Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chris Poelen, Groentenhof Poelen:

"Vraag naar pompoenen verschuift steeds meer naar de handzame maten"

Tholen - Waar Chris Poelen normaal begin augustus zijn eerste pompoenen al oogst, kwam hij dit jaar pas eind augustus op de markt. "Het planten verliep nog redelijk volgens planning, maar daarna heeft de groei een week of zes stilgestaan door het koude en natte weer, waardoor we ook het zaaiwerk een week of drie hebben moeten uitstellen."

Chris Poelen

"Hierdoor schuift alles op, behalve Halloween en dat is toch altijd een belangrijke afzetpiek. Dat betekent dat er in kortere tijd meer zal moeten gebeuren", constateert de teler nuchter. Poelen teelt zo'n vijftien eetbare pompoensoorten, waarvan de Hokkaido-, de flespompoenen, de groene Kabocha- en de muskaatpompoen het grootste aandeel hebben.

"Het duurde dit seizoen even voor de vruchten goed waren afgerijpt. Daardoor ontstonden er wat gaatjes in de markt, maar die krijgen we inmiddels wel ingevuld", vertelt Chris. Groentenhof Poelen levert de pompoenen aan tal van afzetkanalen, zoals exporteurs, groothandels, supermarkten en snijderijen. "Met name de vraag vanuit de snijderijen neemt toe. Consumenten willen meer gemak en hierdoor wordt convenience een hot topic."

In zijn totaliteit neemt de populariteit van de pompoenen volgens Chris niet meer zo toe als de afgelopen jaren. "Daarbij zijn de kaarten op de Nederlandse markt inmiddels aardig geschud. Dat geldt ook voor ons, met veel relaties hebben we een vruchtbare samenwerking voor de lange termijn. Alleen als er calamiteiten elders optreden, zie je de vraag nog weleens flink toenemen."

Wel is volgens Chris een belangrijke trend dat de Nederlandse markt steeds meer de voorkeur heeft voor Nederlands product. "De CO₂-footprint telt zwaar. Hopelijk kunnen we daar met onze lokale pompoenen aan bijdragen. Ons seizoen duurt traditiegetrouw tot de jaarwisseling. Dan komt ook meer de import op gang en gaan wij ons weer bezighouden met het nieuwe teeltjaar."

Dit jaar breidde de teler uit Groesbeek iets uit met zijn areaal, maar door de weersomstandigheden heeft hij ongeveer hetzelfde volume beschikbaar. "Hierdoor kan ik gelukkig alle klanten bedienen. Ik houd er niet van om nee te zeggen", vervolgt Chris. De vraag in de markt gaat volgens hem steeds meer naar de handzame maten. "Gezinnen zijn niet meer zo groot en ook de schapruimte wordt eerder kleiner. Daardoor zijn de kleinere maten het meest gevraagd."

Dat laatste is overigens geen sinecure. "Het beste kun je warm en droog weer hebben, want dan kun je met de haspel nog wat sturen. Met de nattigheid van dit voorjaar is dat een stuk lastiger, terwijl je zeker rond de bestuiving eigenlijk wel goed weer nodig hebt. Gelukkig heeft het goede weer van de laatste weken gezorgd voor een goede afrijping en kwaliteit."

Voor meer informatie:
Chris Poelen
Groentenhof Poelen
Derdebaan 12
6561 KH Groesbeek
Tel.: +31 (0)6 273 37 133
[email protected]
www.groentenhofpoelen.nl