Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jumbo op 4e plaats

Migros Ticaret, ICA en Albert Heijn in top 3 sterkste Europese retailmerken

De Turkse retailer Migros Ticaret is uitgeroepen tot het sterkste retailmerk in Europa volgens het eerste 'Top 50 Strongest European Grocery Retailers' rapport, opgesteld door ESM: European Supermarket Magazine en Brand Finance.

Het rapport, gepubliceerd in de laatste editie van het European Grocery Report door ESM, beoordeelt de kracht van Europa's grote foodretailers met behulp van de Brand Strength Index (BSI).

Brand Finance bepaalt de BSI-score van elke retailer door de prestaties van elk merk op immateriƫle aspecten te vergelijken met die van zijn concurrenten. De merksterkte wordt geƫvalueerd volgens ISO 20671 en kijkt naar marketinginvesteringen, stakeholderwaarde en de impact daarvan op de bedrijfsprestaties. De gegevens komen uit Brand Finance's eigen marktonderzoeksprogramma en publieke bronnen.

Elke retailer krijgt een BSI-score op een schaal van 100, die wordt gebruikt om de merkwaarde te berekenen. Op basis van deze score krijgt elk merk een Brand Rating tot AAA+, vergelijkbaar met een kredietrating.

Migros Ticaret voert de ranglijst aan
Het in Istanbul gevestigde Migros Ticaret, dat meer dan 3.000 winkels in heel Turkije heeft, voerde de ranglijst aan met een BSI-score van 90,1, een AAA+ rating, een loyaliteitsscore van 9,0 en een reputatiescore van 9,8.

"Retail draait om het begrijpen van de klant, het aanpassen aan veranderingen in de markt en het goed doen van de kleine dingen, en dit is al onderdeel van de werkwijze bij de Turkse retailer Migros Ticaret sinds de oprichting 70 jaar geleden," aldus Stephen Wynne-Jones, redacteur van ESM: European Supermarket Magazine.

Op de tweede plaats staat de Zweedse retailer ICA met een BSI-score van 86,3, een AAA-rating, een loyaliteitsscore van 10,0 en een reputatiescore van 9,1, net voor de Nederlandse operator Albert Heijn, op de derde plaats met een BSI-score van 86,1, een AAA-rating, een loyaliteitsscore van 10,0 en een reputatiescore van 9,8.

Op de vierde plaats staat collega-retailer Jumbo met een BSI-score van 84,1, een AAA-rating, een loyaliteitsscore van 9,8 en een reputatiescore van 8,8, terwijl marktleider Tesco in het VK op de vijfde plaats staat met een BSI-score van 83,9, een AAA-rating, een loyaliteitsscore van 9,6 en een reputatiescore van 9,4.

De rest van de top tien bestaat uit E.Leclerc (6e, BSI 83,7), REWE (7e, BSI 83,5), Mercadona (8e, BSI 83,4), Edeka (9e, BSI 82,7) en Kaufland (10e, BSI 82,4).

"Verschillende onderzoeken van Brand Finance en onze partners die investeringsfondsen beheren, hebben het verband aangetoond tussen merksterkte en bedrijfsprestaties, zowel in termen van toekomstige omzetgroei als in termen van aandelenkoers," voegt Annie Brown, waarderingsdirecteur, Brand Finance, toe. "Voor supermarkten is het verband duidelijk. Waar consumenten een overvloed aan keuze hebben, zorgen vertrouwen en een sterk merk voor loyaliteit die op hun beurt een groter marktaandeel en hogere prijzen mogelijk maken. Brand Finance onderzoek identificeert de kracht van merken onder consumenten om toekomstige verschuivingen in marktaandeel te voorspellen, evenals kansen voor merken om hun positie in een markt te versterken."

De 10 sterkste Europese foodretailers

  1. Migros Ticaret (Turkije) BSI Score: 90.1
  2. ICA (Zweden) BSI Score: 86.3
  3. Albert Heijn (Nederland) BSI Score: 86.1
  4. Jumbo (Nederland) BSI Score: 84,1
  5. Tesco (VK) BSI Score: 83,9
  6. E. Leclerc (Frankrijk) BSI Score: 83,7
  7. REWE (Duitsland) BSI Score: 83,5
  8. Mercadona (Spanje) BSI Score: 83,4
  9. Edeka (Duitsland) BSI Score: 82,7
  10. Kaufland (Duitsland) BSI Score: 82,4

Voor meer informatie:
Stephen Wynne-Jones
European Supermarket Magazine
[email protected]

Publicatiedatum: