Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE marktbericht week 35

Belgische en Nederlandse trostomaten domineerden in Duitsland

Belgisch en Nederlands aanbod domineerde duidelijk het toneel. Italiaanse en Spaanse cherrytomaten waren ook beschikbaar. Bij de ronde tomaten was in München en Berlijn Pools aanbod beschikbaar. Duitse producten waren beschikbaar in de segmenten cherrytomaten, trostomaten en ronde tomaten. Over het geheel genomen steeg de aanvoer aanzienlijk, vooral uit Nederland. Volgens de BLE kon de vraag dit niet altijd bijbenen, waardoor retailers soms gedwongen waren om kortingen aan te bieden als ze grote overschotten wilden voorkomen. Inkoopgerelateerde prijsstijgingen werden echter ook vaak waargenomen. De prijzen stegen ook als gevolg van verbeterde opslagmogelijkheden. In Berlijn verloren Duitse producten aan belang.

Klik hier voor het volledige markt- en prijsrapport.

Appelen
De aanwezigheid van Europese partijen nam gestaag toe: Duitse Elstar, Holstein Cox, Delbarestivale en Wellant wonnen aan belang. Gravensteiner en Tenroy kwamen ook iets vaker voor dan voorheen. Er waren ook steeds meer Italiaanse Royal Gala te vinden.

Peren
Santa Maria uit Turkije en Italië vormden de basis van het assortiment. De eerste Italiaanse Williams Christ voegde zich bij het assortiment en ook het belang aan Franse Williams Christ nam toe. Clapps Liebling en Williams Christ waren de belangrijkste rassen uit Duitsland.

Druiven
Italiaanse druiven domineerden en werden zelfs nog belangrijker. Er was een breed assortiment verkrijgbaar, waarbij lichte pitloze vruchten centraal stonden. Italia won aan belang en Crimson Seedless werd ook iets vaker aangetroffen. Turkse sultana's speelden ook een belangrijke rol.

Perziken/nectarines
Spaanse producten overheersten, met een paar Turkse en Franse partijen die het plaatje compleet maakten. De aanvoer was beperkt in lijn met het seizoen, waarbij het Italiaanse aanbod lokaal al uit het assortiment verdween. De gunstige weersomstandigheden zorgden voor een aantrekkelijke vraag.

Pruimen
Het seizoen liep langzaam maar zeker ten einde: de aanvoer werd duidelijk minder en de late rassen wonnen aan belang. Auerbacher, Fellenberg en Hauszwetschge kwamen vaker voor, terwijl Cacaks Frühe en Cacaks Schöne aan interesse verloren.

Citroenen
Spaanse Verna was bijna volledig van de markt verdwenen, Primofiori uit Spanje waren slechts in zeer kleine hoeveelheden beschikbaar. De prijzen stegen, ook van concurrenten uit Zuid-Afrika, Uruguay en Argentinië.

Bananen
De handel was relatief wisselvallig: terwijl het aanbod in Hamburg goed was afgestemd op de vraag en de prijzen stabiel bleven, gingen de prijzen in Keulen voor een groot deel van het assortiment omlaag.

Bloemkool
Het Duitse aanbod domineerde duidelijk de scène. Partijen uit België, Nederland, Polen en Oostenrijk verschenen mondjesmaat. De handel was vrij rustig. De prijzen ontwikkelden zich ongelijkmatig.

Sla
IJsbergsla kwam uit Duitsland, Nederland en Spanje. Vooral het Duits product kon in Berlijn niet helemaal overtuigen qua kwaliteit, waardoor er een brede prijsrange ontstond. Bladsla kwam uit Duitsland, België en Nederland.

Komkommer
Het assortiment komkommer bestond uit Duits, Nederlands en Belgisch product. De vraag was zeer goed. In Berlijn waren echter grote volumes gebonden aan de retail. Bovendien was de vraag in de hoofdstad toegenomen als gevolg van een TikTok-hype, waardoor het aanbod nogal krap was.

Paprika
Nederlandse aanvoer domineerde ten opzichte van Pools aanbod. Zendingen uit België maakten het plaatje compleet. De Turkse producten in Hamburg waren niet helemaal overtuigend qua kwaliteit. Over het algemeen vertoonden de prijzen een opwaartse trend, wat soms de afzet remde.

Bron: BLE

Publicatiedatum: