De eerste twee dagen van de Asia Fruit Logistica 2024, die vorige week plaatsvond in Hongkong (4-6 september 2024), werden door exposanten en beursbezoekers beschreven als een algeheel succes. Maar ondanks de twee goede eerste dagen is de onzekerheid rond de tyfoon en de gemiste ochtend vanwege de T8-waarschuwing in Hongkong wat de meeste bezoekers van de beurs zich zullen herinneren.
Bekijk het fotoverslag van bedrijven uit de hele wereld.
Bekijk het fotoverslag van Latijns-Amerikaanse bedrijven.
Bekijk het fotoverslag van de Chinese bedrijven
Aartsen
De eerste dag van de beurs was erg druk. Meer dan 600 exposanten uit 38 verschillende landen kwamen samen om een breed scala aan groenten en fruit te laten zien. Twee fruitsoorten die opvielen en volop verkrijgbaar waren, waren appelen, peren en een verscheidenheid aan zachtfruit. Hieronder vallen blauwe bessen, aardbeien en frambozen die gretig werden geproefd en genoten door de beursbezoekers. China viel op als het grootste exposerende land, met het aantal Chinese exposanten dat met 12 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Andere Aziatische markten lijken het goed te doen. Voor India was het exporteren van druiven naar Europa een uitdaging vanwege de situatie in de Rode Zee, maar het land heeft in Rusland een goed alternatief gevonden. Nu er minder druiven vanuit andere landen naar Rusland gaan, was dat een goede markt voor India. Sommige Italiaanse appel- en perenexporteurs zeiden dat de vraag vanuit China en Azië als geheel goed is, maar dat de problemen rond de Rode Zee hen verhinderen fruit te verzenden.
Exporteurs uit Latijns-Amerika blijven mogelijkheden zien om uit te breiden naar Azië. Voor de Aziatische markt zijn kwaliteit en uiterlijk van de producten belangrijk, zoals grootte, vorm, kleur en smaak. Certificeringen daarentegen, zoals vereist in Europa en de VS, zijn minder belangrijk.
Sander Kleinjan en Arie Havelaar van Sawari Fresh met middenin Michiel Veltman van Waterman Onions
Proeven is de sleutel
Op de beurs waren veel exotische groenten en fruit te zien. Voor de Aziatische markt is het erg belangrijk dat potentiële kopers de verschillende producten kunnen proeven. Daarom brachten de meeste bedrijven monsters mee en waren exposanten druk bezig om de displays in hun stands klaar te maken en ervoor te zorgen dat hun producten het publiek zouden aanspreken.
Naast de tentoongestelde exotische producten, valt de tentoonstelling dit jaar ook op door de aanwezigheid van bedrijven die gespecialiseerd zijn in zaden, rasonderzoek en -ontwikkeling, veredelingstechnologie en kwekerijteelt. Veel exposanten tonen hun baanbrekende innovaties in de sector voor groente- en fruitzaden.
Al met al meldden exposanten uit China en andere landen een sterke start van de beurs, met aanzienlijke belangstelling voor hun producten vanuit heel Azië. Verschillende bedrijven zeiden dat ze tevreden waren met potentiële klanten en nieuwe orders die ze al hadden ontvangen.
Svetlana en Fabien van FruitMasters
Winnaars Azië Fruit Awards 2024
Tijdens de beurs werden de winnaars van de Asia Fruit Awards voor 2024 bekendgemaakt. Hort Innovation en Avocados Australia wonnen de Marketing Campaign of the Year Award voor het seizoen 2023/24 Australian Avocados.
Joy Wing Mau Group, de grote Chinese distributeur van fruit, won de prijs voor Importeur van het Jaar. De prijs voor Produce Retailer of the Year ging naar Sam's Club China.
Dreigende supertyfoon Yagi beïnvloedt tweede en laatste dag van Asia Fruit Logistica
Super Typhoon Yagi, die de stad Hong Kong naderde, zorgde ervoor dat de organisatoren een uur eerder open gingen op de tweede dag van de beurs. Exposanten en deelnemers zeiden dat ze optimaal gebruik maakten van de extra tijd door vergaderingen te verschuiven naar donderdag. Ironisch genoeg werd Hongkong tijdens Asia Fruit Logistica's 2023 evenement getroffen door de zwaarste regenbui in 150 jaar, waardoor het evenement niet op dag drie zijn deuren kon openen.
Er werd lering getrokken uit de grote onderbrekingen van vorig jaar: hotels en restaurants zorgden voor alternatieve vergaderlocaties voor exporteurs, importeurs enz. Een Zuid-Afrikaanse exporteur merkte op dat hij buiten de beurs nog meer tijd kon doorbrengen met een belangrijke importeur. Een aantal Zuid-Afrikaanse exporteurs bezoekt voor en na de beurs ook andere Aziatische landen en maakt zo optimaal gebruik van de lange reis. Ze zeggen dat een annulering of vertraagde start voor hen veel minder effect had. Andere landen waren echter niet zo blij met alweer een derde dag die in feite "verspild" was.
Rijk Zwaan met Jan Doldersum als tweede van rechts
"We leven mee met de organisatoren dat de beurs niet zoals gewoonlijk om 10:00 uur vanmorgen kon beginnen," zei Jill Witheyman van Angus Soft Fruit. "We zijn teleurgesteld, maar deze onvoorziene uitkomst was onvermijdelijk. De beurs is tot nu toe een groot succes met een boeiende en positieve sfeer en we zijn blij dat we terug kunnen komen voor de middag," zei ze.
"We plannen onze bijeenkomsten normaal gesproken alleen voor de eerste twee dagen, dus het is geen probleem voor ons," zei Sam Manujith van The Avolution. Als gevolg van de weersvoorspelling waren veel Chinese bedrijven al van plan om de beurs op de derde dag af te gelasten en haastten ze zich om in plaats daarvan afspraken te maken op de tweede dag.
"De namiddag van de laatste dag is gratis toegankelijk voor het publiek," zei de heer Tian van Jining Shangzhuo. "Daarom bezoeken de meeste professionele bezoekers onze stand op de eerste en tweede dag van het evenement. Daardoor hadden de weersomstandigheden op de laatste dag weinig invloed op onze deelname."
Bovendien waren sommige Zuid-Amerikaanse exposanten, die ongeveer 28 uur enkele reis naar Hongkong moeten maken, boos dat ze weer maar twee beursdagen hadden. "Misschien moeten de organisatoren overwegen om andere data te kiezen wanneer dit soort weersomstandigheden minder vaak voorkomen," merkte iemand op.
Elite Fresh Trade uit België
Azië is een belangrijke markt voor veel continenten
Asia Fruit Logistica is een belangrijk evenement voor Latijns-Amerika. Chili stuurt ongeveer 90 procent van zijn kersen naar China en met een recordoogst die voor het komende seizoen wordt verwacht, is netwerken met (potentiële) klanten van onschatbare waarde. Chileense kersen zijn populair om cadeau te geven voor Chinees Nieuwjaar en Chinese consumenten zijn bereid om een goede prijs te betalen voor fruit van hoge kwaliteit.
Azië is ook een belangrijke markt voor Australië en Nieuw-Zeeland. Nieuw-Zeelandse telers van kersen en appels zijn optimistisch over een beter seizoen nadat een cycloon en nat weer voor een paar moeilijke jaren zorgden. Australische groentetelers hebben een goed winterseizoen achter de rug met op de meeste plaatsen ideale groeiomstandigheden.
In het Europese deel van de beurs zeiden veel Franse appel- en perentelers dat ze blij zijn met de vraag naar hun fruit in Azië, met India en China als uitschieters. In het Belgische paviljoen was veel fruit te zien en bezoekers konden er proeven. Het Zuid-Afrikaanse paviljoen zat vol met bezoekers, omdat veel exporteurs er kopers uit Azië ontmoetten. Sommigen evalueerden en sloten het citrusseizoen af, terwijl anderen programma's bespraken voor het komende druivenseizoen.
Laurent De Smedt van BelOrta
Exposanten uit Noord-Amerika meldden ook dat het voor hen een succesvol evenement was. Telers uit de VS hebben vooral druiven, citrus, appelen, dadels en aardappelen tentoongesteld. Vanuit de VS is vooral Californië goed vertegenwoordigd. Canadese telers en exporteurs promootten kersen, appelen en blauwe bessen en hopen de export naar Azië te vergroten.
Terwijl de meeste mensen tijdens het weekend terugkeerden naar hun eigen land, merkten velen op dat ze zullen wachten om van de organisatoren te horen wat hun plannen zijn om eventuele grote verstoringen voor het evenement van volgend jaar, dat al gepland staat voor 3 tot 5 september 2025, te beperken.
Bekijk het fotoverslag van bedrijven uit de hele wereld.