Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Douane maakt werk van DMS-perikelen en beschikbaarheid systemen

De Douane is druk bezig om de beschikbaarheid van zijn systemen te verbeteren en de perikelen met een bepaalde dienst in de DMS-omgeving op te lossen. Dat blijkt uit een overleg dat evofenedex samen met andere vertegenwoordigers van het bedrijfsleven heeft gevoerd met de Douane, schrijft evofenedex.

Het bedrijfsleven voert structureel overleg met de Douane over actuele zaken op douanegebied. Onlangs kwam het aangiftesysteem DMS (Douane Management Systeem) opnieuw aan de orde. Met de implementatie van het DMS is tijdelijk de dienst 'Overzicht Gedane Aangiften (OGA)' komen te vervallen. Dit overzicht stelde bedrijven in staat om ongeoorloofd gebruik van hun btw/EORI-nummer te controleren en de volledigheid en juistheid van de Uitnodiging tot Betaling (UTB) te verifiëren.

Na herhaaldelijk aandringen van het bedrijfsleven had de Douane voor de zomervakantie toegezegd binnen twee maanden een oplossing voor het probleem te vinden. Dit wil de Douane doen door de dienst 'Overige Goederen Administratie' (OGA) in DMS te ontwikkelen.

Overzicht Gedane Aangiften in DMS
Tijdens het overleg is een zogeheten MIG (message implementation guideline ofwel een technische specificatie) voor OGA gedeeld. De volgende stap is dat het bedrijfsleven de MIG zal beoordelen door middel van een zogenoemde gap-analyse. Hierbij wordt gekeken naar de verschillen tussen de overzichten die de Douane in het verleden verstrekte en de ideale oplossing. Afgesproken is dat de Douane rond 16 september een terugkoppeling ontvangt. Er is nog geen duidelijke tijdlijn voor de implementatie, maar wellicht is oktober haalbaar.

Betaalde dienst
Eerder heeft het bedrijfsleven voorgesteld om OGA als betaalde dienst te implementeren, naar het voorbeeld van het Verenigd Koninkrijk. Deze dienst zou aangevers en dienstverleners in staat stellen om via het portaal My Douane op elk gewenst moment en voor elke willekeurige periode een OGA te genereren. De Douane heeft de mogelijkheden van zo'n oplossing onderzocht. De eerste schatting is dat de dienst 1100 euro per jaar per aangever zou gaan kosten. evofenedex vindt dit bedrag echter veel te hoog.

Beschikbaarheid douanesystemen
Een ander onderwerp op de agenda was de beschikbaarheid van de douanesystemen. Deze was de afgelopen maanden goed, met een gemiddelde van 98,5 procent. Eén maand kende een daling naar 95 procent, wat aanleiding gaf tot het opzetten van een interne taskforce bij de Douane. Deze taskforce onderzoekt de oorzaken van een systeemuitval en stelt structurele oplossingen voor. Evofenedex heeft opnieuw benadrukt dat het huidige meetsysteem de impact van systeemuitval onvoldoende weerspiegelt, vooral wanneer storingen langdurig zijn (bijvoorbeeld twee aaneengesloten dagen).

De meeste problemen doen zich voor bij de koppelvlakken van de systemen. Volgens de Douane is het platform zelf robuust genoeg, maar vormen de koppelvlakken een knelpunt. De Douane breidt zijn taskforce de komende maanden uit met medewerkers van het bedrijfsleven om de problemen verder aan te pakken.

Business-to-consumer-transacties
Verder blijkt dat business-to-consumer-transacties (b2c) de douanesystemen aanzienlijk belasten. Europese e-commerce vormt een uitdaging, vooral door de grote hoeveelheid data, lage waarden en hoge controleprofielen als gevolg van de vaak lage kwaliteit van de goederen. Er werd gesuggereerd dat het efficiënter zou zijn om b2c-goederen via entrepots te importeren in plaats van via directe leveringen. Dit onderwerp wordt de komende tijd verder onderzocht.

Structureel overleg met Douane
Het zogeheten ODB-overleg tussen het bedrijfsleven en de Douane vindt vier keer per jaar plaats. Tijdens dat overleg deelt de Douane belangrijke updates over de voortgang van bepaalde projecten, zoals de implementatie van het DMS, de Douane Vervoer Applicatie (DVA), het Import Control System (ICS2) en de OGA-procedure. De Douane rapporteert ook over de beschikbaarheid van zijn systemen. Daarnaast worden diverse acties opgevolgd zoals het digitaliseren van de noodprocedure en de herintroductie van OGA.

Deelnemers aan het ODB-overleg zijn onder meer vertegenwoordigers van de Douane, ADS, evofenedex (met twee leden, een medewerker van evofenedex en een afgevaardigde van het bedrijfsleven die lid is van het presidium van de Raad voor internationale handel), TLN/Fenex, VNC, VNTO, VNO-NCW, Cargonaut, NVWA en Portbase.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: