Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ontwikkeling nodig in Nigeria voor meer winstgevende uienhandel

De Nigerian Export Promotion Council (NEPC) heeft zijn bezorgdheid geuit over de minimale winst die Nigeria maakt op de uienhandel, ondanks zijn status als een van de grootste telers van Afrika. Nigeria oogst jaarlijks bijna twee miljoen ton uien, maar het grootste deel wordt in ruwe vorm verkocht, wat wordt gezien als de belangrijkste reden voor de lagere winstmarges.

Tijdens een interactieve sessie voor belanghebbenden in Gombe, gericht op het ontwikkelen van een exportstrategie voor uien, besprak de uitvoerend directeur van NEPC, mevrouw Nonye Ayeni, vertegenwoordigd door Mustapha Umar Faruk, de uitdagingen binnen de waardeketen voor uien. Ze merkte op dat de uienteelt in Nigeria verspreid is over de regio's Noordoost, Noordwest en Noordwest Centraal, maar dat het land hindernissen ondervindt bij het maximaliseren van het potentieel als gevolg van ontoereikende verwerkings- en exportstrategieƫn.

Ayeni wees erop dat hoewel de waardeketen voor uien een breed scala aan belanghebbenden omvat, van telers tot logistieke dienstverleners, bijna alle Nigeriaanse uien in ruwe staat worden verhandeld. Dit gebrek aan waardetoevoeging door verwerking tot producten zoals uienpasta, gedroogde uienvlokken, uienpoeder en andere afgeleide producten, heeft ernstige gevolgen voor de winstmarges en de exportinkomsten.

Het NEPC richt zich op het betrekken van belanghebbenden bij het ontwikkelen van een uienexportstrategie om deze uitdagingen aan te pakken. Het doel is om de concurrentiepositie van Nigeria op de wereldmarkt te verbeteren, aangezien andere landen steeds meer profiteren van de uienhandel.

Ayeni bevestigde nogmaals dat het NEPC zich inzet voor het initiatief "Double Your Export", gericht op het vernieuwen van de uiensector voor betere exportresultaten. De commissaris van het ministerie van Handel, Nasiru Aliyu, prees de inspanningen van het NEPC en moedigde telers aan om de uienteelt te intensiveren. Sale Sadauki, voorzitter van de Kamer van Koophandel, benadrukte het belang van de selectie van zaden van hoge kwaliteit voor een betere opslag en export.

Alhaji Sani Pantami, de North East Chairman of Onion Producers, prees het NEPC voor het vergroten van de kennis van telers en belanghebbenden over internationale marktstandaarden voor de teelt en verpakking van uien. Verwacht wordt dat dit initiatief de telers de nodige vaardigheden zal bijbrengen om hun teelt te verbeteren en met succes de exportmarkt te bewerken.

Nu Nigeria ernaar streeft om zijn niet-oliegerelateerde export uit te breiden, biedt de uiensector een veelbelovende groeimogelijkheid. Met strategische planning, partnerschappen en investeringen kan Nigeria zijn uienhandel verheffen van een activiteit met weinig winst tot een belangrijke bijdrage aan de nationale economie.

Bron: Daily Trust

Publicatiedatum: