Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
The House of Dates

"Tunesische dadels zijn de afgelopen seizoenen slachtoffer geweest van namaak, laster en oneerlijke concurrentie"

Het Tunesische dadelseizoen begint binnenkort. Momenteel bereiken verse dadels de lokale markt, terwijl de export in oktober van start gaat. Ghazi Rouissi, CEO van The House of Dates, geeft een toelichting op de dadelsector in Tunesië.

"Het seizoen begint iets vroeger dan normaal, wat te wijten is aan de klimaatverandering. Tunesische dadels worden jaarrond geëxporteerd en in oktober komen de verse dadels op de internationale markten. De Tunesische teelt is rijk aan variëteiten, met Kenta dadels, verschillende soorten rode dadels, de Allig en Khouet Allig variëteiten, en natuurlijk de Deglet Nour, het vlaggenschip van de Tunesische dadels en de bekendste op de markt. Naast verse dadels bieden we ook verschillende producten op basis van dadels, zoals suikervervangers, dadelpasta en siroop. Er is steeds meer vraag naar deze bijproducten."

Welke volumes kunnen we volgend seizoen verwachten? "Er is echter een andere kant aan de volumekwestie," antwoordt Rouissi. "We moeten niet blindelings vertrouwen op de aangekondigde cijfers, hoe geloofwaardig ze ook lijken. Door waterstress, klimaatverandering en een tekort aan geschoolde arbeidskrachten is het moeilijk om nauwkeurige voorspellingen te doen. Deze beperkingen betekenen dat een uitbreiding van de teeltoppervlakte niet automatisch leidt tot een grotere oogst, en zelfs een toename in volume garandeert niet dat een groter percentage van de dadels geschikt is voor consumptie. Bovendien is 80% van de dadeltelers in Tunesië kleinschalig, wat het moeilijk maakt om een schaaleffect te realiseren. Het succes van het seizoen hangt niet alleen af van de volumes, en het is lastig om een precies cijfer te geven."

"De focus blijft op kwaliteit, het bevorderen van de consumptie van dadels bij een breder publiek, en het beschermen van de Tunesische oorsprong," vervolgt de teler. Volgens hem zijn "Tunesische dadels de afgelopen seizoenen slachtoffer geweest van namaak, laster en oneerlijke concurrentie."

"Door de steeds moeilijker wordende weersomstandigheden wordt biologische bestrijding te duur, waardoor chemische bestrijding de enige haalbare optie blijft voor teeltbedrijven. In de afgelopen seizoenen hebben we echter onaanvaardbaar gedrag gezien van andere concurrerende oorsprong. Op cruciale momenten in het seizoen worden er geruchten verspreid om Tunesische dadels in een kwaad daglicht te stellen, door hen te beschuldigen van hoge MRL-gehaltes. In dezelfde landen krijgen Tunesische dadels een andere naam en worden ze opnieuw geëxporteerd. Het is de plicht van de Tunesische sector om deze oneerlijke concurrentie tegen te gaan."

"Tunesië blijft een van de meest veeleisende landen als het gaat om kwaliteit en naleving van importnormen in landen van bestemming", stelt Rouissi. "Onze compromisloze werkethiek is geworteld in onze geschiedenis als een van de eerste exporterende landen van AGF. Bij House of Dates zijn we een familie van dadeltelers en exporteurs sinds 1927."

Wat de markten betreft, blijven de vooruitzichten voor volgend seizoen ongewijzigd, aldus Rouissi. "Onze belangrijkste markten blijven Marokko en West-Europa, vooral landen met een grote Noord-Afrikaanse diaspora. We zien dat dadels een steeds bredere consumentenbasis krijgen, maar het zal tijd kosten voordat dit zich concretiseert in de vraag naar Tunesische dadels. We hebben nog steeds moeite om aan de Golflanden te leveren door concurrentie van dichterbij gelegen landen als Egypte en Iran. Marokko blijft een belangrijke markt. Tunesië exporteert 25.000 ton dadels naar Marokko, tegenover 5.000 ton naar bijvoorbeeld Spanje."

Volgens de teler is de beste manier om de dadelsector te stimuleren het promoten van de sector bij het grote publiek, in plaats van te proberen de volumes te vergroten. "We moeten dadelconsumptie niet langer koppelen aan een etnische groep of religieuze kalender. Dadels zijn geworteld in de cultuur van vele volkeren, net als olijven bijvoorbeeld. Dadels zijn een superfood, rijk aan voedingsstoffen en energiegevend, en zouden als zodanig gebrandmerkt moeten worden. Bovendien is directe consumptie niet de enige manier om dadels te consumeren, ze kunnen een heel goed ingrediënt zijn in de gastronomie in siroop- of poedervorm."

"Bovenal moeten we het bewustzijn van de noodzaak om dadelverspilling tegen te gaan vergroten, vooral onder individuele consumenten. Tot nu toe werd dit bereikt door kleine verpakkingen, die de prijzen voor consumenten verhogen en de marges van retailers opdrijven. Ik ben meer voorstander van grotere verpakkingen en opslag in de koelkast bij de consument thuis. Wat ik wil zeggen is dat consumenten bewust moeten worden gemaakt van hoe ze thuis dadels kunnen bewaren," besluit Rouissi.

Voor meer informatie:
Ghazi Rouissi
The House of Dates
Tel: +216 20 305 240
[email protected]
www.thehouseofdates.com

Publicatiedatum: