Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Erick Lava Laguna, Peruvian Inka Fruit

"We willen groeien in Korea, maar ons belangrijkste afzetgebied blijft Europa"

Peruvian Inka Fruit, een Peruaans exportbedrijf dat al zes jaar op de markt is, breidt zijn wereldwijde bereik uit met producten zoals mango, granaatappel, asperges en gember. In een recent interview op de handelsbeurs Asia Fruit Logistica vertelde Erick Lava Laguna, algemeen directeur van het bedrijf, meer over de uitdagingen waar het bedrijf voor staat, de uitbreidingsplannen en het belang van het handhaven van hoge kwaliteitsnormen.

De belangrijkste afzetmarkt van Peruvian Inka Fruit is Europa, met Spanje op kop, gevolgd door het Midden-Oosten, waar het bedrijf zich heeft weten te positioneren als een van de belangrijkste mango-exporteurs. In haar inspanningen om te diversifiëren en haar aanwezigheid in Azië te vergroten, richt het bedrijf zich op het betreden van de Koreaanse markt. "We willen groeien in Korea en onze relaties met nieuwe klanten consolideren," zegt de general manager.

Wat mango betreft, heeft Peruvian Inka Fruit zich gespecialiseerd in zowel lucht- als zee-export. Dit jaar is het bedrijf begonnen met het promoten van de Haden-variëteit op markten zoals Canada, Griekenland en Rusland, waar de zendingen per vliegtuig zijn gedaan, hoewel de belangrijkste focus nog steeds ligt op de Kent-variëteit, die volgend seizoen de hoofdrol zal spelen. Lava Laguna legt uit dat, hoewel de Haden variëteit veelbelovend is, "het nog steeds gewaardeerd moet worden door de markt en in de juiste klassen geoogst moet worden om fruit met een goed aroma en smaak te garanderen".

Het weer is een bepalende factor geweest dit jaar, met lage temperaturen die, hoewel ze de bloei van de mango bevorderen, de gezondheid van de vrucht in Peru aantasten. Ondanks deze uitdagingen blijft het bedrijf optimistisch, zij het voorzichtig. "We kunnen niet zeggen dat er genoeg volume zal zijn door de watercrisis in Piura en de daling van de mangoteelt", zegt Lava Laguna, die benadrukt dat het bedrijf zich moet richten op kwaliteit om te kunnen concurreren op de wereldmarkt.

Daarnaast wordt het bedrijf geconfronteerd met toenemende eisen voor certificering op de Europese markt. Peruvian Inka Fruit heeft certificeringen zoals GlobalGAP, GRASP en SMETA, die essentieel zijn om concurrerend te blijven in Europa. "In Azië zijn de certificeringen niet zo streng, maar in Europa zijn ze noodzakelijk om de kwaliteit en gezondheid van onze producten te garanderen," zegt Lava Laguna, die het belang van goede teeltpraktijken onderstreept.

Met de aanstaande opening van de haven van Chancay in Peru ziet Peruvian Inka Fruit een grote kans om zijn logistieke activiteiten te verbeteren, vooral richting het Midden-Oosten. Deze nieuwe haven zal de transittijden verkorten, wat de kwaliteit van het geëxporteerde fruit kan verbeteren en de kosten kan verlagen. "De haven van Chancay is een kans voor ons om onze kosten te verlagen en de kwaliteit te verbeteren", benadrukt de general manager.

Voor meer informatie:
Erick Lava Laguna (algemeen directeur)
Peruvian Inka Fruit
Tel: +51 941480010
[email protected]
www.inkafruit.pe