Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer productspecialisatie in China: Yunnan-avocado's, Liaoning-kersen en Hainan-geel dragonfruit

Asia Fruit Logistica 2024, gehouden in Hong Kong van 4 tot 6 september, trok 280 Chinese exposanten, een stijging van 12% ten opzichte van vorig jaar. Exposanten uit diverse Chinese regio's, waaronder Sichuan, Hebei, Shaanxi en Shanxi, presenteerden een breed scala aan producten. Veel exposanten boden monsters aan voor proeverijen, terwijl anderen, wiens producten buiten het seizoen waren, fraaie verpakkingen tentoonstelden. Ondanks enkele weersgerelateerde vertragingen op de derde dag, waren de meeste Chinese exposanten tevreden en rapporteerden zij een grotere opkomst en een hoger aantal professionele bezoekers dan vorig jaar.

Klik hier voor de fotoreportage van bedrijven uit de hele wereld.
Klik hier voor de fotoreportage van Latijns-Amerikaanse bedrijven.
Klik hier voor de fotoreportage van Chinese exposanten.

Een aantal fabrikanten van apparatuur, waaronder Greenmount, presenteerden diverse grootschalige machines en voerden live demonstraties uit, wat veel bezoekers aantrok. De stands van bekende grote retailers zoals Dole, Xinrongmao en Baiguoyuan waren eveneens drukbezocht, waarbij sommige stands niet voldoende tafels en stoelen hadden om de bezoekers te accommoderen. Enkele bedrijven, waaronder Xinrongmao, organiseerden diners aan het einde van de eerste of tweede beursdag om hun klanten te bedanken.

Opmerkelijk was dat, naast importeurs, exporteurs en retailers, een groeiend aantal exposanten die zich op één product specialiseren dit jaar een sterke indruk maakte. Deze bedrijven toonden hun innovatieve vooruitgang in de teelt van fruit, waarbij nieuwe producten zoals Yunnan-avocado's, Liaoning-kersen en Hainan-geel dragonfruit veel aandacht trokken. Veel van deze telers begonnen pas enkele jaren geleden met het experimenteren met deze gewassen, en dit jaar markeerde hun eerste grootschalige oogsten. De tentoonstelling had als doel om Chinese consumenten bewust te maken van het feit dat deze fruitsoorten die voorheen uitsluitend geïmporteerd werden, nu met succes in China worden geteeld.

Cherry Princess uit Liaoning heeft kersenplantages in verschillende gebieden in het noordoosten. In een interview verklaarden vertegenwoordigers van het bedrijf: "De smaak en kwaliteit van binnenlandse kersen zijn zeker vergelijkbaar met die van geïmporteerde kersen. Het voordeel van geïmporteerde kersen komt vooral doordat hun importperiode verschilt van die van binnenlands fruit. Hoewel de prijs van binnenlandse kersen momenteel gelijk is aan of zelfs hoger is dan die van geïmporteerde kersen, hoopt het bedrijf de productieschaal uit te breiden, zodat meer consumenten kunnen genieten van binnenlandse kersen."

Yunnan Bafang Agricultural Company heeft een eigen avocadoplantage in Yunnan, dat enkele jaren geleden is aangelegd en nu zijn eerste vruchten begint af te werpen. Tijdens de beurs dit jaar presenteerde het bedrijf lokale avocado's uit China, wat veel belangstelling en vragen opleverde.

Naast telers die innovatieve variëteiten presenteerden, waren er dit jaar ook enkele nieuwe grootschalige telers die voor het eerst exposeerden. Een opvallende deelnemer was Xue Wang Lemon Company uit Sichuan, die sinds de oprichting in 2019 verschillende geautomatiseerde verwerkingsinstallaties heeft. Citroenen waren het enige product dat het bedrijf tentoonstelde. Het belangrijkste doel van hun deelname was het verkennen van exportmogelijkheden. Het bedrijf was zeer tevreden met de resultaten van hun eerste beursdeelname, die veel klanten aantrok. Manager Ma, hoofd verkoop van het bedrijf, vertelde: "Het belangrijkste doel van onze deelname was om meer mensen kennis te laten maken met ons nieuwe logo. Ondanks dat we slechts een standaardstand hadden, kwamen veel professionele klanten vragen stellen. We hebben ook veel oude en nieuwe vrienden in binnen- en buitenland geïnformeerd over onze ambitie om de standaardisatie van de citroensector te bevorderen, zodat Chinese citroenen meer aandacht krijgen."

De stand van Henan Meijing Agricultural Company toonde een breed scala aan productgroottes, wat veel bezoekers aantrok om te proeven en te overleggen. Zonneschijnroos is het enige product van het bedrijf, dat een aanplant heeft van 5.000 hectare in Henan en dat nu is begonnen met het produceren van bulkproductie sinds de eerste aanplant een paar jaar geleden." Hoewel de markt voor zonnerozen verzadigd raakt, geloven we dat bedrijven in de markt die zich richten op één variëteit voordeliger en concurrerender zijn." De vertegenwoordiger van het bedrijf zei: "We zijn erg tevreden met de prestaties van deze eerste exposant en zijn van plan om op de volgende beurs een grotere speciale stand op te zetten."

Fujian Xinnongyuan Supply Chain Company exposeerde ook voor het eerst en bracht honingpomelo's mee in verschillende maten en verpakkingen. De verantwoordelijke van het bedrijf zei: "Door het algemene klimaat heeft de fruitsector de afgelopen jaren moeilijkheden gekend en is deze nog niet terug op het niveau van voor de epidemie. Ondanks dit zijn we optimistisch over de toekomstige markt, omdat er altijd vraag blijft naar fruit. Zolang de honingpomelo van hoge kwaliteit is, zullen de klanten niet ontbreken."

Ondanks het weer waren de meeste Chinese exposanten tevreden met de algehele prestaties van de beurs. Het aantal professionele handelaren en bezoekers aan hun stands op de eerste twee dagen was hoger dan vorig jaar, en sommige exposanten meldden zelfs al potentiële orders van nieuwe klanten. Hoewel de derde beursdag later begon vanwege het slechte weer, waren veel exposanten goed voorbereid en begonnen ze al op de tweede dag met hun roadshow, waarbij ze andere stands bezochten.

Samenvattend kan worden gezegd dat dit jaar's Asia Fruit Logistica niet alleen een toename van Chinese exposanten zag, maar ook nieuwe bedrijven en innovatieve producten verwelkomde, waardoor er nieuwe energie in de fruitsector werd gebracht.

Publicatiedatum: