Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vroege oogst Griekse druiven

Het Griekse weer is een zegen voor de toeristische sector, maar dat geldt niet altijd voor de druiventeelt, zegt George Saliaris-Fasseas, oprichter van Greek Grape Company: "Ik herinner me een zeer succesvolle oude reclame voor Grieks toerisme met de tekst: 'Griekenland: Uitverkoren door de Goden!' Ik denk dat het tijd is om deze campagne te herhalen, maar nu door het Griekse ministerie van Landbouw. De goden kozen dit jaar zeer vreemde weersomstandigheden voor hun geliefde land. Tijdens de winter waren er catastrofale overstromingen in Centraal-Griekenland, net als in Italië, en in de zomermaanden waren de nachten warm, zo'n 28 tot 30 graden Celsius tegenover de 20 graden Celsius die we gewend zijn, waardoor het een supervroeg druivenseizoen werd."

De weersomstandigheden hebben geleid tot een vroegere start van het druivenseizoen, legt Saliaris-Fasseas uit. "In Agios Pavlos Halkidiki, een beroemde toeristische bestemming, maar ook een traditioneel druiventeeltgebied waar onze teeltbedrijven gevestigd zijn, was het het vroegste oogstseizoen ooit. Voor onze druiven, allemaal late seizoen IFG/Bloom Fresh variëteiten, hebben we een maand eerder geoogst dan normaal. We konden het niet geloven! De goden hebben misschien gekozen voor weer dat geweldig is voor het toerisme, maar niet voor onze supermarktklanten, die in november verse Europese druiven in de schappen willen hebben."

Gelukkig is de impact voor Greek Grape Company minimaal, want ze hebben genoeg druiven beschikbaar, aldus Saliaris-Fasseas: "In Agios Pavlos, Chalkidiki, hebben we enorm veel geluk, want in Noord-Griekenland hebben we geen last van hittegolven en hebben we voldoende water, in tegenstelling tot Murcia en Zuid-Griekenland. Daarom hebben we het voorrecht om zeer gezonde planten te hebben en een mooi knapperig gewas. Vorig jaar scoorden we nummer 1 in kwaliteit in een grote supermarkt in het VK. Wat ons dit jaar parten speelde, was de timing van de oogst, die samenviel met een overvloed aan Spaanse aanvoer. Daarnaast moeten de druiven worden afgedekt met plastic regenhoezen. Al onze teeltbedrijven zijn bedekt met hagelnetten en we moeten een grote investering overwegen om ook voor de regen af te dekken."

"Door het mildere weer hadden we dit jaar geen residuen op twee variëteiten. We zitten altijd meer dan 70 keer onder de EU-toelatingen als het gaat om residuen, omdat we pas op het laatst spuiten met bioproducten, vlak voor de oogst. Dus de nieuwe gekke weersomstandigheden kunnen een positief effect hebben."

Volgens Saliaris-Fasseas zijn zowel de vraag als de prijzen momenteel hoog, nadat de prijzen vorige week aanzienlijk lager waren: "De vraag naar druiven is uitstekend en de prijzen zijn hoog vanaf deze week. Tot vorige week waren de prijzen laag, omdat de markt overbezet was en Spaans fruit met nauwelijks nog houdbaarheid moest worden verplaatst. Er is altijd een tekort aan druiven in oktober, maar dit jaar begon het tekort al in de eerste week van september. Het zal erg interessant zijn om te zien hoe oktober en de terug naar school promoties dit jaar zullen werken."

"De prijzen waren redelijk, omdat er in Griekenland een grote vraag is van toeristen en de zuidelijke gebieden Korinthe en Kreta kleinere oogsten en problemen hadden vanwege het weer. Daardoor was er een goede vraag naar noordelijk Grieks fruit. De prijzen zijn nu geweldig en zullen in oktober flink stijgen, omdat ik denk dat veel Zuid-Amerikaans fruit, met alle logistieke hindernissen, de Europese markt zal gaan opwarmen."

Supermarkten proberen jaarrond consistentie te bieden als het gaat om de druiven, maar Saliaris-Fasseas ziet een aantal risico's in het aanbieden van te veel variëteiten: "We telen alleen gepatenteerde variëteiten voor het late seizoen, dus er is veel vraag naar onze druiven. We zien een verschuiving naar speciale verpakkingen en merken die proberen twaalf maanden lang consistentie in het schap te bieden. Ik ben een groot voorstander van dat aanbod en ik denk dat de categorie witte pitloze druiven kan profiteren van minder variëteiten. De inkopers staan onder druk om marges te behalen, maar fruit dat niet knapperig is in het schap legt de verkoop in de weken erna stil, zelfs als de excel spreadsheet er beter door wordt, omdat de inkoopprijs lager is."

Dit jaar heeft Greek Grape Company een nieuwe focus op de Duitse markt. "We zijn dit jaar gaan samenwerken met exporteurs uit de Kavala-regio, in plaats van alleen rechtstreeks te exporteren, en ons fruit ging zowel naar de lokale markt als naar meer Duitse supermarkten. De kwaliteit bleek bij aankomst uitstekend te zijn en deze manier van zakendoen was vrij nieuw voor ons, aangezien we ons tot nu toe op het VK richtten en slechts één Duitse supermarkt als klant hadden," besluit Saliaris-Fasseas.

Voor meer informatie:
George Saliaris-Fasseas
Greek Grape Company
[email protected]
www.ggc.gr

Publicatiedatum: