Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Matteo Pirotta, Dole Sourcing Fruit Director

"AGF-markt vereist voortdurend aanpassingsvermogen"

Ananas en citrus zijn twee belangrijke segmenten binnen de huidige inkoopactiviteiten van Dole Italia. We hebben hierover gesproken met Matteo Pirotta, Dole Sourcing Fruit Director.

"Wat betreft de ananas", legt hij uit, "hebben we in een seizoen met afnemende volumes, vooral door een tekort aan middelgrote tot grote maten (6 of 7), bevredigende verkoopprijzen gezien. Dit biedt ons goede vooruitzichten voor de komende maanden en met het oog op Kerst. In plaats van te focussen op nieuwe variëteiten, hebben we onze aandacht gericht op het segmenteren van ons aanbod. We bieden zowel biologische als conventionele producten aan, evenals plantgerijpte ananas in standaard en premium rechtopstaande verpakkingen."

Plantgerijpt
In het verleden was ananas alleen verkrijgbaar bij de plaatselijke groenteboer. Tegenwoordig wint de plantgerijpte ananas echter steeds meer terrein, met een gestage vraag, zelfs bij grote winkelketens die een product nodig hebben dat het hele jaar door continu beschikbaar is.

Matteo Pirotta legt uit: "De kleur van deze vrucht, de MD2-variëteit, is prachtig goudgeel en garandeert een zeer bevredigende smaakervaring. Deze zoete vrucht rijpt langer op de plant, wordt zorgvuldig op het veld geselecteerd en ondergaat een speciale behandeling met een delicate verwerking in elke fase. Het product wordt per schip naar Italië vervoerd, wat zorgt voor een uitstekende houdbaarheid en een lagere prijs dan ananas die per vliegtuig wordt vervoerd. Dit speelt een belangrijke rol in de hoge waardering van dit product."

Minder citroenen dan sinaasappelen
Wat betreft de inkoop voor citrus meldt de expert: "De markt voor citroenen werd in het algemeen gekenmerkt door lagere volumes. Dit kwam door een afname in Zuid-Afrika door Citrus Black Spot en een vermindering in Argentinië als gevolg van vorst. Ondanks deze uitdagingen is Dole Italia erin geslaagd om de continuïteit en stabiliteit van de leveringen aan alle klanten te waarborgen."

"Wat betreft sinaasappelen, wordt het grootste deel van de levering uit Zuid-Afrika verkregen. Ook hier was er echter een verminderde beschikbaarheid van volumes, zowel door Citrus Black Spot als door de noodzaak om het fruit te onderwerpen aan koude behandeling om te voldoen aan de fytosanitaire eisen van de Europese markt. Tot nu toe zijn de verkoopcijfers in lijn met die van vorig jaar en typisch voor de zomerperiode. We zullen het seizoen voortzetten met de nieuwste Navel Late variëteiten voor klanten die voorkeur hebben voor handsinaasappelen, terwijl de focus vooral zal liggen op de Valencia en pitloze sinaasappelvariëteiten. Er is veel vraag naar middelgrote sinaasappels, maar momenteel is er een tekort aan deze maten."

"Vorig jaar," vervolgt Matteo Pirotta, "varieerden de prijzen in Egypte sterk, afhankelijk van de grootte (groot of klein) van de sinaasappels. Dit jaar worden er opnieuw goede volumes Egyptische citrus verwacht. Echter, het is mogelijk dat er iets minder verschepingen naar Europa zullen zijn, door de nieuwe commerciële afzetmarkten die Egypte heeft opgezet."

Een markt in constante beweging
"Naast de import uit derde landen doen we ook aan export en we hebben dit jaar een aanzienlijke vooruitgang gezien voor verschillende gewassen, zoals druiven. Het is op dit moment moeilijk te zeggen of citrus ook een dergelijke trend zal vertonen."

"Wat bananen betreft, zien we een afname van de volumes uit Ecuador door Europese fytosanitaire eisen en klimatologische factoren. Daarnaast opent de Aziatische markt zich voor Ecuadoriaanse bananen, wat betekent dat nieuwe sterke spelers de balans tussen vraag en aanbod zullen beïnvloeden. Desondanks bevestigt Dole de leveringsgarantie voor al onze klanten," besluit Matteo Pirotta. "De AGF-sector is dynamisch, en de winnaar is degene die de veranderende omstandigheden begrijpt en zich daar het beste aan aanpast. Dankzij onze jarenlange ervaring kunnen we de sector in al zijn facetten doorgronden, belangrijke informatie begrijpen en met verschillende situaties omgaan. Het gaat er niet alleen om sterk te zijn, maar vooral om ervaren, flexibel en in staat om uitstekende kwaliteitsnormen te handhaven."

Publicatiedatum: