Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sayuri Sakihama Meléndez van PromPerú

"Peru wordt regionaal logistiek knooppunt voor Azië met opening van de haven van Chancay"

Peru staat op het punt om een belangrijke speler te worden in de internationale logistiek met de aanstaande opening van de haven van Chancay, een infrastructuur die belooft de transporttijden en -kosten tussen Zuid-Amerika en Azië aanzienlijk te verminderen. Sayuri Sakihama Meléndez, adjunct-directeur handelsbevordering bij PromPerú, benadrukte in een recent interview hoe dit project de vooruitzichten voor de Peruaanse en Zuid-Amerikaanse export zal veranderen.


Sayuri Sakihama Meléndez

De haven van Chancay, die in november wordt geopend, wordt de modernste van Latijns-Amerika en zal 100% geautomatiseerd zijn, waardoor de transporttijden korter worden en rechtstreekse zendingen van Peru naar China slechts 25 dagen in beslag zullen nemen. "Op dit moment duurt het ongeveer 35 dagen om producten vanuit Peru of de Pacifische kust van Zuid-Amerika naar Shanghai te vervoeren. Met deze nieuwe haven zal dat 10 tot 12 dagen korter zijn," aldus Sakihama. Voor landen aan de Atlantische kust, zoals Brazilië of Argentinië, die er momenteel 60 dagen over doen om Azië te bereiken, zal het verschil zelfs nog groter zijn en een volledige maand op de overtocht besparen.

Deze nieuwe hub zal niet alleen Peru ten goede komen, als belangrijkste verbindingshaven met Azië, maar zal ook de export van andere Zuid-Amerikaanse landen vergemakkelijken, die de haven van Chancay zullen kunnen gebruiken om hun verschepingstijden te verkorten. "De interconnectie over land, zoals de inter-oceanische route die Brazilië met Peru verbindt, zal ervoor zorgen dat Braziliaanse producten de Aziatische markt sneller kunnen bereiken, als alternatief voor andere havens in de regio," legde ze uit.

Een van de hoogtepunten van de haven van Chancay is de ultramoderne automatisering, die de tijd voor het laden en lossen van containers aanzienlijk zal verkorten. "Dankzij de investering van China Cosco Shipping zal de haven beschikken over technologie die vergelijkbaar is met de technologie die in Shanghai wordt gebruikt, waardoor een schip in minder dan een uur kan worden gelost, een proces dat voorheen drie uur duurde," zei Sakihama.

Bovendien zal het vermogen van de haven om grotere schepen te behandelen, bekend als Post Panamax, het mogelijk maken om grotere hoeveelheden vracht te vervoeren. Dit is belangrijk voor bederfelijke producten, zoals verse en verwerkte goederen, die hun bestemming snel moeten bereiken om hun marktwaarde te behouden.

De economische impact voor Peru en de regio zal aanzienlijk zijn. Door de transporttijden te verkorten, zullen Peruaanse en Zuid-Amerikaanse producten Azië sneller bereiken, waardoor exporteurs beter kunnen concurreren op een markt die waarde hecht aan versheid en snelheid van levering. Sakihama voegde eraan toe dat Peru met de start van de activiteiten in de haven van Chancay een belangrijk comparatief voordeel heeft voor zendingen naar Azië ten opzichte van andere havens in de Zuid-Amerikaanse regio. "Met de nieuwe haveninfrastructuur en de 22 vrijhandelsovereenkomsten die zijn getekend, heeft Peru een uniek voordeel. Producten die ons land verlaten zullen met lagere tarieven op de Aziatische markt aankomen," voegde zij eraan toe.

Sakihama benadrukte dat dit project niet alleen de logistiek op korte termijn zal transformeren, maar ook langetermijnvooruitzichten heeft. Verwacht wordt dat Peru in de komende tien jaar zijn positie als belangrijkste logistieke draaischijf van Noord- en Zuid-Amerika zal consolideren en de huidige vrachtroute voor handel met Azië zal veranderen.

Met de haven van Chancay en de infrastructuurverbeteringen is Peru goed op weg om zich te positioneren als een belangrijk knooppunt in de internationale handel, wat de hele regio ten goede komt en aanzienlijke kansen creëert voor exporterende bedrijven en logistieke dienstverleners.

Voor meer informatie:
Sayuri Sakihama Meléndez
PromPerú
Tel.: +51 941 103 260
[email protected]
www.promperu.gob.pe

Publicatiedatum: