Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Maersk en Hapag-Lloyd lanceren samenwerking Gemini in 2025

In februari 2025 lanceren Maersk en Hapag-Lloyd een operationele samenwerking onder de naam Gemini Cooperation, waarmee ze een nieuw netwerk op oost-westroutes willen realiseren. Het doel van het Netwerk van de Toekomst is om de complexiteit van het netwerk te verminderen door voornamelijk lussen van één operator te gebruiken en het aantal havenaanlopen per dienst te beperken. Het netwerk zal ook terminals opnemen met de hoogste productiviteit en operationele efficiëntie. Eerder deze week kondigde Maersk de opzet van het netwerk aan, inclusief een Trans-Suez-netwerk en een alternatieve route ten zuiden van Kaap de Goede Hoop.

Elders wordt de situatie aan de oostkust van de VS nauwlettend in de gaten gehouden door de teams van Maersk, terwijl de onderhandelingen tussen de International Longshoremen's Association (ILA) en de United States Maritime Alliance Ltd. (USMX) doorgaan.

Stakingen blijven mogelijk, maar Maersk staat klaar om klanten te ondersteunen en opties te verkennen om de leveringsketens via alternatieve routes, modaliteiten of distributieschema's zo soepel mogelijk te laten verlopen. Klanten worden aangemoedigd om nu nauw contact te houden met hun Maersk-vertegenwoordigers, aangezien het essentieel is om de keteneisen tijdig te communiceren voor het ontwikkelen van op maat gemaakte noodmaatregelen indien nodig.

De Golden Week in China, de nationale vakantieperiode begin oktober, nadert snel. Tijdens deze periode sluiten fabrieken in heel China hun deuren en worden de havenactiviteiten vertraagd. Traditioneel is er een stormloop van bedrijven die hun goederen uit China willen verschepen voordat de activiteiten worden beperkt. Hoewel dit ook dit jaar zal gebeuren, verwacht Maersk dat de stormloop minder hectisch zal zijn dan in voorgaande jaren. Dit komt doordat bedrijven hebben geprobeerd om hun goederen eerder naar de Europese markt te krijgen, te midden van de aanhoudende situatie in de Rode Zee, om te voorkomen dat ze belangrijke seizoensgebonden evenementen missen.

Update belangrijkste havens
De Europese hubs en gateways vertonen een stabiele prestatie in zowel Noord-Europa als het Middellandse Zeegebied. Maersk's hubs zullen een cruciale rol spelen in het Netwerk van de Toekomst, gelegen als 'parels aan een snoer' op de hoofdroute van Azië naar Europa. Deze ontwikkeling, samen met een capaciteitsverhoging van 30%, biedt een concurrentievoordeel in de sector.

Nu het zomerseizoen ten einde loopt, zijn de weersomstandigheden op het hele continent stabiel. In Rotterdam is er een achterstand ontstaan bij de barge key door een beschadigde kraan op Maasvlakte II. De reparaties zijn momenteel aan de gang en worden verwacht deze week te worden afgerond. Maersk-teams hebben alternatieve oplossingen ontwikkeld, zoals het verplaatsen van binnenvaartactiviteiten naar de diepzeekade en het uitbreiden van de slots voor vrachtwagens, om de impact op de ketens van klanten te beperken. Op de Delta 2-terminal is de stapel lege containers toegenomen, en er is een extra lader gepland om de hoge voorraad te verminderen.

In Bremerhaven blijven de terminals stabiel, maar netwerkuitdagingen veroorzaken vertragingen op alle diensten, wat de bezetting onder druk zet. De laatste onderhandelingsronde tussen de vakbond en de werkgever heeft geen akkoord opgeleverd, en de data voor de volgende ronde zijn nog niet bekend. Onze teams volgen de situatie nauwgezet en zullen klanten op de hoogte houden van alle ontwikkelingen.

In Duitsland vereisen de douaneregels dat het Import Customs Manifest 48 tot 72 uur voor aankomst van het schip wordt ingediend. Maersk-teams hebben geconstateerd dat vertragingen optreden wanneer deze verzendinstructies niet op tijd worden ingediend, wat leidt tot vertragingen in de vrachtstroom van onze klanten.

Om te voorkomen dat vracht om deze reden in Duitsland of andere overslaghavens wordt vertraagd, voert Maersk een No Doc No Load-beleid in. Dit betekent dat verzendinstructies moeten zijn ontvangen en verwerkt in het systeem voordat de laadlijst wordt opgesteld.

In het Middellandse Zeegebied draaien beide terminals in Tanger goed met stabiele prestaties. In Algeciras hebben verplichte kraanreparaties en asfalteringswerkzaamheden de productiviteit beïnvloed, en de terminal vertoont een verhoogde yard-dichtheid door netwerkvertragingen en lange lay-overs. Maersk houdt de situatie, laad- en lospatronen en werfniveaus nauwlettend in de gaten om verstoringen voor klanten te minimaliseren.

Luchtvracht update
De gloednieuwe Boeing 777F is onlangs toegevoegd aan de vloot van Maersk Air Cargo en na succesvolle testvluchten wordt nu begonnen met regelmatige commerciële vluchten tussen Europa en China. De levering van de tweede nieuwe 777 wordt ook binnenkort verwacht en het vliegtuig zal in het vierde kwartaal van 2024 in gebruik worden genomen.

Elders kondigde Maersk onlangs de opening aan van een nieuw magazijn in Fredericia, gelegen in het 'Driehoeksgebied' van Denemarken, dat binnen 3-4 uur verbindingen over het hele land mogelijk maakt. De nieuwe faciliteit ligt in de nabijheid van Maersks hub in Billund, wat nog meer strategische opslagmogelijkheden biedt voor luchtvrachtklanten.

Om ons aanbod te verbeteren heeft Maersk ook een nieuwe 'Garments on Hanger'-service gelanceerd voor luchtvrachtklanten die mode en kleding exporteren vanuit Italië. Met deze gespecialiseerde service kunnen bedrijven kledingstukken veilig verzenden op traditionele hangers, in plaats van verpakt in dozen.

De luchtvrachttarieven vanuit Europa blijven concurrerend, maar de tarieven vanuit IMEA en Azië blijven op een hoog niveau met de situatie rond de Rode Zee, het hoogseizoen in aantocht en e-commerce booming vanuit Azië. De capaciteit van Azië naar Europa wordt ook krapper in de huidige omstandigheden, maar de capaciteit van Europa naar de rest van de wereld is niet beperkt.

Update voor de binnenvaart
Eerder deze week kondigde Maersk het nieuwe Netwerk van de Toekomst aan - een netwerk voor zeevracht op de oost-westroutes. Als wereldwijde integrator van containerlogistiek zal Maersk naadloze verbindingen bieden met een breed scala aan transportproducten en logistieke diensten op elk van de hubs.

Naast zeevervoer zal Maersk de flexibiliteit bieden om andere vervoerswijzen te kiezen, of dat nu landinwaarts, per spoor, binnenschip of luchtvervoer is, en diensten met toegevoegde waarde zoals containers van topkwaliteit, verlenging van de vrije tijd, waardebescherming en energieproducten.

Elders, in het verlengde van de inspanningen om de groei van de EV-trucksector te versnellen, zijn Maersk-teams begonnen met het testen van geëlektrificeerde trucks voor containervervoer over land tussen de terminal in Mělník en de fabriek van de klant in Mladá Boleslav in Tsjechië.

Deze elektrische trucks kunnen elke dag drie volledige rondritten op deze route van 96 km afleggen op één lading, waarmee ze aantonen dat elektrische trucks niet alleen een levensvatbaar alternatief zijn voor traditionele trucks, maar ook naadloos kunnen worden ingepast in de dagelijkse werkzaamheden.

Voor meer informatie:
Maersk
www.maersk.com

Publicatiedatum: