Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sakata Seed Ibérica

"Spaanse pompoenareaal is met 18% toegenomen"

Het seizoen met de grootste vraag naar pompoen begint met positieve verwachtingen, gezien de groeiende consumptietrend voor deze groente. Volgens Joaquín Navarro, hoofd pompoenontwikkeling bij Sakata Seed Ibérica, weerspiegelen de cijfers van het seizoen deze verwachtingen: "Het areaal is met 18% toegenomen. Hoewel de teelt deels is beïnvloed door de weersomstandigheden zoals gebrek aan regen en hoge temperaturen, wordt deze situatie gecompenseerd door de uitbreiding van het areaal. Daardoor is de eindbalans vergelijkbaar met die van het vorige seizoen."

In Spanje zijn de belangrijkste teeltgebieden voor pompoen Murcia, Alicante en Castilië-La Mancha. Joaquín Navarro legt uit dat "de eerste pompoenen altijd rond begin juni worden geoogst in Murcia en Alicante, terwijl in de latere oogstgebieden in het binnenland van het schiereiland de oogst plaatsvindt van half september tot half oktober."

"Wat betreft hun bestemming, ligt de prioriteit bij binnenlandse consumptie. De eerste oogsten gaan meteen naar de directe verkoop en worden kort opgeslagen. De oogsten van september en oktober worden echter opgeslagen met het doel om ze gedurende de hele herfst, winter en zelfs tot eind mei van het volgende jaar te verkopen. Het doel is om jaarrond lokale producten aan te bieden," zegt Joaquín Navarro.

Dankzij het kweken van planten door veredelingsbedrijven zoals Sakata, dat de variëteit Estrella heeft gelanceerd, is het nu mogelijk om gedurende 12 maanden van het jaar lokale pompoen te consumeren zonder afhankelijk te zijn van import. Daarnaast zijn er andere noviteiten toegevoegd aan Sakata's portfolio, zoals Orionit en Carlota, de eerste gericht op de versmarkt en de tweede voor de industrie, "beide met een zeer lange houdbaarheid", aldus Joaquín Navarro.

"De meeste pompoenen gaan onbehandeld naar de versmarkt. Echter, de vraag naar verwerkte pompoen in kant-en-klare voorverpakte en voorgekookte voedingsmiddelen groeit snel. Het vooruitzicht is dat verwerkte pompoen op termijn vers zal inhalen, zoals al gebeurt in sommige Spaanse supermarkten."

In de herfst start een nieuwe Love Klabaza Halloween-campagne, die influencers, chef-koks en kinderen zal bereiken. Zoals inmiddels traditie is, doneren de producenten 15.000 pompoenen aan meer dan 70 scholen in Spanje en Portugal, die op hun beurt zero waste promoten: "Deze variëteit kan vanwege haar schil worden versierd en vervolgens worden opgegeten", legt Amparo Pellicer, Food Chain Manager van Sakata Seed Ibérica, uit.

Voor meer informatie:
Sakata Seed Ibérica S.L.U.
Plaza Poeta Vicente Gaos 6 bajo
46021 Valencia (Spanje)
Tel.: +34 963563427
[email protected]
www.sakata.com

Publicatiedatum: