Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Over twee weken zal aardbeivolume weer aanzwengelen bij BelOrta

"In Afrika heb je 'The Big Five', maar wij zijn trots op 'The Small Five'"

Tholen - De zomerperiode wordt bij BelOrta in fruit, naast kersen, geregeerd door zes soorten zachtfruit. "In Afrika kun je op zoek naar 'The Big Five', maar wij hebben hier, naast natuurlijk de aardbeien, onze 'Small Five'," lacht Miguel Demaeght, Divisiehoofd fruit bij BelOrta. Een mooi moment dus om richting de herfst eens te kijken naar de gevolgen van een roerige zomer voor de zachtfruitsoorten.

Als het andere fruit 'The Small Five' is, dan is de aardbei toch nog altijd de leeuw voor de coöperatie. "Dat blijft natuurlijk het grootste product onder het zachtfruit, maar we hebben daar deze zomer een zeer moeilijke periode gezien", steekt Miguel van wal. "Het is sowieso altijd bijzonder dat we elk jaar maar weer een mooi aanbod hebben. Als teler moet je echt een olifantenhuid hebben met alle uitdagingen van de afgelopen jaren. En dat was dit jaar niet anders. Dan is het toch altijd zonde als je ziet dat de aardbeien eind juli/begin augustus qua prijsvorming een hele lastige periode hebben gehad. Dat zien we altijd wel in momenten terug, maar dit jaar duurde het, mijns inziens, net te lang."

"Maar ja, daar heb je geen controle over, hè", verzucht Miguel. "We weten dat er veel mensen op verlof zijn in deze periode en heel wat binnenlandse supermarkten, die in mei/juni/begin juli nog wel aardbei-acties hebben, stoppen daar eind juli mee. Als je dan ook nog extra volumes hebt vanwege het weer, is dat funest voor de prijsvorming. Dat was lange tijd wel even lastig, maar ik moet zeggen dat we inmiddels sinds een week of drie wel weer op goede niveaus zitten. Er is toch een dip in de aanvoer momenteel, waardoor we sinds twee weken zelfs weer op zeer hoge prijsniveaus zitten, wat mogelijk impact kan hebben om klanten aan boord te houden als er terug wat volume beschikbaar is. Zo zie je hoe snel het in de aardbeien kan gaan."

Aan de vraagzijde ziet Miguel daarnaast dat er ook een lichte omschakeling plaatsvindt. "De vraag komt bij ons vanuit twee lijnen. Enerzijds heb je de binnenlandse markt. België blijft onze thuismarkt en is daarmee nog altijd de belangrijkste markt. Dat verkoopt altijd wel, maar je ziet dat de schappen in de retail er in deze periode anders uit gaan zien. Aardbeien maken gedeeltelijk plaats voor perziken, nectarines en het eerste hardfruit. Momenteel zijn er dan wat minder aardbeien, maar binnen een week of twee verwachten we toch wel dat het weer zal aanzwengelen. Dan zie je dat richting het najaar voor Nederlandse en Belgische producties relatief veel meer richting export gaat dan in het voorjaar. Wat bestemmingen betreft, mikken we bij BelOrta op een goede spreiding richting heel wat Europese landen."

Weinig problemen onder small five
Maar hoe zit het dan met de andere vijf producten van 'The Small Five'? "Dan hebben we het over frambozen, bramen, blauwe-, rode- en stekelbessen. Het seizoen voor de stekelbessen is sinds begin augustus eigenlijk al afgelopen. Dit wordt vaak als een nicheproduct beschreven, maar is dit voor ons zeker niet. In een goed jaar doen we daar toch een 60 à 70 ton van. Dit gaat voornamelijk richting de Belgische markt waar we horen dat deze bessen een zeer mooie aanvulling zijn op het zachtfruitpallet. Ook dit seizoen is weer goed geweest, dus voor ons is het een belangrijke productgroep."

"Kijkend naar de rode bessen zijn we ook tevreden", vervolgt Miguel. "Daar is dit jaar iets minder volume geoogst, omwille van het weer in het voorjaar tijdens de zetting, maar de kwaliteit is top. Hier loopt het seizoen eigenlijk goed door. En eenzelfde situatie zien we bij de blauwe bessen. Dat loopt nu langzaam op zijn einde. We hebben nog twee telers die "latere" variëteiten aanleveren en ook dat zal in een week of twee afgelopen zijn. Eigenlijk is dat ook ideaal, want inmiddels komen de eerste Peruaanse bessen per vliegtuig aan. Binnenkort zullen ook de eerste boten te water gaan en dan zijn wij weg van de markt voor de goedkope concurrentie uit Peru er is."

"Bramen is een van de producten waar we een relatief constante lijn zien qua vraag/aanbod en prijsvorming. Een jaar of zes geleden zagen we nog wel forse schommelingen in prijs in een bramenseizoen, maar dit is eigenlijk weggeëbd. Dat komt omdat de braam het goed doet in export, waar we zeker ons mannetje kunnen staan met de kwaliteit van onze Belgische bramen. Het is toch een product dat vele consumenten nog niet geproefd hebben, dus het verbruik kent momenteel toch wel wat progressie. Gezien het feit dat het aanbod stabiel blijft, hebben we een correcte prijsvorming. Met bramen gaan we door tot ongeveer Kerst."

Tot slot blijft de framboos over. "Deze hebben het tot een week of twee geleden vrij moeilijk gehad. Er was zeer veel volume op de markt. Niet alleen uit België, maar overal: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal. Een overaanbod, waardoor de prijzen kelderden. Inmiddels lijkt dit echter volledig gestabiliseerd. Uiteindelijk hopen we dat dit voor de komende zes weken zo blijft, zodat we toch nog een mooi einde van het seizoen kunnen lopen om zo de moeilijke periode wat te compenseren."

Onderscheiden in lokaal product: BelOmelon en BelOplum
Een drukke zomer dus voor de coöperatie, waarbij er altijd een zoektocht plaatsvindt om het totale zachtfruitpakket aan te bieden. "We vinden het als lokale coöperatie belangrijk om mooi lokaal product aan te bieden. Niet alleen de gekende fruitsoorten, maar ook nieuwe types waarmee klanten zich kunnen onderscheiden. De kruisbes bijvoorbeeld. We weten dat het schapruimte opeist en is het die ruimte dat waard? Maar als je ziet hoe een dergelijk product gewaardeerd wordt door de Belgische retail en consument, dan is dat voor ons toch een belangrijk product. Zij willen iets bijzonders en heerlijk lokaals aan kunnen bieden en wij willen hierbij van toegevoegde waarde zijn, waardoor we dus altijd de boer op gaan om dit te kunnen vinden."

"Hierbij houden we dus ook altijd onze ogen open naar eventuele nieuwe producten", legt Miguel uit. "Zo hebben we een jaar of vier geleden twee projecten opgestart. Enerzijds is dit het BelOmelon-project, waarmee we lokale Charentais en watermeloenen aan willen bieden. Geïmporteerde meloenen worden onrijp geoogst, omdat ze natuurlijk nog een lange weg af te leggen hebben, maar wij kunnen deze, samen met onze telers, ready-to-eat, à point oogsten. Daardoor kunnen we in smaak concurreren met het importproduct met daarnaast bovendien een mooi lokaal verhaal. Dit slaat aan. Uiteindelijk zullen we de Spaanse of Franse meloenen ook niet uit het schap verjagen. Het is niet zoals met aardbeien dat deze in het seizoen enkel Belgisch zijn, maar bij meloenen moet het een aanvulling worden. Daar zetten we nu stappen in en uiteindelijk hopen we naar een marktaandeel van 10 procent te gaan. Dat is de droom."

Een ander voorbeeld is het BelOplum-project. "Dit is eigenlijk een gelijkaardig verhaal. Ook daar zijn we een viertal jaren geleden mee gestart, omdat de Belgische pruim op sterven na dood was. Telers stopten ermee, omdat de retail er niet mee aan de slag ging en de retail gaf aan dat ze er niets mee konden, omdat lokale telers ze maar twee weken konden aanbieden. De kip en het ei dus. Toen zijn we met telers en klanten gaan samen zitten, waarna we een paraplumerk voor pruimen hebben opgezet, namelijk belOplum. Binnen dit segment produceren en vermarkten we gelijkwaardige vroege, midden en late rassen, die we inmiddels zo'n 7 tot 8 weken kunnen leveren. De ambitie is om hier uiteindelijk naar een periode van 10 weken te gaan. Het zijn voorbeelden van producten, waarmee we naast 'The Small Five' ook kijken naar innovaties, waarmee we een meerwaarde kunnen creëren richting onze klanten."

Voor meer informatie:
Miguel Demaeght
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
Tel.: +32(0)12 670 260
[email protected]
www.belorta.be