In Kenia werd de luchtvaartsector ernstig verstoord toen honderden werknemers van Jomo Kenyatta International Airport (JKIA) staakten. Deze actie was een reactie op de privatiseringsplannen van de regering van nationale eenheid en had gevolgen voor het verkeer van passagiers en vracht, waaronder kritieke exportproducten zoals groenten en fruit. JKIA, een centraal knooppunt in Afrika, faciliteert omvangrijke tuinbouwexporten, met name naar Europese landen, en ondersteunt talrijke banen, zowel direct als indirect. De staking had niet alleen gevolgen voor de exportsector, maar benadrukte ook de bredere ontevredenheid over het regeringsbeleid dat door het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is gedicteerd en dat belastingverhogingen en privatiseringsinspanningen omvat.
De Kenya Aviation Workers' Union (KAWU) riep onder druk de staking uit, uit protest tegen een voorgestelde deal met de Adani Group voor de huur van de luchthaven. Deze deal gaf aanleiding tot bezorgdheid over de werkzekerheid en de arbeidsvoorwaarden. De Adani Group, een belangrijk conglomeraat, heeft een aanzienlijke groei doorgemaakt, die vaak wordt toegeschreven aan de nauwe relatie met de huidige regering van India. De voorgestelde overeenkomst met Adani was gericht op het verbeteren van de infrastructuur van JKIA, die bekritiseerd werd vanwege de verslechterde staat.
Ondanks de aanvankelijke vastberadenheid werd de staking in de namiddag afgeblazen door KAWU, in overleg met de Centrale Organisatie van Vakbonden (COTU) en de regering, zonder garanties tegen de privatisering of bescherming van de werknemers. Deze beslissing werd genomen zonder dat de werknemers erover hadden gestemd, wat leidde tot scepsis over de inzet van de vakbonden om echt iets te doen aan de zorgen van de werknemers.
Bron: WSWS