Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Robert Heemskerk Groente en Fruit viert 30-jarig jubileum en verwelkomt 2 miljoenste klant

Tholen - Afgelopen vrijdag was het dubbel feest bij Robert Heemskerk Groente en Fruit. Aanleiding was het 30-jarig jubileum, maar naast deze bijzondere mijlpaal werd die dag de 2 miljoenste klant verwelkomt, die naar huis ging met een gratis Chiquita-fiets. Voor eigenaar Robert Heemskerk waren de feestelijkheden ook een eerbetoon aan de loyaliteit van de klanten en het harde werk van het team.

Team Robert Heemskerk Groente en Fruit

Robert runt de zaak samen met een vast team van vijf medewerkers. "We maken alles zelf in een kleine keuken, dus dat betekent dat we heel goed moeten organiseren," legt hij uit. Met veel aandacht voor detail en presentatie zorgen ze ervoor dat de schappen vol liggen en de winkel er uitnodigend uitziet.

Veel belangstelling voor de proeverijen en het Rad van fortuin

Diepe wortels
Robert Heemskerk groeide op in een echte groente- en fruitfamilie. Zowel zijn moeder als vader waren actief in de branche, en al vanaf zijn 13e hielp hij mee in de winkel van zijn vader. In 1993 besloot Robert zijn eigen weg in te slaan en begon voor zichzelf in Capelle aan den IJssel. Een jaar later verhuisde hij naar het huidige filiaal in Het Lage Land, een levendig winkelcentrum in Rotterdam-Prins Alexander. Hoewel Robert in de beginjaren meerdere winkels had, koos hij ervoor om zich volledig te richten op deze locatie. "Dit gaat prima zo," zegt hij. "Het geeft me de ruimte om te focussen op kwaliteit en om ons aanbod steeds verder te ontwikkelen."

AVN Bedrijfsadviseur Frans van de Polder hielp bij het Rad van fortuin. De ex-groenteman vond het heerlijk om zijn handen weer in de sinaasappels en sla te steken.

Inkoop is een familieaangelegenheid. Zijn vader (80) die ook altijd groenteman is gebleven, koopt, sinds hij zelf is gestopt, in voor de zaak van Robert en gaat een aantal keren per week naar vaste telers en groothandels op het Forepark. Ook doen ze zaken met Postuma AGF. "Mijn vader blijft er jong door," lacht Robert. "Bovendien kent hij de kwaliteit en door zijn enorme ervaring zorgt hij ervoor dat we nooit te veel betalen."

Jacqueline van de Steen promootte Looye tomaten

Vernieuwing en ontwikkeling
De winkel van Robert staat bekend om zijn verse producten, maar het zijn de maaltijden, soepen, salades en smoothies die tegenwoordig een groot deel van het succes uitmaken. Waar hij in het begin vooral soepen en salades maakte, heeft hij de afgelopen jaren zijn assortiment uitgebreid met moderne gerechten zoals pizza's, wraps, en pokébowls. "Onze klanten willen gemak, vooral de jongere generatie. We zien dat deze groep steeds meer kiest voor wraps, pokébowls en smoothies, terwijl de oudere generatie nog graag zelf kookt."

De koeling ligt vol met zelf bereide producten

Tijdens de coronapandemie zag Robert een kans en begon hij samen te werken met supermarkten om zijn maaltijden in hun schappen te krijgen. "In het begin leverden we alleen aan één supermarkt, maar inmiddels leveren we aan drie supermarkten in de regio. Elke ochtend sturen die een foto van het schap, zodat we precies weten wat we moeten produceren."

De mix van klanten in de winkel is divers: van koopjesjagers tot mensen die alleen op kwaliteit letten. "Sommige klanten komen van ver, want er zijn bijna geen groenteboeren meer." Robert houdt het aantal klanten en bestedingen in zijn winkel bij.

De 2 miljoenste klant wint de Chiquita-fiets

"We zien dat het aantal klanten iets dalende is, gemiddeld zo'n 250 klanten per dag," zegt Robert. "Maar de gemiddelde besteding per klant is omhooggegaan, waardoor onze omzet stabiel blijft."

Bijzonder jubileum
Afgelopen vrijdag was die bijzondere mijlpaal van de 2 miljoenste klant waar ze naar uit hebben gekeken. Om die gebeurtenis en het 30-jarig bestaan te vieren, organiseerde Robert in samenwerking met branchevereniging AVN een speciale promotiedag met een rad van avontuur, waarbij klanten verschillende groente- en fruitprijzen konden winnen. Ook was er een proeverij van Looye-tomaten en natuurlijk van hun eigen producten. Bedrijfsadviseur Frans van de Polder hielp bij de organisatie en kwam persoonlijk ook een dagje meehelpen.

Robert: "Vorig jaar won ik een prijs op een beurs voor productherkenning, en als cadeau kreeg ik een promotiedag. Voor onze winkel best bijzonder, want we doen niet echt aan marketing." Er is geen website, geen social media en adverteren in de krant is tegenwoordig erg duur, vertelt Robert. Voorafgaande werd er vooraf weinig ruchtbaarheid gegeven aan het jubileumfeest, maar er was volop aanloop van klanten die blij verrast werden. Ook vaste klanten konden ze zo eens verrassen, want het bleek dat veel van hen de smoothies bijvoorbeeld helemaal niet kenden, terwijl dat toch al jarenlang deel uitmaakt van het vaste assortiment.

Voor meer informatie:
Heemskerk Groente en Fruit

Robert Heemskerk
Samuel Esmeijerplein 37
3067 AP Rotterdam
T: 010 220 5626

Ambachtelijke Versdetailhandel Nederland (AVN)
Horaplantsoen 20
6717 LT Ede
+31 (0)318 440 222
[email protected]
www.avn.nu
AVN_bedrijfsadvies