Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voorzitter TLN bij BNR over ZE-zones en achterstallig onderhoud

De zero-emissiezones mogen niet worden uitgesteld, zoals het kabinet in het Regeerprogramma als mogelijkheid oppert, zei bestuursvoorzitter Elisabeth Post in het radioprogramma Mobility van BNR waar zij te gast was en sprak over de zero-emissiezones, het extra geld dat nodig is voor achterstallig onderhoud van onze infrastructuur en de verscherpte Duitse grenscontroles.

Als eerste werd gesproken over de komst van zero-emissiezones in tien steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht in januari 2025 en op een later moment in een groot aantal andere steden. Post benadrukte dat uitstel van de zero-emissiezones geen zaak is waar het kabinet over kan beslissen. 'Het zijn de gemeentes die erover gaan.'

Daarnaast vindt TLN uitstel niet wenselijk. De invoering van de zero-emissiezones is al 8 jaar geleden aangekondigd, met de komst van het Klimaatakkoord. Veel ondernemers hebben sindsdien fors geïnvesteerd in de aanschaf van elektrische voertuigen en/of laadinfrastructuur.

Dezelfde regels
Voor die ondernemers betekent uitstel dan ook een concurrentienadeel, stelt Post. Anderzijds geldt voor de ondernemers die nog moeten investeren, dat je op basis van onzekerheid geen investeringsbesluiten kunt nemen.

Daarom vindt TLN het belangrijk dat gemeenten die een zero-emissiezone invoeren allemaal dezelfde regels invoeren. 'Zodat je niet de ene stad in mag met een dieselvoertuig en de andere niet.'

Ook moeten er uitzonderingen komen voor transporteurs die met voertuigen rijden waarvan nog geen elektrische varianten beschikbaar zijn.

Verzwaring elektriciteitsnet
Daarnaast ging ze in op de problemen rond de netverzwaring die in verschillende delen van het land spelen. 'Als je niet kunt laden, kun je ook niet elektrisch rijden.'

Post stelt dat TLN blij is met de passage in het Regeerprogramma over de opschaling van laadvoorzieningen, bijvoorbeeld bij tankstations en door het creëren van laadpleinen.

Verder is TLN tevreden met de komst van tijdelijke maatregelen zoals de mogelijkheid om laadvoorzieningen te delen en om via zonnepanelen opgewekte stroom tijdelijk op te slaan in batterijen. Maar bovenal pleit de bestuursvoorzitter ervoor dat het stroomnet in één keer voldoende verzwaard wordt. 'Als je dat doet, ben je in 2036 klaar. Laten we vandaag beginnen.'

Achterstallig onderhoud
Post maakte vervolgens een bruggetje naar de 2,3 miljard euro die er volgens TNO nu jaarlijks tekort is voor het onderhoud van wegen, bruggen en viaducten. 'Er is Nederland enorm veel achterstallig onderhoud'. Als voorbeeld noemde ze onder meer de Van Brienenoordbrug en het viaduct over de A7 bij Purmerend. 'Als je dat onderhoud niet pleegt, krijgt je situaties zoals bij Dresden, waar onlangs een brug instortte. Dat wil je te allen tijde voorkomen.'

Zelf durft ze haar hand er niet voor in het vuur te steken, dat zoiets niet ook hier kan gebeuren. 'Elke keer wanneer een brug of viaduct wordt geïnspecteerd, blijkt de staat van onderhoud veel slechter dan gedacht. Dus kun je constateren dat het onderhoud van de infrastructuur in zijn algemeenheid slecht is.'

Jarenlang is volgens de TLN-bestuursvoorzitter structureel te weinig geïnvesteerd in onderhoud. 'Op korte termijn bespaar je zo geld dat je kunt investeren in andere nuttige zaken. Tegelijkertijd denk ik 'jaarlijks betalen we als transportsector en alle automobilisten samen 18 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting'. Dan mag je verwachten dat waarvoor je betaalt, deugdelijk is.'

En, vervolgt ze: 'Als er al geen geld is voor beheer en onderhoud, weet ik niet of er geld gaat komen voor de aanleg van nieuwe infrastructuur. We kunnen ons huis nu al niet schilderen, laat staan dat er nieuwe meubels komen.'

Duitse grenscontroles
Tot slot stond het radioprogramma stil bij de Duitse grenscontroles. Daar is TLN ook bezorgd over. Alleen aan transportkosten zorgt het stilstaan bij de grens volgens Post ruwweg elke maand voor zo'n 40 miljoen euro schade. 'Dan heb je het nog niet over indirecte kosten doordat goederen te laat op de plek van bestemming zijn, productielijnen verstoord raken, klanten die nijdig worden en voor andere vervoerskanalen kiezen.'

Volgens Post is het te vroeg om al een conclusie te trekken over het verloop van de grenscontroles. 'Maar ik weet van de wachttijden bij de Poolse grens waar al langer strengere controles zijn, dat deze aan het oplopen zijn.'

Luister de BNR-uitzending terug via deze link: TLN hekelt onzekerheid over ZE-zones | BNR Nieuwsradio

Bron: TLN

Publicatiedatum: