De voorbije drie weken is de ananasmarkt gecompliceerd geweest, zo stelt François Moran, manager van Tropibana. "Er waren veel vertragingen met de boten en er was weinig fruit door een slechte bloei. Als gevolg hiervan zijn de prijzen omhoog geschoten naar € 12 tot € 15 per karton."
Het gebrek aan aanbod leidde tot een sterke prijsstijging, waardoor helaas ook tot een aanbod van fruit van onzekere kwaliteit. "Geconfronteerd met zo'n levendige markt hebben de telers zoals gewoonlijk de neiging om de ananas te snijden voordat hij volledig rijp is. Maar ananas rijpt enkel aan de plant zelf en zoals mijn vader altijd zei: 'De beste ananas is degene die je op het veld eet.' We ontvangen dus fruit met een zeer groene kleur – tussen 0 en 1 – en met een iets lagere Brix-waarde, ook al is de smaak nog steeds acceptabel."
Ondanks de relatief groene ananas en de zeer hoge prijzen, is er geen gebrek aan klanten. "Het schooljaar is weer begonnen en daarbij horen ook de promoties in de winkels. Alle supermarkten in Frankrijk en elders verkopen bananen voor € 0,99 en dus proberen ze hun winstmarges te halen op aanverwante producten zoals mango's en ananassen. In Frankrijk zijn back-to-school promoties een cultureel gegeven. Maar als retailers hun promoties één of twee weken zouden uitstellen, zouden ze net zoveel volume en winst maken en zou er niet zoveel spanning op de markt zijn. Deze week is de eerste keer in het jaar dat ik geen ananassen heb om te verkopen."
Voor meer informatie:
François Moran
Tropibana
Tel: +33 620 17 20 13 (Frankrijk)
[email protected]