Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tesco wil AI gebruiken om klanten te 'sturen' in de richting van aanbiedingen en gezondere opties

VK: Tesco wil AI gebruiken om klanten te 'sturen' naar aanbiedingen en gezondere opties
Tesco-CEO Ken Murphy onthulde dat de supermarktgigant overweegt om zijn Clubcard-gegevens te gebruiken om klanten te "sturen" in de richting van gezondere en goedkopere alternatieven. De CEO zei dat de supermarkt kunstmatige intelligentie gebruikt om te monitoren hoe zijn klanten winkelen om suggesties te geven over welke producten ze het beste kunnen kopen in een poging om consumenten meer waar voor hun geld te geven. Tijdens zijn toespraak op de FT's Future of Retail op dinsdag zei Murphy: "Het kan je aansporen om te zeggen: als je nog een week wacht om dit te kopen, komt er een aanbieding aan". Hij legde uit dat de kunstmatige intelligentie Tesco-klanten ook kan aanmoedigen om selectiever te zijn in hoeveel ze kopen om voedselverspilling tegen te gaan, en suggesties kan geven voor gezondere vervangingen in hun boodschappen.
Bron: Retail Gazette

VK: Supermarktketen introduceert 24-uurs bezorgservice voor shoppers
Co-Op gaat als een van de eerste retailers een 24-uurs bezorgservice lanceren. De supermarktketen reageert hiermee op de groeiende vraag naar 24-uurs service van consumenten zoals ploegendienstmedewerkers, ouders van jonge gezinnen en feestvierders die tot laat in de nacht op zoek zijn naar extra's om feestjes gaande te houden. Co-op is een snelle webwinkel op alle grote platforms en uit nieuw onderzoek van het bedrijf bleek dat 40% van de shoppers die deze service gebruiken tussen 23.00 en 05.00 uur zouden bestellen als dat mogelijk was. Dit cijfer stijgt tot bijna één op de twee consumenten tussen 18 en 44 jaar, waarbij de service het populairst is bij Gen Z shoppers tussen 18 en 24 jaar, van wie 52% zegt de hele nacht door te willen bezorgen.
Bron: Mirror

Zweden: Startup brengt teeltbedrijf naar supermarkt
WeGreen, een startup uit Stockholm, heeft een nieuwe betekenis gegeven aan het woord 'vers van de boerderij' door teeltbedrijven naar de supermarkt te brengen. Het bedrijf heeft installaties in Zweden en Duitsland en laat een duurzame manier zien om gewassen te verbouwen en tegelijkertijd voedselverspilling en CO2-uitstoot te verminderen.
Met een wereldbevolking die tegen 2050 waarschijnlijk de 10 miljard zal bereiken, krimpende land- en tuinbouw als gevolg van klimaatverandering en toegenomen risico's voor de wereldhandel als gevolg van geopolitieke spanningen, moeten landen nu aan de slag om voedselzekerheid te garanderen. De Zweedse startup SweGreen biedt een innovatieve oplossing voor dit alles door teeltbedrijven naar de supermarkt te brengen, waar mensen hun groenten en fruit kunnen plukken. SweGreen gebruikt een bekende methode van bodemloze teelt die hydroponie heet. Hierbij worden planten gekweekt in steenwolpluggen in plaats van aarde, en een continue waterstroom zorgt voor de voedingsstoffen om ze te laten groeien.
Bron: Interesting Engineering

België: "Carrefour België zal in 2024 break-even draaien"
Carrefour heeft een moeilijk eerste halfjaar achter de rug in België, geeft CEO Geoffroy Gersdorff toe, maar bereidt zich voor op de cruciale eindejaarsperiode met een duidelijke ambitie: "We gaan onze doelstellingen bereiken." De CEO had de pers uitgenodigd op de Carrefour Salon, de grote eindejaarsbeurs waar 2.000 werknemers van 720 winkels kennis kwamen maken met de nieuwe producten, concepten en commerciële promoties voor het najaar. De komende vier maanden zijn een cruciale periode omdat de feestdagen altijd goed zijn voor een aanzienlijk deel van de jaaromzet.
Tijdens de beurs lag de nadruk op huismerkproducten, wat geen verrassing is. "Een op de twee producten die we in onze winkels verkopen is een huismerkproduct", zei de CEO. "We hebben hun assortiment uitgebreid en de producten verbeterd. Ons assortiment is voortdurend in ontwikkeling: we hebben de afgelopen jaren 6.000 referenties laten vallen en 2.000 nieuwe toegevoegd om in te spelen op de verwachtingen van de klant. Die zijn tegenwoordig echt een 'moving target': moeilijk om in het vizier te houden."
Bron: Retail Detail

Spanje: De goedkoopste en duurste supermarkten
In een rapport van de OCU-organisatie van consumenten en gebruikers is het jaarlijkse onderzoek naar de prijzen in de belangrijkste supermarkten gepresenteerd. Volgens dit rapport kunnen Spaanse gezinnen gemiddeld 1.272 euro per jaar besparen op hun boodschappenmandje, afhankelijk van of ze naar de ene of de andere keten gaan. Volgens de verzamelde gegevens is Alcampo de goedkoopste nationale supermarktketen voor boodschappen in Spanje, terwijl Sánchez Romero de duurste blijft. Van de lokale supermarktgroepen zijn Supermercados Dani, gevestigd in Granada en Jaén, Tifer, in Castilla y León, Deza (Cordoba), Family Cash en Más Ahorro (Cordoba) het goedkoopst, terwijl Sánchez Romero, Altoaragon en Amazon de duurste zijn.
Bron: SurinEnglish