Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BL week 37:

'Einde van het Europese steenfruitseizoen nadert'

Het einde van het steenfruitseizoen nadert: volgens BLE waren de leveringen van perziken en nectarines beperkt op de Duitse markt en was de kwaliteit in sommige gevallen achteruitgegaan. Het Spaanse aanbod domineerde de markt, gevolgd door Italiaanse en Franse partijen, maar de voorraden Spaanse producten zijn inmiddels aanzienlijk geslonken. Turkse invoer vulde de handel aan en bleef de toon zetten in Berlijn, waar het zijn volume en waarde kon verdedigen. Spaanse en Franse platerina's en paraguayo's vulden het aanbod aan.
In de loop van de week werden soms individuele herkomsten van de markt gehaald, en tegen het weekend waren niet alle kwaliteiten beschikbaar. De belangstelling was beperkt; ondanks de geringe beschikbaarheid werd er echter gemakkelijk aan voldaan. Er waren geen grote prijswijzigingen: de meeste waarderingen bleven op het vorige niveau, hoewel er enkele prijsstijgingen door volume werden veroorzaakt. Aan de andere kant waren producten in slechte conditie ook beschikbaar tegen biedingen.

Klik hier om direct naar het volledige markt- en prijzenrapport te gaan.

Appelen
Elstar, Delbarestivale en Tenroy uit Duitsland vormden de basis van het assortiment. Boskoop, Cox Orange en Braeburn wonnen merkbaar aan relevantie. Ook Pinova, Santana en Holsteiner Cox werden in toenemende mate geleverd. Italië en Frankrijk waren vooral actief met Royal Gala en Granny Smith.

Peren
Italiaanse producten domineerden, gevolgd door Turkse en Duitse producten in termen van volume. Nederland en België waren de belangrijkste leveranciers van Conference, maar al met al waren ze slechts van aanvullende aard. Spaanse en Franse producten kwamen ook slechts sporadisch voor. Turkse Santa Maria waren belangrijker.

Druiven
Er was voldoende beschikbaarheid op alle markten. Het Italiaanse aanbod overheerste: Italia, Michele en Palieri vormden de basis van het aanbod. Turkije stuurde vooral Sultana; voor de eerste Red Globe moest je in Hamburg €12 per 5 kg betalen. Muscat de Hambourg arriveerde onlangs uit Frankrijk en kostte €4,20 per kg in de Hanzestad.

Pruimen
De beschikbaarheid was opvallend beperkt. Binnenlandse Hauszwetschge, Presenta en verschillende topvariëteiten speelden nu de hoofdrol. Stanley werd gelost uit verschillende Oost-Europese landen, voornamelijk bestemd voor bakkerijen. Over het algemeen kon de kwaliteit niet altijd aan alle wensen voldoen.

Citroenen
Het Zuid-Afrikaanse Eureka domineerde, met leveringen uit Uruguay, Argentinië en Spanje als aanvulling op de afzet. Het aanbod was niet bijzonder sterk. Daardoor konden de verkopers hun oproepen selectief verhogen: in Berlijn werd bijvoorbeeld tot €45 per karton van 15 kg gevraagd.

Bananen
De accommodatiemogelijkheden waren zeker uitgebreid. Vooral in München verbeterde de vraag na het einde van de zomervakantie. Daar werd het eerste merk iets duurder.

Bloemkolen
Binnenlandse aanbiedingen domineerden duidelijk de markt. Aanvullingen kwamen uit Nederland en België. Oostenrijkse partijen waren beschikbaar in München en Deense partijen in Berlijn. De prijzen, die al hoog waren, bleven bij verschillende gelegenheden stijgen.

Sla
Binnenlandse partijen overheersten duidelijk. Daarnaast waren Nederlandse en Spaanse ijsbergsla en alleen Belgische partijen sla verkrijgbaar. De kwaliteit was niet altijd overtuigend; in Hamburg bijvoorbeeld liet de staat van de lokale ijsbergsla veel te wensen over.

Komkommers
Teeltgerelateerde misoogsten leidden tot een krappe beschikbaarheid in München. Dit had een impact op de prijzen, die in sommige gevallen sterk stegen. Als alternatief boden verkopers Griekse en Spaanse aanbiedingen aan, die alleen beschikbaar waren in kleine hoeveelheden en snel konden worden opgevangen dankzij hun lage prijzen.

Tomaten
De afzet was relatief rustig. Nederlandse en Belgische partijen overheersten in een breed aanbod. De eerste Turkse ronde tomaten arriveerden in Hamburg en Berlijn, maar dit had geen invloed op de prijzen. Spaanse leveringen worden op grote schaal verwacht in Hamburg.

Paprika
Nederlandse leveringen domineerden duidelijk vóór Poolse en Turkse leveringen. Belgische, Spaanse en binnenlandse partijen hadden slechts een aanvullend karakter. Vooral de aanwezigheid van Spaanse aanbiedingen was toegenomen, wat een direct negatief effect had op de noteringen van concurrenten in Hamburg.

Bron: BLE

Publicatiedatum: