De Ecuadoraanse banaan is al jarenlang een hardloper op de markt in Europa, Azië, de Verenigde Staten, de Zuidkegel en het Midden-Oosten. Dusal, een bedrijf met bijna vijftig jaar ervaring in de teelt en export van bananen, laadt momenteel tussen de 70 en 80 containers bananen per week, wat zou neerkomen op een jaarlijks volume van ongeveer 4.200 containers of 5 miljoen kartons. "Dat is dubbel zoveel als vorig jaar", zegt business developer Cristian Salmon.
"Onze belangrijkste markt is nog steeds de Zuidkegel, met landen als Argentinië en Chili, maar we zijn ook sterk vertegenwoordigd in het Midden-Oosten, in landen zoals Qatar, Jordanië, Saudi-Arabië en Koeweit", zegt Salmon. Ondanks de logistieke uitdagingen, is de markt in het Midden-Oosten stabiel en een belangrijke regio voor de groei van het bedrijf. Daarnaast onderhoudt Dusal relaties met klanten in China, Europa en de Verenigde Staten, waardoor het wereldwijd actief is.
Een van de grootste uitdagingen is ervoor zorgen dat de kwaliteit van het fruit behouden blijft tijdens het transport, vooral over lange afstanden. Dusal heeft strenge verpakkings- en transportprotocollen geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat de bananen in optimale conditie aankomen op bestemming.
"We hebben verschillende soorten verpakkingen, afhankelijk van de bestemming. Voor zendingen van meer dan 40 dagen gebruiken we containers met gecontroleerde atmosfeer en speciale hoezen, waardoor we het fruit zelfs na 60 dagen groen kunnen houden", legt Salmon uit.
In Ecuador heeft Dusal strenge maatregelen ingevoerd om de plantages te beschermen tegen ziekten zoals moko, een bacterie die de oogst kan vernietigen. "Om de verspreiding van deze ziekte te voorkomen volgen we zeer strikte bioveiligheidsprotocollen, zoals het desinfecteren van voertuigen en instrumenten en het beperkte gebruik van oppervlaktewater op de gewassen", zegt hij.
Wat de prijzen betreft, zijn er dit jaar aanzienlijke schommelingen geweest. Hoewel de overheid een minimumprijs van $ 6,85 per karton vaststelt, zijn de prijzen opgelopen tot $ 13 door de enorme vraag, vooral van grote kopers zoals Chiquita Brand, wat de telers veel voordeel heeft opgeleverd.
Hoewel 2025 enkele uitdagingen met zich meebrengt door de beslissingen van Ecuadoraanse telers omtrent de contracten die ze afsluiten, wordt verwacht dat exporteurs nauw met hen zullen blijven samenwerken om de bevoorrading te garanderen.
De concurrentie op de bananenmarkt is hevig, vooral met landen in Centraal-Amerika en de Filipijnen. Salmon wijst erop dat Ecuadoraanse bananen evenwel zoeter zijn en een zachtere textuur hebben dan het Filipijnse of Vietnamese fruit.
Dusal geeft prioriteit aan kwaliteitsfruit. "Het kwaliteitsteam houdt het hele teeltproces nauwlettend in de gaten, van bemesting tot oogst. We zijn momenteel in het bezit van certificeringen zoals GlobalGAP en GRASP, en we zijn bezig met het verkrijgen van het Rainforest Alliance certificaat", aldus Salmon.
Dusal is standhouder op de Fruit Attraction (stand 4C10).
Voor meer informatie:
Cristian Salmon (business developer)
Dusal
Arcos Plaza 2, Oficina 204
Samborondon (Ecuador)
Tel: +593 98 038 8252
[email protected]
www.dusal.com.ec