Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tesco verkocht meeste Britse appelen

British Apples & Pears Limited (BAPL), de vereniging van hardfruittelers in het VK, kondigt met trots aan dat Tesco de appel-retailer van het jaar 2024 is. De prijs is gebaseerd op de verkopen van BAPL-leden aan Britse supermarkten van september 2023 tot eind augustus 2024. Nu de laatste appel- en perenoogst van 2023 is verkocht, kan BAPL de supermarkt van het jaar bekendmaken.

In het jaar dat begon in september 2023, verkocht Tesco 26.705 ton Britse appelen, net voor Aldi, dat 26.008 ton verkocht en vorig jaar nog de toppositie innam. De derde en vierder plaats zijn voor respectievelijk Sainsbury's met 21.563 ton verkochte appelen en Lidl met 18.096 ton.

Naast de appelverkoper van het jaar, bekroont BAPL ook de retailer die de beste jaar-op-jaarprestatie heeft neergezet. Die prijs gaat naar Lidl dat erin slaagde om het volume van zijn appelverkoop te verhogen van 2022/23 naar 2023/24 (van 17.560 ton naar 18.096 ton).In een reactie op deze prestatie zei Ali Capper, uitvoerend voorzitter van BAPL: "Tesco werd vorig jaar tweede en we weten dat ze gemotiveerd waren om het dit jaar nog beter te doen. We zijn erg blij dat ze dat hebben bereikt. Lidl heeft er ook goed aan gedaan om dit jaar meer Britse appelen te verkopen dan vorig jaar - geen geringe prestatie als je bedenkt dat de totale volumes licht zijn gedaald."

Verschillende supermarkten hadden ook een over-index voor Britse appelen, wat betekent dat ze meer verkochten dan je zou verwachten op basis van hun aandeel in de retailmarkt. De opvallende spelers waren Aldi, die 21% van alle Britse appelen verkocht terwijl hun marktaandeel slechts 10% bedraagt; Lidl, dat 14,6% van de Britse appelen verkocht vergeleken met een marktaandeel van 8,1%; en Sainsbury's, dat 17,4% van alle Britse appelen verkocht in verhouding tot hun marktaandeel van 15,3%.

"De oogst van dit jaar ziet er goed uit en we hebben goede hoop dat alle supermarkten in het VK dit jaar nog harder zullen werken om Britse appelen en peren onder de aandacht van hun klanten te brengen. Door Brits fruit te kopen in plaats van geïmporteerd fruit bespaar je op voedselkilometers, en we weten dat consumenten Britse appelen en peren prefereren als dat mogelijk is."

Voor meer informatie:
Louise Raisbeck
British Apples and Pears
Tel: +44 (0)7966 688063
[email protected]
www.britishapplesandpears.co.uk/supermarket-sales-data

Publicatiedatum: