Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Verdrievoudiging fruitexport naar Europa en Noord-Amerika"

De export van fruit uit Panama, met name ananas, papaja's en watermeloenen, is de afgelopen jaren sterk gegroeid door de toenemende vraag naar tropisch fruit in Europa en Noord-Amerika.

Echter, klimaatverandering is een grote uitdaging voor de tuinbouw in het Centraal-Amerikaanse land. "Veranderingen in weerpatronen, zoals La Niña en El Niño, hebben invloed op de teelt en productkwaliteit", zegt Danis Santana, manager van Panama Squash.

Dit jaar is de export van ananas, papaja, meloen, watermeloen en pompoen van Panama Squash verdrievoudigd dankzij strategische allianties met klanten in Europa, het Caribisch gebied en Noord-Amerika.

MD-2 ananas en Tainung papaja hebben aan populariteit gewonnen in het Verenigd Koninkrijk en Spanje, markten die niet alleen belang hechten aan versheid, maar ook aan consistentie in smaak en textuur. De export naar het VK, Spanje en Roemenië omvat watermeloenen van rassen als Quetzalí, Joya, Fascination en Prestige.

Santana wijst erop dat om de kwaliteit en consistentie van de producten tijdens het transport te garanderen, Panama Squash gebruikmaakt van containers met gecontroleerde atmosfeer, ozonrecyclers en constante temperatuurcontrole. "We zijn begonnen met het implementeren van nieuwe technologieën, zoals geavanceerde irrigatiemethoden en tolerante zaden, om de effecten van de klimaatverandering te verzachten."

Panama Squash laadt momenteel zes tot acht containers ananas per week voor Europa en Noord-Amerika en heeft zijn capaciteit voor papaja's verhoogd tot twee containers per week. In het hoogseizoen exporteert het acht containers watermeloenen, twee containers meloenen en vier containers pompoenen per week.

Wat de ananasprijzen betreft, benadrukt Santana dat deze schommelen, afhankelijk van de marktsituatie. "De beste maanden voor Panama zijn november, december, januari en februari, vanwege het lagere aanbod op de markt. Onze belangrijkste concurrent, Costa Rica, heeft dan immers minder opbrengst."

"De prijzen voor watermeloen bereikten dit jaar op sommige momenten tussen € 40 en € 50 per karton. Door minder goede weersomstandigheden waren er echter problemen met de kwaliteit en soms moesten we kortingen geven tot € 6.000 per container, waardoor niet alle ladingen met winst konden worden afgezet", aldus Santana.

Het bedrijf beschikt over GlobalGAP en ook FISMA voor de Verenigde Staten. "We geven regelmatig opleidingen aan onze telers om de kwaliteit van de producten gedurende de keten te kunnen garanderen."

Panama Squash is standhouder op de komende Fruit Attraction in Madrid. Je kunt ze vinden bij de stand van Propanamá (4E17).

Voor meer informatie:
Danis Santana (directeur)
Panama Squash Co
Calle del Estudiante, Pese
Herrera (Panama)
Tel: +507 6782 3739
[email protected]
www.panamasquash.com

Publicatiedatum: