Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

All Fresh Logistics viert 20e verjaardag

"Het begon allemaal met een passie voor expeditie. Vandaag de dag zijn we verenigd door een fascinatie voor ongewone en uitdagende logistiek," zegt Reinhold Diess, oprichter en Managing Director van All Fresh Logistics, ter gelegenheid van de 20e verjaardag van het logistieke bedrijf. In de afgelopen twee decennia heeft het bedrijf uit Puch bij Hallein (Salzburger Land, Oostenrijk) zich ontwikkeld tot een gespecialiseerde dienstverlener op het gebied van fruitlogistiek. Het biedt advies en ondersteuning aan een groeiend klantenbestand buiten de logistieke keten, variërend van retail en groothandelsketens tot groothandelaren en producenten.

All Fresh Logistics is opgericht als centraal coördinatiecentrum voor de import van groente- en fruitzendingen uit Spanje en Frankrijk, zegt Diess terugkijkend. "Ons doel was om onze klanten de best mogelijke service te bieden en de goederenstroom naar Oostenrijk en Oost-Europa te centraliseren. Snelheid, punctualiteit en een hoge transportkwaliteit in de toeleveringsketen waren en zijn nog steeds de fundamentele waarden van ons bedrijf."


Reinhold en zijn zoon Dominic Diess staan samen aan het roer van All Fresh Logistics GmbH.

Kostenstijgingen en producteisen
In de loop der jaren heeft All Fresh Logistics een landelijk ophaalnetwerk opgezet voor het hele Spaanse groente- en fruitassortiment via de logistieke knooppunten Perpignan, Valencia en Barcelona. Daarnaast zijn er transportbedrijven opgericht in Polen, Roemenië en Slovenië. Diess merkt op: "Dankzij dit geavanceerde netwerk kunnen we gekoeld groupagetransport aanbieden naar Oost-Europa, tot aan Moldavië en de Balkan. Dit heeft aanzienlijk bijgedragen aan de jaarlijkse toename van het transportvolume."

All Fresh Logistics beschouwt zichzelf niet alleen als een pure versvervoerder, maar ook als een dienstverlener. Het bedrijf biedt aanvullende diensten aan, zoals tussenopslag, orderpicking, inkomende en uitgaande goedereninspecties, en het bewaken van de gekoelde keten van verzending tot ontvanger.

Tot de uitbraak van het coronavirus noteerde de groente- en fruitsector een aangename jaarlijkse groei, zowel in transportvolumes, marktuitbreidingen als het aantal eenheden in de vloot, vervolgt Diess. "Na de pandemie moesten we helaas een daling van de transportprestaties en het transportvolume accepteren, wat vooral te wijten was aan de kostenexplosie. Dit omvatte de sterke stijging van de aankoopprijzen van materieel, de stijging van brandstof en tol, en de hoge arbeids- en bedrijfskosten. We hebben ons gerealiseerd dat de Europese inkooplogistiek in de groente- en fruitsector duurder is geworden voor onze klanten, vooral in de productie."

De specialist benadrukt dat de eisen in de groenten- en fruitlogistiek onvergelijkbaar zijn met andere marktsegmenten. "Ons kernsegment is veel tijdrovender en arbeidsintensiever dan andere productgroepen. 24 uur per dag klantenservice is een onderdeel van de groente- en fruitlogistiek; beschikbaarheid en proactief klantcontact zijn allesbepalend in onze dagelijkse werkzaamheden. Daarom hechten we veel belang aan goed opgeleid personeel en staat ons team altijd klaar voor klanten."

Kansen en uitdagingen in verslogistiek
Groente- en fruithubs zijn onmisbaar geworden in West- en Zuid-Europa, maar in Oost-Europa zijn deze hubs nog maar net in opkomst. Diess: "We zien hier een noodzaak om actie te ondernemen, omdat de wetgeving het steeds moeilijker maakt om de opgegeven transittijden na te leven. De systemen moeten fundamenteel veranderen, anders zullen de toeleveringsketens vanuit Zuid-Europa vertragen."

Duurzame, alternatieve aandrijfsystemen zijn een terugkerend thema in de logistieke sector. "De impact op het milieu is aanzienlijk door de enorme verplaatsing van goederen over de weg, hoewel motoren op fossiele brandstoffen steeds efficiënter worden en dus schoner functioneren. Naar mijn mening zijn alternatieve aandrijvingen, zoals elektrische of LNG-vrachtwagens, gerechtvaardigd en zullen ze steeds belangrijker worden voor ritten tot 500 km en voor stedelijke leveringen. Geluids- en CO2-reductie moeten centraal staan in deze ontwikkeling.

Echter, veel bulkgoederen zoals papier, staal, schroot, grondstoffen, bouwmaterialen en hout behoren volgens mij op het spoor en niet op de weg. Zolang het vervoer over de weg goedkoper blijft en het spoor zijn inflexibiliteit behoudt, zal er geen verlichting komen voor de wegen en het milieu. Voor de inkooplogistiek op trajecten van 1000 tot 3000+ km per etappe, denk ik dat het gebruik van alternatieve aandrijvingen de komende jaren technisch en economisch moeilijk haalbaar zal zijn zonder de transittijden te verlengen en de transportkosten te verhogen door extra hubs en bijkomende technische en personeelskosten," concludeert Diess.

Voor meer informatie:
Reinhold & Dominic Diess
ALL FRESH LOGISTICS GMBH
Urstein Nord 11, Stiege III
5412 Puch bei Hallein / Oostenrijk
T +43(0) 6245 20 350 - 40
[email protected]
https://www.allfresh.at

Publicatiedatum: