Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gijs van den Oever, Van den Elzen Vegetable Innovators:

"Om productzekerheid te garanderen, zijn klanten veel meer genegen tot samenwerking"

Tholen - De preimarkt kan nog weleens heen en weer pingpongen, maar is inmiddels in rustiger vaarwater terechtgekomen. "In de zomer ligt de consumptie altijd lager, maar inmiddels liggen de warme dagen achter ons en de prei is goed gegroeid en staat alles er goed bij", vertelt sales manager Gijs van den Oever van Van den Elzen Vegetable Innovators, met een areaal van 270 hectare de grootste preiteler in Nederland.

"De prei van de eerste plantingen in februari en maart toen het zo nat was, gaven nog de nodige problemen, maar die zijn nu van de markt en inmiddels zitten we in de goede plantingen. De vraag komt van alle kanten. Ook vanuit Centraal-Europa komt momenteel veel vraag. Of dat door de overstromingen komt, weet ik niet. Maar als de temperaturen dalen, gaan veel mensen automatische aan prei denken", vertelt Gijs. Hij is positief gestemd over de preiconsumptie. "In gesneden producten bevat 70% van de pakketten nog wel een stukje prei."

Hij ziet dat klanten als gevolg van alle weersextremen steeds meer bezig zijn met de productzekerheid. "Vroeger werd er altijd gesproken over de bedrijfszekerheid, maar we zien de productzekerheid ook belangrijker worden. Klanten stellen zichzelf de vraag of ze volgend jaar überhaupt wel prei tot hun beschikking hebben. Want er zijn steeds meer telers die stoppen of minderen en er komen geen nieuwe preitelers meer bij. Daarom proberen klanten steeds vaker samenwerkingen op te tuigen om maar verzekerd te zijn van product."

"Voor ons als bedrijf dat zich juist in die prei gespecialiseerd heeft, biedt dat natuurlijk mooie kansen. Tegelijkertijd worden de risico's van prei telen met de weersomstandigheden die we de laatste tijd hebben, ook steeds groter, denk aan hagel en de enorme wateroverlast. Je kunt een heel seizoen een goede teelt hebben staan en net voor de oogst alles kwijtraken met het extreme weer wat we de laatste jaren meemaken. Dat risico wordt steeds groter. Wij staan voor de afspraken met onze klanten, maar de kosten en opbrengsten moeten wel in balans zijn."

"Ook is communicatie over de teelt met je afnemers erg belangrijk. Met de beschikbare middelen van tegenwoordig bestaat het niet dat de prei de teelt zonder aantasting van trips doorkomt. Dat kon met de middelen van tien jaar geleden nog, maar nu is het een utopie. Dat klanten meer uiterlijke gebreken moeten accepteren is dan ook onvermijdelijk." Volgens Gijs is de acceptatie bij klanten zeer wisselend. "Maar alles heeft te maken met communicatie."

Ontwikkelingen op het gebied van rassen en concepten zijn volgens de sales manager beperkt in de preisector. "Dat heeft ook met het aantal spelers te maken. Er is geen enkel bedrijf in Nederland fulltime bezig met het ontwikkelen van machines voor de preiverwerking, daarvoor is de afname gewoon te beperkt. Als wij een nieuwe preimachine in gebruik nemen, hebben we die vaak zelf uitgedacht en laten we hem in opdracht bouwen. Als echte preispecialist zijn we ook wel het aangewezen bedrijf om hier innovatief mee om te gaan, we hebben het niet voor niets in onze pay-off laten zetten!"

Voor meer informatie:
Gijs van den Oever
Van den Elzen – Vegetable Innovators
Duifhuizerweg 21
5406 TB Uden
[email protected]
www.vdelzen-vi.nl