Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verdcamp Fruits (Spanje) schuift op naar regeneratieve teelt

"Vandaag de dag is vervuilen nog steeds gemakkelijk en winstgevend"

Een hogere winstgevendheid wordt doorgaans geassocieerd met een grotere oogst. Echter, er zijn ook andere manieren om een teelt rendabeler te maken.

"Als sector worden we eigenlijk gedwongen om altijd meer te produceren. Maar een grotere oogst betekent ook een toename van onder meer de uitgaven voor energie, meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen, terwijl de verkoopprijzen door de jaren heen stabiel zijn geweest. Deze situatie heeft ons naar een point of no return geleid, zowel economisch als ecologisch", zegt Ernest Mas, directeur van Verdcamp Fruits.

"Het vereist een andere aanpak, zoniet wordt het moeilijk om de klimaatverandering het hoofd te bieden. Monocultuur betekent bovendien verlies van bodemvruchtbaarheid en meer plaagdruk."

"Daarom besloten we 14 jaar geleden om biologisch te telen en nu schuiven we op richting regeneratieve tuinbouw, die focust op bodemgezondheid, essentieel om planten te wapenen tegen slechte weersomstandigheden en onontbeerlijk voor een goede oogst", vertelt Ernest. "We zetten in op geïntegreerde gewasbeschermingsstrategieën en op biodiversiteit. Bloemen tussen de gewassen moeten hulpinsecten aantrekken. Alleen hierdoor al hoefden we in plaats van een tiental behandelingen tegen bladluizen per cyclus helemaal niets meer te doen. En dat scheelt ook in de portemonnee."

"Ik weet niet of dit de toekomst voor iedereen zal zijn, maar voor ons is dit de lijn die we willen volgen. Er is een zin die het allemaal samenvat voor mij, en dat is dat 'vervuilen vandaag de dag nog steeds makkelijk en winstgevend is'. Zolang dit het geval blijft, zal er geen verandering merkbaar zijn op planetaire schaal."

Van enkele gewassen in monocultuur naar ruim twintig gewassen
De vastberadenheid van Verdcamp is meermaals erkend. Het bedrijf is immers bekroond voor zijn werk met prijzen uitgereikt door de regionale Catalaanse overheid en de bank BBVA. Het behoorde ook tot de finalisten van de European Bee Award en het was in 2017 een pionier op Europees niveau in de berekening van de CO2- en watervoetafdruk in de watermeloenteelt.

"Ook in de afzet van onze oogst hebben we een wijziging doorgevoerd", vervolgt Ernest. "Vroeger exporteerden we 70% van onze opbrengst, die uit een beperkt aantal gewassen bestond en waarvan de teelt en oogst sterk gemechaniseerd was voor een betere winstgevendheid. Nu zijn de cijfers omgedraaid: we telen meer dan twintig verschillende gewassen en 70% wordt afgezet op de binnenlandse markt."

Herkomst gaat verloren bij convenienceproducten
"In Spanje is de trend van consumptie van lokale producten groter dan die van biologische producten. Bio-producten in de retail moeten ook verpakt zijn, wat het duurder maakt. Maar nu verpakkingen steeds vaker in een kwaad daglicht staan, moeten we ons de vraag stellen of de regelgeving niet te streng is."

"En wat betreft convenienceproducten, of ze nu biologisch zijn of niet, moeten we het volgende bedenken: terwijl het bij verse producten gemakkelijk is om de herkomst aan te duiden – lokale producten worden steeds meer gewaardeerd door de consument – is dat veel moeilijker bij convenience. Op de etikettering staat hooguit waar het product is bereid, maar de traceerbaarheid van de ingrediënten gaat verloren."

"Het zou jammer zijn als de maatschappij, zeker wat voedsel betreft, steeds minder voeling zou hebben met de oorsprong van wat het consumeert."

Voor meer informatie:
Verdcamp Fruits
Tel: +34 977793859 (Spanje)
[email protected]
www.verdcampfruits.com

Publicatiedatum: