De Duitse AGF-sector is momenteel in de ban van de drie K's, te weten Kunstmatige Intelligentie, Klimaatverandering en Koopkrachtdaling. Dat kwam naar voren tijdens de 14e editie van het jaarlijkse DOGK in Düsseldorf, dat ook dit keer bestond uit een Get Together en de daaropvolgende congresdag vol presentaties en seminars. Volgens hoofdorganisator Fruchthandel Magazin trok het event dit jaar rond 480 bezoekers uit binnen- en buitenland.
Klik hier voor de fotoreportage.
Net als vele andere segmenten van de foodhandel en daarbuiten, dealt de AGF-sector momenteel met meerdere crises. Met name de klimaatverandering en koopkrachtdaling als gevolg van de inflatie zorgen voor kopzorgen bij vele handelaren. Een matig consumptieniveau is daarvan het directe gevolg, onderbouwde prof. Stephan Rüschen van de Hochschule Heilbronn aan de hand van kakelverse studieresultaten die voor het eerst werden gedeeld. Niettemin geldt de AGF-afdeling nog altijd als paradepaardje van elke supermarkt. Om die reden heeft men met AGF de mogelijkheid om het verschil te maken en zowel klanten te winnen als te verliezen.
Ook andere thema's als klimaatverandering en de gevolgen voor de fruitteelt alsook het gebrek aan handjes en de moeizame jacht op nieuw personeel passeerde de revue. Tijdens het middagprogramma ging het dan weer meer over digitalisering en de rol van Kunstmatige Intelligentie (KI) in alle takken van de toeleveringsketen.
Vaste afspraak
Over de gehele linie toonden de hoofdsponsoren, die zoals gebruikelijk een stand hadden in de centrale hal, zich tevreden met de opkomst. Na enkele moeizame Corona-jaren lijkt het event zijn plaats op de kalender weer gevonden te hebben, wat zich in goede, stabiele bezoekscijfers weerspiegelt. Ook degenen die voor het eerst deelnamen waren overwegend positief: "Voor ons als 'new kid on the block' is het DOGK een goed platform in contact te komen met potentiële klanten of partners en inzicht in de sector te krijgen", aldus een toeleverancier.