Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek van Fyffes

80% consumenten weet niet hoe ze het beste ananas kunnen bewaren

Meer dan 8 op de 10 consumenten (81%) niet weet wat de juiste manier is om een ananas te bewaren. Hierdoor wordt deze vrucht doorgaans later gegeten dan ideaal is. De uitekomsten van dit recente onderzoek van Fyffes, vallen samen met de lancering van haar nieuwe kroonloze ananas in Europa.

In een enquête onder meer dan 1000 consumenten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland onderzocht Fyffes de consumptiegewoonten, het bewustzijn en de kennis rond ananas. Hieruit blijkt dat slechts 19% weet wat de beste manier is om een ananas te bewaren, te weten: hem in stukken snijden en in de koelkast leggen. Bijna een derde (31%) van de consumenten denkt dat een ananas eerst moet 'rijpen' op een fruitschaal. Dit is helaas een veelvoorkomende misvatting; een Fyffes ananas is altijd eetrijp!

De introductie van de kroonloze Fyffes ananas op de Europese markt heeft verschillende duurzaamheidsvoordelen voor zowel retailers als consumenten. Voor de detailhandel biedt de ananas zonder kroon de mogelijkheid om de CO2-uitstoot significant te verminderen, doordat er in elke doos ruim 30% meer kroonloze ananassen vervoerd kunnen worden, aangezien deze per stuk aanzienlijk minder ruimte innemen. De verwijderde kronen worden opnieuw geplant in de ananasvelden óf versnipperd en aan lokale boeren gedoneerd die de resten verwerken in het veevoer. Voor de consument betekent een kroonloze ananas minder gft-afval en minder tijd en moeite bij het schillen van de vrucht.

Hoewel veel consumenten Fyffes misschien in de eerste plaats associëren met bananen, is het bedrijf ook een belangrijke wereldwijde leverancier van ananassen, meloenen en ander exotisch fruit. De onderzoeksresultaten wijzen op een gebrek aan kennis over ananas in het algemeen, waarbij bijna twee op de vijf respondenten (39%) niet op de hoogte is van de aanzienlijke gezondheidsvoordelen van deze vrucht. Ananas bevat namelijk veel vitamine C, mangaan en vezels en kan de spijsvertering bevorderen en ontstekingen verminderen.

Het onderzoek wijst ook op een toename van het aantal duurzaamheidsbewuste consumenten. Meer dan twee op de vijf respondenten (43%) zegt het belangrijk te vinden dat de ananas die ze kopen van duurzame en ethisch verantwoorde herkomst is. 64% van de respondenten zegt bereid te zijn meer te betalen voor duurzaam en ethisch geproduceerde ananas. Een derde (33%) is bereid 5% meer te betalen en 22% is bereid 10% meer te betalen.

John Hopkins, Managing Director bij Fyffes UK, zegt naar aanleiding van deze bevindingen: "We zijn blij met de acceptatie van ananassen zonder kroon door retailers in het Verenigd Koninkrijk. De ananas zonder kroon betekent dat we retailers kunnen helpen hun reductiedoelstellingen ten aanzien van broeikasgassen te halen en gft-afval te verminderen. Een onverwacht voordeel is de reactie van de consument, die waarde hecht aan de ruimtebesparing in het winkelmandje en blij is met minder organisch afval. We hopen dat onze kroonloze ananas vaste prik wordt in huishoudens in heel Europa en daarbuiten."

Ciarán Sweeney, Managing Director bij Fyffes Ireland: "We zijn blij en voelen ons gesterkt om de groeiende vraag en het belang van duurzaamheid onder consumenten te zien. 64% zegt bereid te zijn meer te betalen voor ethisch ingekochte producten. Het aantal ethisch en milieubewuste consumenten neemt toe. Bij Fyffes hebben we onze duurzaamheidsdoelen gehaald sinds we onze baseline in 2020 hebben vastgesteld. We willen retailers dan ook graag ondersteunen om aan de groeiende vraag te voldoen en tegelijkertijd willen we het afval en de CO2-uitstoot verminderen door innovaties, zoals deze lancering van onze nieuwe ananas zonder kroon."

Verdere bevindingen uit het onderzoek zijn onder andere:

  • Meer dan de helft van de respondenten (54%) heeft de afgelopen zes maanden meer fruit gegeten.
  • Versheid (32%), prijs (17%) en rijpheid (17%) zijn de belangrijkste factoren voor consumenten bij de aankoop van ananas.
  • 79% van de consumenten is tevreden over de kwaliteit van de ananas die verkrijgbaar is in de plaatselijke winkels.

Voor meer informatie:
Fyffes
[email protected]
www.fyffes.com

Publicatiedatum: