Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 38:

'Interesse in pruimen neemt af"

Binnenlandse pruimen overheersten deze week op de Duitse markt, maar hun aanwezigheid nam merkbaar af in lijn met het seizoen. Presenta en Hauszwetschge vormden de basis van het assortiment, met verschillende topvariëteiten en President als aanvulling op het aanbod. Stanley werd geleverd uit de Republiek Moldavië en Servië, die enkele zwakke punten vertoonden op het gebied van hun smaakeigenschappen en daarom in sommige gevallen werden afgeprijsd. Leveringen uit Frankrijk en Polen vervolledigden het assortiment met kleine hoeveelheden. Ondanks de verminderde beschikbaarheid meldde de BLE dat gemakkelijk aan de vraag kon worden voldaan. De belangstelling nam meestal af, waarbij alleen Berlijn verbeterde accommodatiemogelijkheden meldde. De prijzen gingen licht omhoog als gevolg van de beperkte lossing. De afzet van pruimen was relatief rustig: Het Italiaanse, Spaanse en Franse fruit werd rustig ontvangen door klanten. Soms werden iets hogere waarderingen genoteerd.

Klik hier om direct naar het volledige markt- en prijsrapport te gaan.

Appelen
Het Duitse aanbod domineerde het toneel, met Elstar, Delbarestivale en Boskoop op kop. De eerste binnenlandse Red Jonaprince voegde zich bij het assortiment, waarin Cox Orange en Jonagold aan belang hadden gewonnen. Royal Gala en Granny Smith waren de belangrijkste variëteiten uit Italië.

Peren
De Turkse Santa Maria overheerste: ze kwamen echter naar München en Keulen en hadden meer een aanvullend karakter op de andere markten. Abate Fetel en Santa Maria waren de belangrijkste variëteiten uit Italië, terwijl Carmen en Williams Christ iets aan belang verloren. Binnenlandse producten wonnen daarentegen aan belang.

Druiven
Het Italiaanse aanbod domineerde: er was een groot aantal variëteiten beschikbaar. Het assortiment werd aangevoerd door Italia, Sugraone, Crimson Seedless en Red Globe, maar verschillende IFG-variëteiten speelden ook een belangrijke rol. Uit Turkije kwamen Sultana en, in mindere mate, Crimson Seedless.

Citroenen
Zuid-Afrikaanse Eureka-citroenen domineerden duidelijk en waren soms als enige verkrijgbaar. Daardoor werden ze in München aanzienlijk duurder. In Hamburg begon het Spaanse Primofiori-seizoen: ze waren veel goedkoper dan de Zuid-Afrikaanse concurrentie, waardoor ze merkbaar goedkoper werden.

Bananen
Vraag en aanbod waren voldoende in evenwicht. De prijzen veranderden dan ook niet noemenswaardig in Berlijn, Keulen en Frankfurt. Hamburg meldde dalende prijzen voor tweede merken, omdat deze te langzaam werden verwerkt.

Bloemkolen
De beschikbaarheid was eerder beperkt. De noteringen voor binnenlandse aanbiedingen stegen. In Hamburg leidde dit tot gunstigere Deense partijen die werden aangeboden aan €9 per sortering van 6 stuks. In Keulen arriveerden Belgische partijen op vrijdag, maar deze genereerden slechts een bescheiden respons vanwege de hoge inkoopprijzen.

Sla
In het segment ijsbergsla nam het Spaanse aanbod aanzienlijk toe. Er was veel vraag naar, net als naar de belangrijkste binnenlandse en aanvullende Nederlandse partijen. Kleurrijke sla kwam uitsluitend uit Duitsland. Sla uit Duitsland en België werd vaak duurder vanwege beperkte hoeveelheden.

Komkommers
De hoge prijsfase van de voorgaande week zwakte iets af: de toegenomen beschikbaarheid leidde tot dalende prijzen. Vooral de aanvoer uit Spanje nam toe, maar ook Nederlandse en Belgische aanbiedingen werden frequenter. Alleen binnenlandse producten verloren marktaandeel.

Tomaten
Net als in voorgaande weken domineerden Nederlandse en Belgische partijen. Leveringen uit Italië, Polen, Turkije en Spanje speelden slechts een ondergeschikte rol. Binnenlandse producten verschenen slechts sporadisch en vulden de marketing aan. Over het algemeen waren de zaken relatief gemengd.

Paprika's
De aanwezigheid van de Nederlandse partijen, die de toon zetten, was duidelijk beperkt, terwijl Spaanse partijen aan belang wonnen. Turkse, Poolse en Belgische producten hadden een aanvullend karakter. Binnenlandse producten speelden ook slechts een ondergeschikte rol.

Bron: BLE

Publicatiedatum: