Pfalzmarkt für Obst und Gemüse eG presenteert een goed boekjaar 2023. Op teeltgebied konden de 90 actieve Pfalzmarkt telers het oogstvoordeel van de Pfalz benutten en de handel voorzien van AGF uit Duitslands grootste aaneengesloten teeltgebied voor vollegrondsgroenten.
Inflatiegerelateerde prijsstijgingen hebben de consument in 2023 verontrust
Met het oog op de inflatiegerelateerde kosten- en prijsstijgingen en de daaruit voortvloeiende onzekerheid en aanvankelijke terughoudendheid bij klanten en consumenten om AGF te kopen, is directie van Pfalzmarkt "meer dan tevreden met de prestatie die over het hele jaar 2023 is geleverd"
Herstructurering bouwsteen voor succes
Processen te standaardiseren en tegelijkertijd nog flexibeler en specifieker af te stemmen op de eisen van klanten en retailpartners en tegelijkertijd de interne facturering te vereenvoudigen werden de vorige vijf dochterondernemingen samengevoegd tot slechts één. Bovendien zal Pfalzmarkt vanaf het boekjaar 2023 voldoen aan gewijzigde boekhoudkundige eisen. Het zal bijvoorbeeld voortaan nodig zijn om niet alleen het saldo, maar de gehele omzet van fust in de balans op te nemen. Dit betekent dat in de toekomst een aanzienlijk hogere totale omzet wordt gerapporteerd.
Totale omzet stijgt naar 339,6 miljoen euro door nieuwe boekhoudregels
De totale omzet die Pfalzmarkt kon realiseren met producten en diensten in overeenstemming met de nieuwe boekhoudregels bedroeg 339,6 miljoen euro. Vergeleken met het boekjaar 2022 (252 miljoen euro) is de omzet, die ook volgens de nieuwe boekhoudregels wordt gerapporteerd, opnieuw aanzienlijk gestegen. De pure AGF omzet steeg met 16,7 miljoen euro naar 171,9 miljoen euro (2023: 155,2 miljoen euro).
"Strategische focus om jaarrond leverancier te worden werpt vruchten af"
Hans-Jörg Friedrich, bestuurslid Organisatie en Administratie, zegt: "De koers van Pfalzmarkt van een seizoensgebonden naar een jaarrond leverancier werpt geleidelijk zijn vruchten af" Reinhard Oerther, hoofd verkoop, voegt hieraan toe: "Pfalzmarkt groeit duurzaam, vooral in de service en de zogenaamde 12-maandenbusiness - dankzij de uitstekende expertise op het gebied van AGF en de centrale ligging. Omdat we inspelen op veranderende eisen van klanten, zijn we bijzonder blij dat Pfalzmarkt ook buiten zijn kernactiviteiten met AGF uit de Pfalz erkend en gewaardeerd wordt als contactpersoon en leverancier van oplossingen die het hele jaar door beschikbaar zijn"
Handelsplatformen verwerken 226.000 ton AGF
Pfalzmarkt eG richt zich van oudsher op groenten uit de Pfalz. Qua omzet is het fruitsegment goed voor ongeveer 4% van het assortiment. Dit is vergelijkbaar met het voorgaande jaar. In 2023 werd 226.000 ton groenten en fruit vervoerd via de twee handelsplatformen in Hatzenbühl en Mutterstadt. Dit volume is ongeveer 13% hoger dan het niveau van 200.000 ton (2022) in het voorgaande jaar. Op 31 december 2023 bedroeg de nettowinst van Pfalzmarkt 403.000 euro. In 2022 had Pfalzmarkt een nettowinst van 1,4 miljoen euro geboekt. Het aantal medewerkers bij Pfalzmarkt werd constant gehouden op 200, inclusief negen stagiairs. Met Peter Neff en Andreas Günther werden twee nieuwe Pfalzmarkt-telers aangetrokken.
Pfalzmarkt investeert 10 miljoen euro in duurzame continuïteit van het aanbod
Pfalzmarkt heeft in 2023 ongeveer 10 miljoen euro geïnvesteerd om de continuïteit van aanvoer voor retailers en consumenten uit de Duitse groentetuin op lange termijn te garanderen. Ongeveer 50% van het bedrag werd geïnvesteerd in de tweede uitbreidingsfase van een van Europa's grootste en modernste afzetcentra voor AGF. Om de 30.000m² grote, volledig gekoelde "groentenhub" op een duurzame manier van hernieuwbare energie te voorzien, werd 15.000 m² zonnepanelen op het dak geïnstalleerd. Andere investeringen waren onder andere e-mobiliteit voor magazijn- en industriële vrachtwagens en het ondersteunen van telers bij het moderniseren van hun machines op het gebied van tuinbouwtechnologie en verpakking.
140 verschillende soorten g+f worden het hele seizoen door aangeboden
De vroege oogst en topkwaliteit zijn twee verkoopargumenten die Pfalzmarkt en Gemüsegarten Pfalz uniek maken in Duitsland: het was mogelijk om in 2023 tot drie weken eerder met de lokale oogst te beginnen dan elders in Duitsland mogelijk was.
TOP 3 bei 'Erntefrisch aus der Pfalz': bosuien, radijs, bospeen
De diversiteit van het aanbod laat zien dat consumenten in heel Duitsland graag bij de Duitse groentetuin kopen: van appel tot ui, Pfalzmarkt heeft ongeveer 140 verschillende vproducten met meer dan 15.000 verschillende variëteiten in het programma. De 'TOP 3' verse groenten bij Pfalzmarkt in 2023: bosuien (62 miljoen bossen), radijs (48 miljoen bossen) en bospeen (26 miljoen bossen).
Voor meer informatie:
www.pfalzmarkt.de