Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Moldavië-serie - deel 6

Antony Blinken bedankt voor de heerlijke kersen op zijn recente staatsbezoek aan Moldavië"

Waar het noorden van Moldavië excelleert in de appel- en het zuiden in de druiventeelt, vind je de lekkerste kersen in het centrale deel van het land. Ook Staragro heeft er sinds 2008 een kersengaard, die in de loop der jaren is gegroeid van vijftien tot vijftig hectare. "Goed voor gemiddeld een half miljoen kilo kersen per jaar", zegt Stefan Pislaru.

"Van eind mei tot eind juli oogsten we nu bijna ononderbroken – met heel af en toe een pauze van enkele dagen – zestien kersenrassen. De belangrijkste rassen zijn Kordia, een donkere kers die het op praktisch elke markt goed doet, en Regina, een kers met een stabiel kaliber, stevige textuur en goede houdbaarheid", vertelt de jonge sales manager.


Sales manager Stefan Pislaru

Rassendiversificatie
Mede omwille van het arbeidsprobleem – de gemiddelde leeftijd van het personeel is vijftig jaar en het is steeds moeilijker om goede werkkrachten te vinden in het centrale deel van Moldavië, waar de hoofdstad een geduchte concurrent vormt voor het beperkt beschikbare arbeidsaanbod – ontvouwt het teeltbedrijf de strategie om met meerdere rassen concentratie van de oogst te vermijden.

"Elk ras heeft zo zijn oogstperiode en zijn gemiddelde productiviteit, die kan schommelen van 5 tot 15 ton per hectare, afhankelijk van de bestuiving en weersomstandigheden. Het laat ons ook toe om de oogstmedewerkers continu aan het werk te houden van eind mei tot eind juli. Het volledige areaal aanplanten met Kordia en Regina, nochtans populaire kersen op de Europese markt, heeft omwille van de concentratie van de oogst voor ons dus weinig zin."

Toch stelt Stefan dat rassenvernieuwing aan de orde van de dag is. "Vorig jaar hebben we nog vijf hectare minder gevraagde variëteiten vervangen door een clubras ontwikkeld in Duitsland. De wortelstokken kwamen uit Nederland. Het nieuwe ras is zelfbestuivend, productief en wordt een week later geplukt dan Kordia. En minstens even belangrijk: er is vraag naar op de EU-markt. Maar omdat de voorkeuren en eisen per bestemming nogal verschillen, met grosso modo een onderscheid tussen West- en Oost-Europa, houden we graag meerdere rassen in ons assortiment aan. Een bijkomend verschil tussen beide regio's is de verkoopprijs. De beste contracten sluiten we af in het westen."

Eerst naar Nederland
Na jarenlang de Russische markt en die van andere GOS-landen te hebben bevoorraad, focust Staragro sinds 2020 op de EU. "We begonnen met een vrachtwagen naar Nederland, waar we nog steeds contacten onderhouden. Vervolgens verzonden we ook kersen naar onder meer Duitsland, Polen, de Baltische Staten en Roemenië."

Terwijl Moldavische appelen het minder gemakkelijk hebben om zich een toegang te verschaffen in de EU – de voorraadkamers liggen er vele maanden lang rijkelijk gevuld liggen met eigen oogst – vinden steenfruit en druiven er een meer natuurlijke markt. Voor kersen is het verhaal iets complexer, maar er liggen zeker mogelijkheden. "Voor een delicaat product als kersen is vooral een juiste na-oogstbehandeling onontbeerlijk", weet Stefan. "Zonder hydrocooling, precisiesortering en traceerbaarheid maak je geen kans."

Toewerken naar een eigen merk
Meteen na de oogst in het warme lente- of zomerweer moeten kersen met het oog op kwaliteitsbehoud heel snel gekoeld worden. Een hydrocooler doet de temperatuur van de pit in 10-12 minuten dalen tot 2 ºC. Bij Staragro worden de kersen aansluitend optisch gesorteerd op maat, kleur, externe en interne kwaliteit en vervolgens opgeslagen, ook bij 2 ºC."

"Onze klanten ontvangen altijd verse kersen, voorlopig nog in kartons van 1, 2 of 5 kilo. We denken al aan punnets, maar daarvoor moeten we eerst een nieuwe lijn aanschaffen. Eveneens op het verlanglijstje staat een eigen merk, al zijn er ook klanten die verpakkingen wensen zonder logo erop. Een andere mogelijkheid is de bekende krat met de slogan 'Moldova, taste makes the difference'."


Het pakstation van Staragro is versierd met een muurschildering

Regen
Dit jaar is de kersenoogst een week eerder dan normaal van start gegaan en Stefan kan er eigenlijk niet goed de vinger op leggen. "Dit terwijl er zelfs wat problemen opdoken bij de bestuiving, want de maand april was eigenlijk te warm. Nachtvorst hebben we nadien niet meer gehad, maar met enkele verwarmingstoestellen op gas zouden we daarop voorbereid zijn. Netten over de bomen beschermen de kersen dan weer tegen hagelbuien."

"Regen is ook een mogelijke spelbreker en dit jaar hebben de rassen in het middelste deel van de oogst er onder geleden. Toch werd constant de juiste kwaliteit geleverd, dankzij de sorteerlijn. In het begin van het seizoen werden dan wel weer mooie volumes gehaald en ook bij de late rassen, met onder meer Regina en Kordia, is er geen of nauwelijks cracking vastgesteld", vertelt de sales manager.

Lady Cot en Kyoto
Naast kersen teelt Starargo Lady Cot en Kyoto abrikozen op een areaal van vijf hectare. De pluk neemt de volledige maand juli in beslag en dit jaar was het de eerste oogst op de velden van dit bedrijf dat zich op grondgebied van de gemeente Ustia bevindt, vlak bij de rivier de Dnjestr. "Net zoals in heel Moldavië is ook bij ons de oogst naar behoren geweest. We hebben de abrikozen in Nederland en Roemenië afgezet. Ondanks de langere rit loont het financieel gezien de moeite het steenfruit naar Nederland te brengen", geeft Stefan aan, die bij het vertellen van het kersen- en abrikozenverhaal bijgestaan werd door Adelina Borta, de marketing specialiste van dit bedrijf dat nog fors plant te groeien in de export naar West-Europa.

"En daarbij denk ik dat het belangrijk is dat we onderstrepen dat deze onderneming drijft op passie, zowel voor de fruitteelt als voor het land. Moldavië is klein en onbekend, maar dit neemt niet weg dat het fruit van uitstekende kwaliteit levert", stelt Adelina. "En ook duurzaamheid is een aspect dat we niet veronachtzamen. We besparen zoveel mogelijk water, het afvalplastic wordt allemaal gerecycled door een gespecialiseerd bedrijf en met de installatie van nog meer zonnepanelen willen we ook in de nabije toekomst volledig zelfvoorzienend blijven in energie, zelfs in volle oogstperiode wanneer een grote verbruiker als onze hydrocooler overuren doet."


Marketing specialiste Adelina Borta, verkoopmanager Stefan Pislaru en CEO Mariana Pislaru

Hoog bezoek
Nog leuk om te vermelden is dat Antony Blinken, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, bij een staatsbezoek aan Chisinau op 17 juni jongstleden, een mand vol kersen van Staragro werd gepresenteerd. Dat ze in de smaak vielen, daar getuigt een mooie brief van, gericht aan Mariana Pislaru, de moeder van Stefan en bedrijfsleider, en ondertekend door de minister zelf, die met het schrijven zijn dank uitsprak voor de heerlijke kersen die hij mocht aantreffen op de Amerikaanse ambassade.

Staragro is GlobalGAP en GRASP gecertificeerd en zal aanwezig zijn op de komende Fruit Attraction in Madrid. Je vindt het bedrijf op de gezamenlijke stand van branchevereniging Moldova Fruct (stand 10D18).

Voor meer informatie:
Stefan Pislaru (sales manager)
Staragro Group Ltd
Ustia (Dubasari) – Moldavië
Tel: +373 79 777 805
[email protected]
www.staragro-md.com
https://www.instagram.com/staragro_md/
https://m.facebook.com/100090805063482

Publicatiedatum: