Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ursula Schockemöhle (AMI) en Janina Bembenek (OVB/DOSK) over ontwikkelingen in het perenschap

"Met nieuwe perenrassen zoals Xenia genereer je vraag"

In 2017-2023 noteerden de belangrijkste perentelende landen in Europa een totale oogstdaling van 20%. Met name Italië, het land waar de meeste peren worden geteeld, heeft te maken gehad met diverse forse volumedalingen, met het rampzalige oogstjaar 2023 als dieptepunt. De eerste, voorlopige verwachtingen voor het huidige oogstjaar wijzen echter op een licht herstel van de Italiaanse perenteelt. In het kielzog van de dalende opbrengsten is het marktaandeel van het ras Abate Fetel, die altijd het vlaggenschip van de Italiaanse perensector is geweest, gedaald. De Conference heeft zijn voorsprong in veel landen, waaronder Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, verder vergroot, legde AMI-marktexpert Ursula Schockemöhle uit tijdens een seminar op de DOGK dit jaar in Düsseldorf.

Opgemerkt moet worden dat, in vergelijking met de premium peer Abate Fetel, de Conference zich meer in het laaggeprijsde segment bevindt. In de afgelopen zes jaar is de consumentenprijs van de Conference gestegen van € 1,64 naar € 2,08 per kilo, terwijl de prijs van de Abate Fetel is gestegen van € 2,25 naar een indrukwekkende € 3,18 per kilo. Door de stijgende prijzen lijkt de vraag naar peren op de verschillende Europese markten ook een neerwaartse trend te vertonen, met peren die marktaandeel verliezen aan trendproducten zoals steenvruchten, avocado's en blauwe bessen, vooral in Italië (-22%), België (-18%) en Frankrijk (-13%).


Ursula Schockemöhle vertelde over de huidige perenmarkt.

Hoog potentieel voor clubrassen
In tegenstelling tot het appelschap zijn er maar een paar clubrassen in de perensector. Qua verkoop in Duitsland lijken de clubrassen de laatste jaren echter aan belang te winnen. "Dit sterkt ons in onze overtuiging dat er vraag kan worden gegenereerd met nieuwe perenrassen", aldus Schockemöhle, die het stokje overdraagt aan Janina Bembenek, Marketing Officer bij Obst vom Bodensee en het Deutsche Obstsorten Konsortium (DOSK) en daarmee de drijvende kracht achter de succesvolle Xenia clubpeer. Vooral de jongere consumentengroep geeft de voorkeur aan knapperige peren boven peren die smelten in de mond, waardoor de categorie hardfruit marktaandeel verliest. "Het clubconcept voor de Xenia is geboren uit dit basisidee. Er moest gewoon iets gebeuren, niet in de laatste plaats ten gunste van de Duitse hardfruitsector."

Het achterliggende doel was om de groenten- en fruitafdeling te 'verjongen' en de speciale kenmerken van het Xenia-ras (zoete smaak, regionale teelt, goede houdbaarheid, etc.) dienovereenkomstig te communiceren. "Ons doel was echter om ons in de marketing op een emotioneel en niet op een functioneel niveau te focussen", blikt Bembenek terug. Het marketingteam bereikte dit met een royale PR-stunt op de zoetwarenbeurs ISM in Keulen, die veel aandacht trok. "Een van de gevolgen hiervan was dat consumenten ook ambassadeurs werden voor ons merk door Xenia onder de aandacht te brengen in hun eigen social media. Uiteindelijk droeg dit ook aanzienlijk bij aan de waarschijnlijkheid om te kopen."


Janina Bembenek heeft de marketingcampagne achter het Xenia clubconcept vanaf het begin helpen vormgeven.

Hoge herkenningswaarde voor Xenia
In de afsluitende vraag- en antwoordsessie ging AMI-expert Schockemöhle dieper in op het onderwerp clubrassen. In tegenstelling tot appelen is er bij consumenten nog veel onwetendheid over clubperen en hun voordelen. "Ik zie dit ook als een kans voor Xenia om herkenningswaarde te creëren, zodat consumenten de peer specifiek gaan kopen." De algemene boodschap van het seminar, dat de peer de potentie heeft om marktaandeel terug te winnen, werd uiteindelijk bevestigd door een toeschouwer en inkoper van een toonaangevende retailketen. "We zien nu al een goede vraag naar peren, wat ongetwijfeld ook te danken is aan de geweldige nieuwe clubrassen, waaronder de Xenia."

Voor meer informatie:

Janina Bembenek
Obst vom Bodensee / DOSK
Merkurstrasse 7
88046 Friedrichshafen, Duitsland
Tel: +49 (0)75 41 970 28 0
[email protected]
https://www.obst-vom-bodensee.de
https://www.dosk.eu


Ursula Schockemöhle
Agrarmarkt Informations-Gesellschaft mbH
Productmanager Tuinbouw
Tel. +49 (0)40 6505595 13
https://www.ami-informiert.de/

Publicatiedatum: