Harwoods of London, de cateringdistributeur van New Covent Garden Market (NCGM), en Koppert Cress, teler en veredelaar van cressen en microgroenten, organiseerden een evenement in Mission Kitchen op NCGM. Het doel was om Londense chef-koks te inspireren om meer microgroenten van de Nederlandse leverancier te gebruiken in hun culinaire creaties.
Koppert Cress is bekend om de productie van natuurlijke, innovatieve ingrediënten die chef-koks kunnen gebruiken om de smaak, het aroma en de presentatie van hun gerechten te verbeteren. Deze producten voldoen aan de steeds strengere eisen van restaurants wereldwijd. Chef-kok Franck nam de aanwezigen mee op een rondleiding door het Koppert-assortiment en gaf uitleg over de kenmerkende smaken en toepassingen van een breed scala aan producten, waaronder Feathertops, Sechuan Buttons, Floregano en Salty Fingers.
De groep chef-koks werd verwelkomd in de speciaal ontworpen proeftuin van Mission Kitchen door chef-kok Franck Pontais, Country & Culinary Manager van Koppert Cress, en Jim Dew, Managing Director van Harwoods of London.
Een door de chef-koks van Koppert samengestelde lunch, waarin het assortiment variëteiten en smaken van het bedrijf centraal stond, werd gevolgd door een praktische workshop genaamd World of Plants met Franck. Tijdens deze workshop vertelde hij over en demonstreerde hij de mogelijkheden van premium microgreens en hun rol in het transformeren van de moderne keuken.
"Onze cressen zijn vers gekiemde zaailingen van 100% natuurlijke aromatische planten," zei Franck. "Ze bieden een frisheid en intensiteit van smaak en aroma die alleen in jonge zaailingen te vinden zijn." Hij benadrukte dat de planten "veel meer zijn dan tuinkers" en schetste manieren waarop chef-koks het gebruik ervan kunnen optimaliseren (en afval kunnen minimaliseren) door delen van elke plant die ze normaal gesproken zouden weggooien, op innovatieve en smakelijke manieren te benutten.
Harwoods verkoopt het assortiment van Koppert al 30 jaar aan zijn klanten en is de grootste distributeur van het assortiment in Londen. Jim: "Naar mijn mening zijn ze ongeëvenaard, onze klanten zijn dol op de kwaliteit en veelzijdigheid en het verschil dat Koppert's brede scala aan smaken aan hun menu's toevoegt. We zijn begonnen met de verkoop van Daikon Cress en Shiso Purple en nu hebben we het hele jaar door meer dan 40 van hun lijnen op voorraad. De vraag is fenomenaal."
Een uitgebreid digitaal marketing seizoen deze zomer heeft Koppert microgroenten gepromoot in Londen en Harwoods voert de distributie uit met zijn Koppert bestelwagen.
Kort voordat hij La Santé du Chef voorstelde, zei Franck dat het product van Koppert beschikbaar is voor elke chef-kok in Londen, maar hij hoort maar al te vaak dat ze niet weten waar het verkrijgbaar is. "Er is geen excuus meer om te zeggen dat je het product niet kunt krijgen," voegde hij eraan toe. "Jim heeft het en hij levert ook aan grossiers in New Covent Garden. Als je het bestelt, heeft Jim het de volgende dag in huis."
Voor meer informatie:
Franck Pontais
Country & Culinary Manager
Koppert Cress
[email protected]
www.koppertcress.com
Jim Dew
Managing Director
Harwoods of London
[email protected]
www.harwoodsoflondon.com