Portugal: Mercadona begint met de bouw van eerste supermarkt in Lissabon
Mercadona maakt vorderingen met zijn uitbreidingsplan in Portugal, waar het is begonnen met de bouw van een supermarkt in Alta de Lisboa, die volgens de planning in 2025 open zal gaan en die de eerste zal zijn in de stad Lissabon. Het bedrijf heeft momenteel vijf supermarkten in de regio Lissabon: twee in Sintra, één in Oeiras, één in Alverca en één in Torres Vedras. Op 24 oktober opent het zijn derde winkel in Sintra (Rio de Mouro), waardoor het in 2024 zes winkels in de regio zal hebben.
Bron: info.mercadona.es
Duitse shoppers besparen op afgeprijsde producten
Slechte appelen en overrijpe bananen schrikken Duitse shoppers niet af. Ze kopen 'bewust' producten waarvan de houdbaarheidsdatum nadert om geld te besparen. Uit een nieuw onderzoek in opdracht van Kaufland, de Duitse supermarktketen, blijkt dat één op de twee mensen bewust producten koopt waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. Een op de vier koopt regelmatig groenten en fruit met kleine vlekjes, terwijl acht op de tien zich schuldig voelen als het voedsel in de vuilnisbak belandt - hoewel 86% toegeeft dat het voedsel bij het huishoudelijk afval wordt gegooid als het slecht begint te ruiken.
Bron: esmmagazine.com
Frankrijk: Carrefour bouwt Cora-winkels om
De overname van Cora door Carrefour, die in juli werd afgerond, gaat een nieuwe fase in met de geleidelijke overgang van de 60 winkels onder hun nieuwe merk. Deze integratie zal worden uitgevoerd in drie golven van merkverandering: een eerste van 19 winkels die zal beginnen op 1 oktober, een tweede van 20 winkels vanaf half oktober en tot slot een laatste golf van 21 winkels vanaf eind oktober.
Bron: carrefour.com
Asda breidt voedselherverdelingsprogramma uit met Too Good To Go-uitrol
Asda breidt haar samenwerking met Too Good To Go uit. Het partnerschap wordt vanaf september geïntroduceerd in bijna 1000 vestigingen, omdat de retailer zich blijft richten op het voorkomen van verspilling van eetbaar voedsel.
Bron: corporate.asda.com
België: Colruyt verliest marktaandeel door zondagsopeningen Delhaize
De Belgische marktleider Colruyt Group heeft zijn marktaandeel in België zien dalen. Dit is deels te wijten aan de heropleving bij Delhaize, waar de zondagsopeningen sterk zijn toegenomen.
Bron: retaildetail.eu
Dwing bedrijven hun voedselverspilling te melden, zeggen grote Britse retailers
Voedingsmiddelenbedrijven zouden moeten rapporteren hoeveel ze weggooien als eerste stap in het terugdringen van de enorme hoeveelheden eetbaar voedsel die in het VK worden verspild, aldus een groep prominente bedrijven. Meer dan 30 voedingsbedrijven, waaronder supermarkten en producenten en telers, hebben een brief geschreven aan de minister van Milieu, Steve Reed, waarin ze oproepen tot verplichte rapportage van voedselverspilling.
Bron: theguardian.com
VK: Aldi introduceert vrachtwagens met HVO-motor in wagenpark
Aldi bouwt meer dan 30% van zijn eigen vrachtwagens om op waterstofbehandelde plantaardige olie (HVO). De overstap vindt plaats op meer dan 160 vrachtwagens in de distributiecentra in Cardiff, Swindon en Neston en zal naar verwachting de CO2-voetafdruk van de supermarkt met ongeveer 15.432 ton CO2e per jaar verminderen.
Bron: aldipresscentre.co.uk