Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Consumenten zijn niet geobsedeerd door lage bananenprijzen als retailers"

"We zijn niet langer alleen de cool kids op een beurs. Dit jaar zijn we met 50 procent gegroeid ten opzichte van vorig jaar, wat bewijst dat steeds meer retailers Fairtrade bananen aan hun klanten aanbieden."," zegt Jennie Coleman, president en mede-eigenaar van Equifruit. Dit weerspiegelt de groeiende vraag van consumenten naar Fairtrade bananen. Equifruit's Fairtrade bananen zijn al drie jaar verkrijgbaar in Costco-winkels, en een van de nieuwe klanten die Equifruit dit jaar heeft verwelkomd in de gemeenschap van bananenfanaten is Walmart Canada. De samenwerking met Walmart verloopt goed en draagt bij aan de groeiende geloofwaardigheid van het bedrijf. "Andere potentiƫle klanten realiseren zich dat wij een bedrijf zijn dat aan de specificaties kan voldoen en fruit van hoge kwaliteit op tijd levert. Dit biedt de zekerheid dat we een solide bananenbedrijf zijn," aldus Coleman.

Met die groei komt ook de impact. "We kunnen de huidige structuur van de bananenhandel niet accepteren en we blijven streven naar wereldwijde dominantie van Fairtrade bananen. Om een wezenlijke impact te hebben, hebben we die groei nodig en we zullen blijven zoeken naar partners die ons helpen op te schalen," zegt Coleman.

Mentaliteitsverandering
Bij bananen draait het gesprek altijd om de prijs. Retailers zijn bang om het model te veranderen en de bananenprijzen te verhogen. "Ze zijn bang dat consumenten elders gaan winkelen en dat de concurrentie de bananenprijzen nog verder zal verlagen als reactie op hun prijsverhogingen. Consumenten zijn echter niet zo geobsedeerd door lage bananenprijzen als retailers dat zijn", aldus Coleman. "De uitdaging is om retailers te vinden die de moed hebben om de bananenprijzen te verhogen." Er is een mentaliteitsverandering nodig om retailers te laten inzien dat het succes van hun winkel niet afhangt van de bananenprijs.

De groei van Equifruit toont aan dat steeds meer mensen het idee omarmen dat Fairtrade bananen mainstream moeten zijn, omdat telers eerlijk betaald moeten worden. Twee weken geleden had Coleman een opmerkelijke ervaring die illustreerde dat Equifruit op de goede weg is. "Ik was op een exclusieve receptie en wachtte op mijn beurt om de nieuwe president van de Quebec-divisie van de Royal Bank of Canada te ontmoeten. Terwijl ik in de rij stond, kwam de president naar mij toe en vroeg of ik lesgaf aan de McGill University. Haar dochter zat twee jaar geleden in mijn klas en sindsdien vraagt ze alleen nog om Equifruit Fairtrade bananen te eten. De president herkende ons merk en is loyaal geworden aan de waarden die het vertegenwoordigt. Dit is een klein voorbeeld dat aantoont dat er een nieuwe generatie opkomt die sterker gelooft in het veranderen van de bananenhandel."

Top growing company
In lijn met hun sterke groeitraject heeft Equifruit opnieuw een plaats verdiend op de prestigieuze lijst van The Globe and Mail van Canada's Top Growing Companies voor 2024. Met een indrukwekkende groei van 184 procent op #219 is dit het derde opeenvolgende jaar dat het bedrijf erkend wordt voor zijn succes. In 2023 behaalde Equifruit de #207-positie met 219 procent groei en in 2022 stond het bedrijf op #261 met 139 procent groei.

"Voor het derde opeenvolgende jaar uitgeroepen worden tot een van Canada's Top Growing Companies is een bewijs van de passie en veerkracht van ons team", zegt Coleman. "We hebben ongekende uitdagingen het hoofd geboden - van de pandemie tot inflatiedruk - terwijl we trouw zijn gebleven aan onze missie om bananentelers eerlijk te betalen en een impact te hebben op de hele keten."


Team Equifruit

Nieuwsgierig om het Equifruit team persoonlijk te ontmoeten? Kom dan langs bij stand BC409 op de IFPA Global Show in Atlanta van 17-19 oktober.


Het team op een recente beurs.

Voor meer informatie:
Jennie Coleman
Equifruit
Tel: +1 514 910 4360
[email protected]
www.equifruit.com