Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
:

Tegen 2025 wil Zespri 100% recyclebare, herbruikbare of composteerbare verpakkingen

Klimaatverandering, die onder meer tot uiting komt in episodes van vorst, hagel, cyclonen, zware regens en hittegolven, vormt een uitdaging voor de teelt van kiwi's en zet aan tot het zoeken van nieuwe, milieuvriendelijkere manieren om het product te telen, te verpakken en te vervoeren.

De wereld waarin bedrijven zoals Zespri opereren verandert snel, gedreven door zowel de verwachtingen van de consument als de toenemende eisen van de regelgeving. Volgens Rachel Depree, duurzaamheidsdirecteur bij Zespri, is het essentieel om ons aan te passen aan deze veranderingen en ons voor te bereiden op de toekomst. Het bedrijf heeft de ambitie om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen, teeltsystemen veerkrachtiger te maken en tegelijkertijd de consumenten te helpen een gezondere levensstijl te leiden.

Wat zijn de volgende stappen in het verduurzamen van de sector, wat zijn Zespri's doelen voor de komende tien jaar en hoe denk je deze te bereiken?
Bij Zespri hebben we onszelf ambitieuze doelen gesteld. Tegen 2035 willen we CO2-positief zijn in onze hele toeleveringsketen en tegen 2025 willen we 100% recyclebare, herbruikbare of composteerbare verpakkingen hebben. We worden echter geconfronteerd met uitdagingen zoals de hoge kosten van duurzamere materialen en het gebrek aan recyclinginfrastructuur in sommige markten.

We zullen hand in hand werken met telers, partners en gemeenschappen om deze doelen te bereiken. Enkel via samenwerking zijn we goed gepositioneerd om bij te dragen aan de transformatie van het wereldwijde voedselsysteem en we zorgen ervoor dat het succes van onze sector ook ten goede komt aan de gemeenschappen waarin we actief zijn.

Hoe werkt Zespri samen met zijn partners om duurzame praktijken in zijn toeleveringsketen te bevorderen?
Om echte verandering in het voedselsysteem teweeg te brengen, is samenwerking binnen de sector essentieel. Hoewel kiwi's een relatief lage CO2-voetafdruk hebben in vergelijking met andere producten, zijn we ons ervan bewust dat er nog veel te doen is, vooral in onze toeleveringsketen, die de belangrijkste bron van uitstoot is. Daarom werken we nauw samen met telers, exporteurs, transporteurs en overheden om een duurzame toekomst voor de kiwiteelt te garanderen.

Een van onze belangrijkste initiatieven is de CO2-neutraliteitsproef. We hebben de eerste CO2-voetafdrukcalculator voor kiwi's ontwikkeld, waarmee telers hun uitstoot kunnen meten, deze kunnen vergelijken met het sectorgemiddelde en verbetermogelijkheden kunnen vinden.

Transport, dat goed is voor meer dan 40% van onze uitstoot per product, is een ander cruciaal aspect. We hebben vooruitgang geboekt in het begrijpen van de uitdagingen voor een emissiearme scheepvaart. Dit heeft ons in staat gesteld om de uitstoot van het vervoer van fruit uit Nieuw-Zeeland jaar na jaar te verminderen.

Daarnaast zijn we een samenwerkingsverband aangegaan met een wereldwijde leverancier van groen maritiem transport, een ongekende prestatie tussen een exporteur en een rederij. Deze samenwerking is bedoeld om de toepassing van emissiearme technologieën te versnellen en de haalbaarheid van duurzame routes tussen Europa en Nieuw-Zeeland te onderzoeken.

We weten dat we nog een lange weg te gaan hebben, maar we geloven dat het essentieel is om nu te beginnen. Samenwerken met andere leiders in de primaire sector helpt ons om veranderingen te katalyseren en win-winoplossingen te vinden die de impact op het milieu verminderen, de kosten verlagen en de veerkracht vergroten.

Klimaatverandering is een grote zorg voor de tuinbouw, welke stappen onderneemt Zespri om telers te helpen zich aan te passen aan deze uitdaging?
De afgelopen jaren hebben telers te maken gehad met slechte weersomstandigheden zoals vorst, hagel, cyclonen, zware regenval en hittegolven. Bovendien hebben warmere winters geleid tot een kleinere oogst.

Het beperken van deze risico's is cruciaal. We hebben al verschillende initiatieven geïmplementeerd om te bepalen hoe we het beste op deze uitdagingen kunnen reageren, zoals ons risico- en kansenrapport over klimaatverandering, onze klimaatveranderingsstrategie en ons aanpassingsplan.

Er moet echter nog veel gebeuren. Onze wetenschappelijk onderbouwde routekaart naar neutraliteit brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee op het gebied van decarbonisatie. We richten ons momenteel op het verkennen van nieuwe technologieën, innovatieve teeltmethoden en veerkrachtige kiwirassen die de blootstelling aan extreme weersomstandigheden helpen te minimaliseren, terwijl we de fruitteelt op een duurzame en minder arbeidsintensieve manier optimaliseren.

Hoe sluit jullie visie aan bij de wereldwijde transformatie van het voedselsysteem?
Als we naar het huidige voedselsysteem kijken, zien we twee belangrijke feiten die de urgentie voor verandering onderstrepen. Ten eerste is er de 90/10 paradox, die aangeeft dat terwijl 90% van de bevolking het belang van een gezonde levensstijl erkent, slechts 10% daadwerkelijk consistente praktijken toepast. Ten tweede is de voedselproductie verantwoordelijk voor een derde van de wereldwijde uitstoot.

Deze twee punten benadrukken de noodzaak voor actie. Bij Zespri zijn we ervan overtuigd dat we een drijvende kracht achter verandering kunnen zijn door heerlijk, voedzaam fruit aan te bieden met een lage impact op het milieu. In ons streven om aan de groeiende vraag naar kiwi's te voldoen, richten we ons op de vraag hoe onze sector deel kan uitmaken van de wereldwijde transformatie en kan helpen om de 90/10 kloof te dichten.

Ons duurzaamheidskader begeleidt ons in deze missie. Het is gebaseerd op drie pijlers: fruit, milieu en gemeenschappen.

Initiatieven zoals het Nieuw-Zeelandse "Xlabs: Future of Food"-programma, dat onderzoekt hoe de toepassing van emissiearme oplossingen in boomgaarden en naoogstactiviteiten kan worden versneld, staan centraal in dit proces. Daarnaast stimuleert ons ZAG-innovatiefonds, met een jaarlijkse toewijzing van $ 2 miljoen, partnerschappen met visionaire vernieuwers die oplossingen ontwikkelen om deze uitdagingen aan te pakken.

Welke rol speelt dit fruit bij het bevorderen van gezondere voeding en het transformeren van het voedselsysteem?
We zijn ervan overtuigd dat we verandering kunnen leiden door te laten zien dat er producten zijn zoals kiwi's die niet alleen lekker en gezond zijn, maar ook duurzaam geteeld. We willen dat mensen ons merk zien en ons product associëren met welzijn en verantwoordelijkheid.

Een van onze meest succesvolle strategieën is de creatie van de Kiwi Brothers, een campagne die de vele voedingsvoordelen van onze kiwi's op een onderhoudende en aantrekkelijke manier onder de aandacht brengt. Daarnaast hebben we initiatieven gelanceerd zoals "Choose Real" in Europa, dat mensen aanmoedigt om verse, gezonde voeding in hun dagelijkse dieet op te nemen. In Japan richt onze campagne voor gezond eten zich op het verbeteren van de volksgezondheid door ongezond voedsel te vervangen door vers fruit of verse groenten.

We promoten ook de dagelijkse consumptie van kiwi's met onze Fruit Box, die een duurzame verpakking gebruikt om gezondere gewoonten aan te moedigen. We willen niet alleen heerlijk fruit aanbieden, maar ook deel uitmaken van een bredere transformatie in het voedselsysteem, door betere eetgewoonten te bevorderen.

Voor meer informatie: www.zespri.com

Publicatiedatum: