Tholen - Met bezoekers uit ruim 45 landen kon Syngenta tijdens Fields of Innovation 2024 rekenen op veel internationale belangstelling. Voor de versmarkt introduceerde Syngenta een opvallende vernieuwing in het groentenschap: witte Romanesco. Ook konden ze hun uienrassen complementeren met de introductie van Allurion, een nieuwe rode ui. Naast innovaties was er natuurlijk ook veel aandacht voor robuuste rassen die beter bestand zijn tegen de extremer wordende weersomstandigheden, ziektes en insectenvraat.
Syngenta is trots op haar hoogresistente slarassen. Het bedrijf investeert al jaren in meeldauwresistente variëteiten, waarmee telers hun opbrengsten kunnen veiligstellen. De schimmel Bremia blijft zich echter ontwikkelen en onlangs werd er weer een nieuwe fysio (41) toegevoegd. "Meeldauw vormt een grote uitdaging in de slamarkt, maar we hebben kunnen aantonen dat onze slarassen bestand zijn tegen het nieuwe isolaat," legt Brigitte Millenaar van Syngenta uit.
In uien heeft Syngenta een breed assortiment dat geschikt is voor alle klimaatomstandigheden, echter één uiensoort ontbrak daar nog. Brigitte vertelde dat het gelukt is om ook deze commercieel in de markt te zetten: de rode uien voor teelt in Noordwest-Europa: Allurion. "Onze eerste Rijnsburger rode ui. Met een diepe donkerrode kleur, sterk wortelgestel en middellange bewaarcapaciteit, is dit ras zeer flexibel inzetbaar."
Rode en gele Rijnsburger ui; links Allurion, rechts Promotion
Bloemkool
Een succesverhaal voor Syngenta is Clarina, een knolvoetbestendig bloemkoolras dat al meer dan een miljard bloemkolen heeft opgeleverd. Syngenta is blijven investeren in bloemkool en biedt een pakket bloemkoolrassen aan, gericht op een lang oogstseizoen met stabiele aanvoer van uniforme bloemkool.
Onderdeel daarvan zijn de kleurrijke bloemkoolsoorten. "Telers kunnen hierdoor kiezen uit meer onderscheidende product met visuele aantrekkingskracht voor retailers. Het biedt bovendien toegevoegde waarde door merk- en marketingmogelijkheden." Syngenta ontwikkelde dit al eerder in huis voor iStem, een concept voor bloemkoolroosjes dat dit jaar een van de highlights was op het veld.
Jammer genoeg kon Syngenta ook hun nieuwe trots de witte torentjesbloemkool niet op het veld laten zien. "Dit is een unieke, visueel opvallende variëteit in ons portfolio die de aandacht trekt van retailers en consumenten. Voor telers biedt het extra oogst in de winter/vroege lente, gewasdiversiteit en bevordert witte Romanesco de biodiversiteit", aldus Brigitte.
Naast zaadveredeling richt Syngenta zich via Syngenta Seedcare zich op een optimale start van hun zaden Door zaden te behandelen worden deze voorbereid voor optimale kieming en plantengroei. Syngenta past hierbij duurzame technieken toe met milieuvriendelijke alternatieven om de gezondheid van zowel het gewas als het ecosysteem te waarborgen, lichten Ties Berkers Crop Advisor Groenten en Karin Plat, Marketing Specialist Syngenta Crop Protection.
Syngenta blijft innoveren en zoekt actief naar nieuwe medewerkers om deze ontwikkelingen verder te brengen. Tijdens Fields of Innovation werden studenten uit allerlei richtingen verwelkomd om diepgaand kennis te maken met wat Syngenta te bieden heeft.
Voor meer informatie:
Brigitte Millenaar
Vegetables Seeds Marketing
Mobile +31 (0)6 306 216 93
[email protected]
www.syngenta.com