Tholen - "Na een onstuimig einde van het vorige perenseizoen, zijn we dit jaar goed van start gegaan wat betreft het prijsniveau. Toch heeft het tumult van vorig seizoen zijn sporen nagelaten, vooral door het onverwachte aanbod aan het einde van het seizoen", aldus Mark Vernooij van Urfruit.
"Veel handelaren en retailkanalen hadden zich volledig ingedekt vanwege het naderende seizoenseinde, waardoor de vraag naar peren buiten de vaste programma's laag bleef. Sommige telers hadden echter gehoopt op een scenario zoals in het voorgaande jaar, wat leidde tot een onverwachte druk op de prijzen. Dit overschot aan peren veroorzaakte aanzienlijke prijsdalingen, en in sommige gevallen moesten peren zelfs worden gestort."
Belang van een gezonde prijsstrategie
"Een goede prijs is cruciaal voor de duurzaamheid van een onderneming. Toch is het essentieel om prijsbeslissingen in overleg met afzetpartners te maken. Het risico dat telers nemen om extra omzet te genereren, kan soms niet opwegen tegen het potentiële verlies. Factoren zoals prijs, kwaliteit en uitval, in combinatie met stijgende kosten, moeten altijd in overweging worden genomen voordat een dergelijke beslissing wordt genomen. Vorig seizoen bood iedereen de kans om zijn of haar product tegen een gezonde prijs af te zetten. Het is ontzettend zonde, dat dit uiteindelijk niet voor iedereen tot uiting is gekomen", constateert Mark.
Eigen teelt: de pluk geklaard
"Inmiddels is de pluk weer afgerond en alles is voorspoedig verlopen. Het was een intensieve periode voor iedereen, maar als team hebben we de klus succesvol geklaard. Op onze eigen en partnerteeltbedrijven zien we met name een kleinere oogst in België. In Nederland hebben we weliswaar iets minder volume geoogst, maar door de goede maatvoering van de peren zijn de tonnages redelijk vergelijkbaar met voorgaande jaren. Dit is overigens niet representatief voor de productie in Nederland als totaal", vertelt Mark.
"In het vroege seizoen hebben we te maken gehad met hagelschade. Hoewel de Conference peren zich grotendeels hebben hersteld, is bij de Lucas en Comice peren de schade duidelijker zichtbaar. Veel retailers denken mee over hoe we samen de juiste balans kunnen vinden tussen optische kwaliteit en productiviteit. Ondanks de optische beperkingen blijft het fruit van goede kwaliteit."
Prognoses en kansen
"Volgens de cijfers van Prognosfruit hebben we dit jaar in Europa geen grote oogst, met ongeveer 2% minder dan het driejarig gemiddelde. Deze omstandigheden zouden een gezond afzetklimaat moeten creëren. We zien dat de verwachtingen bij telers en handelaren hooggespannen zijn. Hoewel wij de markt ook positief zien, zijn we ons ervan bewust dat de consument uiteindelijk de keuze maakt voor het product. De prijs bepaalt de grootte van de kopersgroep", vervolgt Mark.
"De zogenaamde 'value-lijnen' zijn aantrekkelijk voor consumenten met een kleiner budget. Wanneer de prijs hoog is, wordt het echter moeilijker om deze groep te bereiken. We moeten ons afvragen of het verstandig is om kanalen die deze doelgroep bedienen, niet volledig te benutten, vooral als we te maken hebben met product dat lichte schade heeft", besluit Mark. "Kortom, dit jaar biedt veel kansen, maar het is van cruciaal belang om niet dezelfde fouten te maken als vorig seizoen. Laten we gezamenlijk werken aan een gezonde markt en zorgen voor een gebalanceerde aanpak van prijs en kwaliteit."
Urfruit is standhouder op de Fruit Attraction: Hal 6-D08
Voor meer informatie:
Mark Vernooij
Urfruit
Raadhuisstraat 2A
7251 AB Vorden
Tel.: +31 (0)575 472 473
[email protected]
www.urfruit.nl