Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Iedereen is klaar met ZA mandarijnen plukken tegen de tijd dat wij beginnen"

In het microklimaat van Lynedoch, tussen Stellenbosch en Kuils River (Zuid-Afrika) oogst een teeltbedrijf zijn mandarijnen zo laat dat het pakstation alleen voor hen openblijft.

Er wordt nog steeds wijn geproduceerd van vijftig hectare wijngaarden (cabernet franc en chenin blanc zijn de best producerende van de elf soorten wijndruiven die voor het Carinus-wijnlabel worden verbouwd). Francois Alberts, manager van het teeltbedrijf Bluegum Grove, vertelt dat ze hun citrusareaal zeker met minstens 20% willen uitbreiden. Hij merkt echter op dat de aanvoer van jonge Tango-boompjes momenteel krap is.

De Tango-boomgaarden werden hier meer dan tien jaar geleden aangelegd toen de Boland-wijnboeren zich bewust werden van het grote potentieel van late mandarijnen. Op dit teeltbedrijf deden ze de gelukkige ontdekking dat ze hun Tango-oogst twee weken naar believen konden manipuleren. "Er zijn een paar verpakkingsbedrijven en marketeers bijgekomen: iedereen wil ons fruit omdat we ongeveer twee weken na de markt klaar zijn. Iedereen is klaar met mandarijnen plukken tegen de tijd dat wij beginnen."

Dit jaar begon de eerste oogstronde van de Tango halverwege augustus, gevolgd door een pauze om te wachten tot de kleur en het vruchtvlees zich hadden ontwikkeld voordat de tweede oogstronde van start ging. Vorige week werden de bomen eindelijk ontdaan van de laatste late mandarijnen, die door de Kaapse exporteur WP Fresh op de markt werden gebracht, voornamelijk in de Verenigde Staten.


De allerlaatste late mandarijnen van Zuid-Afrika, op de markt gebracht onder het merk Nature's Triumph

Het huidige seizoen maakt trips in 2023 goed
Ze hebben eerder citroenen verwijderd om ruimte te maken voor Tango-boomgaarden, maar daar hebben ze nu spijt van, vertelt hij. Twee jaar geleden hebben ze echter weer Eureka-citroenen aangeplant. Deze citroenen bevatten wel zaden, maar het steriele stuifmeel van de pitloze late mandarijnen remt de kruisbestuiving en de vorming van zaden in de citroenen op het teeltbedrijf.

"We hebben een imker die zijn bijenkorven rond onze boomgaarden zet. De Tango's hoeven niet bestoven te worden, maar het is wel goed voor het milieu in de boomgaard. We proberen onze gewasbeschermingsmiddelen te beperken en als je op het teeltbedrijf rondloopt, zie je altijd bijen, vlinders en andere vliegende insecten." Hij merkt op dat ze zoveel mogelijk predatoren willen om mijten, schildluizen en trips te bestrijden. Gelukkig zijn de natuurlijke insectenpopulaties op het teeltbedrijf nog steeds hoog genoeg om geen nuttige insecten van biocontrolebedrijven te hoeven kopen. Maar, voegt Alberts eraan toe, ze hebben de afgelopen twee jaar echt geworsteld met rode mijt en trips.

"Als je bijvoorbeeld een uitbraak van rode mijt hebt, zul je uiteindelijk moeten sproeien, omdat de natuurlijke populatie predatoren een plaag op die schaal niet aankan. In dat geval zullen we altijd proberen de zachtste chemische stof te gebruiken die beschikbaar is."



"Tijdens de oogst van 2023 bleven de trips onopgemerkt omdat iedereen ons vertelde: 'Je krijgt geen trips in de Westkaap.' Tegen de tijd dat december aanbrak, hadden we er niet tegen gespoten en was al ons fruit beschadigd. Vorig jaar hadden we eigenlijk een verschrikkelijk jaar, maar dit jaar hebben we het zeker goedgemaakt, omdat we goed op onze plaagcontrole letten."

Het doel is een gediversifieerd teeltbedrijf: meer dan honderd hectare van het bedrijf wordt begraasd door hun vee en scharrelkippen, waarvan de eieren worden verkocht aan restaurants, delicatessenzaken en Spar-winkels in de Westkaap. Er is veel vraag naar scharreleieren en de dagelijkse levering ervan zorgt voor een sterke cashflow voor de wekelijkse bedrijfskosten op het teeltbedrijf, wat mooi aansluit bij de langere termijnen voor de export van fruit en wijn.

Voor meer informatie:
Francois Alberts
Bluegum Grove
Carinus Family Vineyards
Tel: +27 71 363 6028
[email protected]
https://www.carinusvineyards.co.za

Publicatiedatum: