Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Babymango doet het goed op Europese markt"

"Babymango's staan bekend om hun zoetheid en unieke kleur. Ze worden geteeld in de Colombiaanse regio Magdalena en geëxporteerd naar het Midden-Oosten, Europa en recentelijk ook de Verenigde Staten", zegt Gonzalo García Mejía, directeur van TropiGold.

TropiGold heeft in de eerste zeven maanden van dit jaar 520 ton fruit geëxporteerd, waarvan 170 ton babymango's. De teller moet op het einde van het jaar afklokken op ongeveer 900 ton. Het bedrijf exporteert nu ook naar onder meer Dubai, Koeweit, Spanje, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Canada.

De luchtvrachttarieven stijgen constant, vooral door de concurrentie om ruimte in het vliegtuig met andere producten, zoals bloemen, die de prijzen tijdens het hoogseizoen verhogen. Ondertussen maakt luchtvervoer circa de helft van de kostprijs van deze mango's uit.

Een van de grootste uitdagingen voor TropiGold zijn de wisselende weersomstandigheden. "We zien dat de teeltcyclus de afgelopen jaren vroeger begint en eindigt ", zegt Gonzalo. "Maar onze partners passen ondertussen hun teelttechnieken aan."

TropiGold is momenteel bezig met het implementeren van GlobalGAP, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor de afzet richting retail. "Het is belangrijk om te benadrukken dat we technische ondersteuning bieden aan kleinschalige telers om hun teelttechnieken te verbeteren en te voldoen aan de eisen van de internationale markt", voegt Gonzalo toe.

Gonzalo verwacht dat TropiGold de komende jaren zal blijven groeien, met een focus op uitbreiding naar de Amerikaanse markt. "De baybymango is goed ontvangen in Europa en we richten ons nu op de logistieke processen om het product efficiënt naar de Verenigde Staten te krijgen", legt hij uit. Daarnaast is het bedrijf van plan om ook gebruik te maken van maritiem transport, waardoor grotere volumes tegen lagere prijzen vervoerd kunnen worden.

TropiGold is standhouder op de komende Fruit Attraction in Madrid (stand 4D04 van ProColombia).

Voor meer informatie:
Gonzalo García Mejía (directeur)
TropiGold
Tel: +57 310 607 1396 (Colombia)
[email protected]
www.tropi-gold.com

Publicatiedatum: