Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christophe Van Haelst, Van Haelst Fruit:

"Niemand laat zich in de voorraden kijken, dus verrassingen als vorig seizoen uitbannen is lastig"

Tholen - Deze zomer was er één die veel fruittelers en handelaren niet snel zullen vergeten. De combinatie van lage consumptie en dalende prijzen zorgden voor een neerwaartse spiraal op de perenmarkt. "We hebben klanten door heel Europa en eigenlijk zeiden ze allen dat ze nog nooit zo slecht hebben gewerkt," vertelt Christophe Van Haelst van Van Haelst Fruit en VHM Fruit Trade. "Zowel qua consumptie als qua prijs. Zo slecht als deze zomer hebben we het niet vaak meegemaakt."

Wat dan de oorzaak hiervan was? "Ik denk dat het een combinatie van factoren is geweest", legt Christophe uit. "Vanaf november heb ik tegen onze telers gezegd dat ze moesten ruimen, omdat het mooie prijzen waren voor de peren. Velen vergaten echter te verkopen, want in januari zagen we dat, met name in Nederland, veel sorteerbedrijven stil stonden, omdat niemand wilde ruimen. Een teler kijkt vaak maar 1 jaar achteruit en het jaar ervoor gingen de peren aan het einde van het jaar voor anderhalve euro in de kist en gesorteerd verkochten ze een periode voor over de twee euro. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Alleen ook toen waren deze prijzen slechts voor een klein percentage weggelegd, dus vorig jaar dacht een groot deel ook wel graag voor dergelijke prijzen te gaan verkopen. Door tegenvallende consumptie en te hoge voorraden viel dit toch heel erg tegen."

Op de vraag of dergelijke situaties in de toekomst te vermijden zijn, is Christophe stellig. "Dat geloof ik niet. Wij waren vorig jaar zelf dus al heel vroeg leeg, omdat ik een voorgevoel had, maar zeker weten kun je het nooit. Niemand in de sector laat zich in zijn voorraden kijken, waardoor er nooit een goed inzicht zal zijn in wat er nog over is. Ik begrijp het ook, want het kan tegen je gebruikt worden, dus iedereen doet eraan mee. Het nadeel hiervan is dat je richting het einde van het jaar dus verrast kan worden. En zo geschiedde."

Kleinere peren dit seizoen
Kijkend naar dit jaar is de teler/handelaar echter toch gematigd positief. "Over de oogst waren lange tijd veel zorgen. In sommige regio's horen we ook verhalen van telers die 50 procent hebben geplukt, maar wij zitten maar op zo'n 3 procent minder dan vorig jaar. Wel zien we dat het in de eerste maanden nog erg flauwtjes is in de handel. Vorig jaar zag je dat het iets drukker was, maar het zomerfruit was destijds vroeger gestopt. Nu is het nog lang aanwezig op de markt. Bovendien hebben nog veel landen uit bijvoorbeeld de Balkan eigen productie, die zij in september/oktober uiteraard eerst willen vermarkten. Je ziet dan dat de prijzen nu een beetje naar beneden worden gepraat, maar eer dat dit allemaal stopt, zal het allemaal wel op gang komen. Bovendien wordt het dan wat kouder, wat ook de consumptie zal bevorderen, dus ik verwacht in oktober/november wel dat alles wat vriendelijker zal zijn."

Wel ziet ook Christophe dat er dit jaar wat minder kleinere peren zullen zijn, maar dit hoeft, zo stelt hij, niet eens zo nadelig te werken. "We hebben allemaal wat dikkere peren. Alleen de peren worden per kilo verkocht, maar per stuk gegeten. Dus als een gezin normaal gesproken een verpakking met 7 stuks peren per week koopt en die zijn maat 55, is dat een kilo. Alleen als ze maat 65 zijn, heb je anderhalve kilo. Ze kopen nog steeds die ene verpakking, maar onze kilo's gaan vlotter weg. Dat zie je altijd."

"Men maakt zich dan zorgen dat er minder kleinere peren zijn, maar de prijzen zullen daar wel in evolueren", vervolgt hij. "De kleinere peren zullen duurder worden, maar die zullen nooit voor €1,50 gaan en de grote maten ook niet. Het gaat gewoon een prima jaar worden als iedereen rustig blijft en niet vergeet te verkopen. Dat was vorig jaar het credo en dit jaar is dat niet anders. Nu is er een dipje, maar het is nog veel te vroeg om te duwen, trekken en sleuren. Zoals ik zei, het zal echt wel aan gaan trekken. Straks tijdens de Fruit Attraction zal er een goed beeld gevormd worden, maar het devies blijft 'verstandig handelen'."

Van 4 naar 100 hectare
Het is de gedachtegang waarmee VHM Fruit Trade in korte tijd is uitgegroeid tot waar het nu staat. Pas in 2009 besloot Christophe om samen met zijn vrouw de handelsonderneming op te starten. "Ik had me destijds uit het familiebedrijf getrokken en besloot zelf aan de slag te gaan met 4 hectare peren. Het heeft eigenlijk altijd in me gezeten om zelf iets op te willen bouwen en in de loop der jaren zijn we eigenlijk organisch gegroeid."

Het klinkt alsof het vanzelf ging, maar dit was, zo legt hij uit, natuurlijk niet zo. "We begonnen met niets. Een aantal hectare grond en geen gebouwen. Dan is het een kwestie van werken, werken, werken, maar ook durven. Durven aan te planten, durven de handel in te gaan en durven tegen iemands schenen aan te schoppen. Dat doe je uiteraard niet altijd bewust, maar ik weet nog goed dat wij de eerste keer op Fruit Logistica kwamen en dat we als indringer in de handelswereld werden aangekeken. Daar moet je doorheen en inmiddels hebben we zo'n 100 hectare peren in eigen teelt, verhandelen we veel peren van collega-telers en zijn we met nieuwbouw bezig, waarmee we binnenkort op 2 hectare aan bedrijfspand staan."

"Hierbij hebben we het voordeel gehad dat we bij supermarkten binnen konden komen met het verhaal van direct van de teler naar de supermarkt. Dat sloeg aan, omdat wij die achtergrond ook hadden", legt Christophe uit. "Aan de andere kant kom je natuurlijk ook tegen uitdagingen aan als je voor het eerst zelf de handel in stapt. Zeker als je 6 tot 7 jaar geleden bij supermarkten kwam, die continu voldoende beleverd eisten te worden. Dan moet je bewijzen dit aan te kunnen en ik denk dat we wel kunnen zeggen dat we inmiddels een sterk bedrijf met een mooi klantenbestand hebben neergezet."

Voor meer informatie:
Christophe Van Haelst
Van Haelst Fruit / VHM Fruit Trade
Kieldrechtsebaan 85
BE-9130 Verrebroek, België
+32 (0)3 336 16 47
[email protected]
www.vanhaelstfruit.be