Tholen - Na de dramatisch lagere bessenaanvoer van vorig jaar vanuit Peru ijlen de effecten van El Niño dit jaar ook nog na. "Opvallend is wel dat de getroffen gebieden dit jaar tegengesteld lijken aan vorig jaar. Zo was vorig jaar het noordelijke gebied Lambayeque, waar wij telen, het hardste getroffen. Dit jaar is de teelt in Piura/ Lima en Ica het hardst getroffen, maar ook de La Libertad blijft achter", vertelt Stefan Spanjaard van Agrovision Europe. "Onze exportcijfers laten deze regionale verschillen duidelijk zien. Onze export vanuit Noord-Peru is dit jaar met 80% gestegen, terwijl de export uit andere regio's lager is dan vorig jaar."
"Veel mensen gingen ervan uit dat als El Niño voorbij is, de aanvoer snel weer hersteld zou zijn, maar de natuur vertelt ons anders. Onze field managers gaven dan ook aan dat de na-effecten zeker te verwachten waren, hoewel het altijd lastig in te schatten is hoe die tot uiting komen. De verschillen tussen dag- en nachttemperatuur blijven echter extreem laag in de meest getroffen gebieden, daar heeft Lambayeque nu zeker een voordeel. Met name het ras Ventura lijkt langzamer af te rijpen. Het zou me dan ook niet verbazen als de prognoses voor de komende weken wederom naar beneden bijgesteld zullen worden en een deel van het geplande volume niet gaat komen", vertelt Stefan.
"Ook de bessenteelt in Zuid-Afrika heeft behoorlijk wat te verduren gehad. Zowel vanuit de Westkaap als Limpopo komen niet de volumes waarop men gerekend had. Ook het Verenigd Koninkrijk en een aantal Europese retailers, die normaal erg Zuid-Afrika gefocust zijn, komt hierdoor meer in het nauw", vervolgt Stefan. "Dit leidt wederom tot hoge prijzen op de markt. Met name de dagprijzen zijn historisch en absurd hoog. Voor de goede Sekoya-rassen die hier in Europa nu arriveren maak je 15,00 tot 16 euro per kilo. Ook de prijs van de standaardrassen is heel hoog. In de afgelopen weken in onze winkelbezoeken hebben we veelvuldig lege schappen gezien. Op dit moment groeit ons beschikbare volume echter nog steeds. Terwijl de vraag blijft stijgen, richten we ons op een optimale distributie van onze bessen om een consistente beschikbaarheid voor onze partners te garanderen. Zo werken we actief aan het verhogen van ons aanbod als reactie op de hogere vraag."
"Voor de retail is dit ook schakelen. Veel supermarkten die normaal het beleid hebben dat ze alle verpakkingen voeren - van 150 tot 500 gram - schakelen nu alleen terug naar de kleinere verpakkingen. Voor een gezin is een verpakking van 500 gram namelijk erg aantrekkelijk, maar als je er 10-12 euro voor zou moet betalen, houdt dat toch snel op. In de hele branche, maar zeker ook in retail, is men dan ook steeds meer op zoek om zich te herontdekken. Het is tenslotte vorig jaar ook al een tijd onrustig geweest in bessenland, vooral in deze periode tot de Marokkaanse bessen hun intrede doen. Het herontdekken gaat zich in mijn optiek focussen op partnerships, supply chain efficiencies en merkintroducties."
"Vanuit Agrovision voeren wij al sinds de start in Noord-Amerika ons eigen merk Fruitist. Wij geloven er sterk in dat we hiermee vanuit onze kracht kunnen opereren en het merk kunnen koppelen aan een hoge mate van ketenefficiëntie", aldus Stefan. "Een nadeel in Europa is nog altijd dat hier de bessen worden kleinverpakt, wat resulteert in extra kosten in de keten. Al onze bessen die wij in Noord-Amerika verkopen worden in Peru/Mexico verpakt. Met onze eigen brand kunnen wij ons zodoende de keten optimaal inrichten met behoud van flexibiliteit, dit gaat ook voor de Europese markt een grote rol spelen."
Agrovision heeft naast de vele blauwe bessenprojecten over de wereld, ook de frambozenprojecten in Marokko en Mexico verder uitgebreid in areaal. Daarnaast lopen er tests in vele andere landen om te zien hoe de rassen die onder het Pinkstar label hangen zich ontwikkelen. "Zo zijn we vanaf dit jaar ook in Egypte een groot teeltproject gestart met blauwe bessen. In januari verwachten we hier de eerste bessen van en die vooruitzichten zijn veelbelovend", besluit Stefan.
Agrovision is standhouder op de Fruit Attraction in Madrid: Hal 9 - stand 14
Voor meer informatie:
Stefan Spanjaard
Agrovision Europe
+31 (0)6 558 133 36
[email protected]
www.agrovisioncorp.com