Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Ondanks logistieke uitdagingen stabiele Colombiaanse export van gulupa en physalis"

Door de groeiende vraag naar exotisch fruit is er ook steeds meer belangstelling voor producten zoals gulupa, passiefruit of physalis van Colombiaanse origine.

"Ons hoofdproduct is gulupa", zegt Andrés Riaño, directeur van Isashii. "Met een jaarlijkse export van 400.000 kilo heeft deze fruitsoort een mooie plaats veroverd op de Europese markt, vooral in Duitsland en Nederland. Ook physalis is met ongeveer 90.000 kilo per jaar goed vertegenwoordigd."

Een van de grootste uitdagingen voor het bedrijf is de exportlogistiek. Stakingen in het land en lange afstanden naar de havens belemmeren de operatie en verhogen de kosten. "Stakingen kunnen dagenlang alles lamleggen", zegt Riaño, die ook het belang benadrukt van het verbeteren van luchtroutes om de kosten te verlagen.

"Export over zee duurt ongeveer twee weken. Het fruit wordt geselecteerd in een stadium van rijpheid dat het in staat stelt om het transport te doorstaan en een houdbaarheid van ten minste vijf weken voor de klant te garanderen, inclusief transport en opslagtijd", legt Riaño uit.

Ondanks deze uitdagingen is Isashii erin geslaagd om ook buiten Europa export op te zetten naar landen als de Verenigde Arabische Emiraten, Canada en Brazilië. Nu heeft het bedrijf zijn zinnen gezet op de Verenigde Staten, zowel met vers als verwerkt fruit. Riaño vertelt dat de ontwikkeling van verwerkte producten een strategische kans is voor het bedrijf: "We willen onze telers de zekerheid bieden dat hun volledige oogst wordt benut."

Wat klimaatverandering betreft, is ook Colombia niet gespaard. Door hoge temperaturen en weinig neerslag is de oogst dit jaar kleiner, waardoor er minder product beschikbaar is voor de export. "De zomer hier in Colombia is erg warm geweest en heeft veel plantages aangetast", legt Riaño uit.

Het tekort heeft echter de prijzen opgedreven. "Gulupa ging van € 5 naar € 10 à 11, maar er kunnen natuurlijk ook periodes van overaanbod komen die de prijzen naar beneden halen."

Riaño geeft aan dat het bedrijf milieuvriendelijke praktijken implementeert, zoals het gebruik van natuurlijke gewasbeschermingsmiddelen en zonne-energie. Isashii beschikt over GlobalGAP en IFS en bereidt het zich voor op het behalen van SMETA in 2025, wat garandeert dat de producten voldoen aan internationale normen.

"We hopen volgend jaar Europa en Amerika te kunnen bereiken met onze verwerkte producten, een afzet van 600.000 kilo te halen voor gulupa en de markt te betreden met Hass avocado's en Tahiti limes", besluit Riaño.

Isashii is standhouder op de komende Fruit Attraction in Madrid (stand 4D04).

Voor meer informatie:
Andrés Riaño (directeur)
Isashii SAS
Colombia
Tel: +57 318 510 60 24 (Colombia)
[email protected]
www.isashii.co