De Kent mango verovert de Aziatische markt, waar hij gewaardeerd wordt om zijn zoetheid en kwaliteit. Hoewel de Aziatische markt enkele voordelen biedt, brengt ze ook hogere kosten met zich mee, vooral vanwege de afstand en de noodzaak om gerichte teelttechnieken toe te passen en te zorgen voor precieze omstandigheden voor gekoelde opslag. Jaime de la Peña, manager van Itaben ExpoPeru, is er echter van overtuigd dat Azië een markt is die door de Peruaanse exporteurs veel meer moet worden verkend: "De kosten-batenafweging heeft aangetoond dat dit de markt is waar we moeten zijn. We moeten altijd bereid zijn om de logistieke uitdagingen aan te gaan."
Het bedrijf heeft zijn focus verlegd en verzendt nu aanzienlijke volumes mango's naar Azië, met name Zuid-Korea. Volgens Jaime biedt deze markt hogere prijzen dan de Verenigde Staten of Europa, wat het bedrijf ertoe heeft aangezet om te investeren in geavanceerde technologieën om de kwaliteit van het product te garanderen. "Azië is veeleisend op het gebied van kwaliteit, maar minder op het gebied van certificeringen dan Europa", legt Jaime uit. Deze vraag heeft Itaben ExpoPeru ertoe aangezet om technologieën te implementeren zoals containers met gecontroleerde atmosfeer, die het mogelijk maken om zuurstof en vochtigheid te reguleren, waardoor de levensduur van de mango wordt verlengd tijdens lange transporten van veertig dagen.
"Dit seizoen verwachten we 70% meer mango's te exporteren dan vorig jaar. Niet de hele oogst zal echter worden geëxporteerd. Een belangrijk deel is bestemd voor de lokale markt voor de productie van pulp en sap", zegt Jaime. Met deze groei in het achterhoofd zal het bedrijf deelnemen aan de Fruit Attraction in Madrid, waar het op zoek gaat naar nieuwe klanten om de aanwezigheid op andere markten uit te breiden.
"Je moet altijd op zoek zijn naar nieuwe horizonten, vooral wanneer een markt verzadigd raakt", zegt Jaime. Een van de grootste uitdagingen voor Itaben ExpoPeru is de logistiek. Het is van cruciaal belang om de koudeketen tijdens het hele proces te handhaven, vooral om ervoor te zorgen dat de mango's in optimale omstandigheden aankomen op verre markten zoals Azië. Daarnaast noemt Jaime de concurrentie met Brazilië, dat de neiging heeft om hoge productiepieken te hebben die de markt kunnen verzadigen. "Als Brazilië minder mango's beschikbaar heeft, kan Peru zich positioneren met meer concurrerende prijzen in Azië en Europa", zegt hij.
Productdiversificatie
Wat de mangoprijzen betreft, zegt Jaime dat ze variëren afhankelijk van de marktomstandigheden en het type verzending, over zee of door de lucht. "Schommelingen zijn afhankelijk van vraag en aanbod op het moment van verkoop, maar ook van logistieke kosten, vooral in Azië en Europa."
Op dit moment heeft de staking in de havens van de VS ernstige gevolgen, omdat het moeilijk is om containers te krijgen en de verzendingen vertraging oplopen. "Havenarbeiders eisen een loonsverhoging van 60-70%, wat heeft geleid tot een stilstand in de activiteiten. Deze situatie brengt de kwaliteit van het fruit in gevaar", aldus Jaime.
Wat de toekomstplannen betreft, kondigt Jaime de herlancering aan van het merk Agro Lambert, een lijn van vliegmango's die een paar jaar geleden succesvol was in Europa. "Na lange tijd hebben we besloten om het merk nieuw leven in te blazen en de reactie van klanten in Europa is erg positief", besluit Jaime.
Voor meer informatie:
Jaime de la Peña (directeur)
Itaben Expoperu SAC
Tel: +51 945 140 976 (Peru)
[email protected]
www.itabenexpoperu.com