Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Het is moeilijk om nieuwe klanten te winnen voor verse dadels"

De handel in verse Barhi dadels van Egyptische oorsprong is nu al twee weken in volle gang. "Het seizoen is dit jaar iets eerder begonnen dan normaal en we hebben nu verschillende luchtvrachtzendingen achter de rug. Luchtvracht is per colli twee euro duurder dan zeevracht. Maar met een gevoelig product als verse dadels willen we op veilig spelen en daarom maken we alleen gebruik van luchtvracht," zegt Sarwat Radwan, Egypte-specialist en Managing Director van AKL Exofresh, gevestigd in Dortmund.

Verse dadels zijn een seizoensproduct bij uitstek en zijn meestal tot half oktober verkrijgbaar bij gespecialiseerde retailers. In tegenstelling tot hun gedroogde tegenhangers is dit echter een relatief klein marktsegment, vervolgt Radwan. "Verse dadels zijn in deze tijd van het jaar bijna uitsluitend verkrijgbaar vanuit Egypte, dus in dit opzicht zijn we ongeëvenaard. Daarentegen is het aanbod van kopers ook onvergelijkbaar met dat van gedroogde dadels. Hoewel de verse vrucht in veel Europese landen wordt verkocht en geconsumeerd, of het nu Duitsland, Scandinavië of Frankrijk is, is de consumptie voornamelijk voorbehouden aan etnische klanten. Omdat ze ook minder vaak worden aangeboden in reguliere winkels, is het moeilijk om nieuwe klanten voor het product te interesseren."


AKL ExoFresh is sinds half september betrokken bij de import en afzet van verse Egyptische Barhi dadels.

Gebrek aan koopbereidheid
Ondertussen blijven de inflatie en de daaruit voortvloeiende daling van de koopkracht een impact hebben op het bedrijfsleven. Radwan: "Er is een gebrek aan koopbereidheid, wat vooral tot uiting komt in de handel in ongebruikelijke artikelen zoals verse dadels. De vraag is er, dat wil zeggen dat degenen die ze altijd al verkochten, dat zullen blijven doen. Toch is de gekochte hoeveelheid per hoofd van de bevolking aanzienlijk lager dan in voorgaande jaren. We voelden een soortgelijk effect in het laatste verkoopseizoen voor Egyptische mango's."

Groeiend marktaandeel voor Medjoul dadels
Naast de verse dadels komen ook de eerste gedroogde vruchten van de nieuwe oogst al op de markt. De belangrijkste variëteit die geëxporteerd wordt uit Egypte is de standaard Medjoul variëteit. "Het Egyptische exportvolume neemt geleidelijk toe door de uitbreiding van het areaal. Over een paar jaar zal Egypte waarschijnlijk een goed marktaandeel hebben. De hoeveelheden zijn echter nog steeds beheersbaar en daarom moeten we voor de ramadanperiode in maart een voorraad aanleggen van product uit andere landen," legt Radwan uit.

De importeur uit Dortmund verhandelt ook zoete aardappelen en bosuien van Egyptische oorsprong. "Het zoete aardappelseizoen komt geleidelijk op gang na een moeilijke start. Hoewel de eerste ingevlogen bosuien hier en daar al worden aangeboden, houden we ons nog wat in omdat er nog genoeg Duits product beschikbaar is. We verwachten eind oktober de eerste ingevlogen goederen te kunnen aanbieden," besluit Radwan.

Voor meer informatie:
Sarwat Radwan
AKL ExoFresh GmbH
Mallinckrodt Str. 320
44147 Dortmund, Duitsland
Tel.: +49 (0)173 565 123 7
[email protected]
www.aklexofresh.de

Publicatiedatum: