Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Voorkom versnippering in logistieke keten"

Evofenedex roept minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat op de regie te pakken bij het bevorderen van efficiëntie in de Rotterdamse haven. Versnipperde belangen zorgen voor suboptimale oplossingen die vrije datastromen beperken. Daarmee worden grenzen gesteld aan wat er mogelijk is om de haven nóg productiever te maken. Dat is onwenselijk, aldus evofenedex.

Een belangrijk knelpunt is de versnippering van datadeling in de logistieke keten. Terminals op Maasvlakte II delen essentiële informatie - zoals de verwachte aankomsttijden van containers - niet uniform via Portbase, het port community-systeem. In plaats daarvan maken terminals gebruik van eigen platformen en bieden ze toegang daartoe via betaalde abonnementen, vervolgen ze. Dit verhoogt de kosten voor bedrijven en belemmert een efficiënte doorstroming van goederen in de haven.

Gebrek aan transparantie in terminalprestaties
Naast de gefragmenteerde datadeling ontbreekt het aan inzicht in de prestaties van individuele terminals. Behalve op geaggregeerd niveau verstrekt het Havenbedrijf weinig informatie, waardoor bedrijven niet goed kunnen sturen op productiviteit of zich kunnen beschermen tegen extra kosten. Zo krijgen bedrijven boetes als hun containers te lang op een terminal staan, zelfs wanneer dit buiten hun schuld gebeurt. Het gebrek aan transparantie maakt het voor bedrijven moeilijk om efficiënt te opereren en verhoogt het risico op vertragingen en kostenoverschrijdingen.

Noodzaak voor centrale regie en samenwerking
Rotterdam staat wereldwijd bekend als een van de meest innovatieve havens dankzij nauwe samenwerking tussen ketenpartijen. Toch dreigt de haven door versnippering van datadeling achter te raken op concurrenten zoals Antwerpen en Singapore. Om de positie van Rotterdam als toonaangevende mainport te behouden, is een sterkere centrale regie noodzakelijk. Er moet een einde komen aan de versnippering van datadeling. En er moeten duidelijke afspraken worden gemaakt over prestatiemonitoring, schrijft de organisatie.

Herstart dialoog belangrijk
Evofenedex pleit voor een herstart van de digitale dialoog tussen ketenpartijen en de overheid. Dit om tot concrete afspraken te komen die de efficiëntie en transparantie in de haven verbeteren. Alleen door betere samenwerking kan Rotterdam zijn voorsprong behouden en concurreren met andere wereldhavens.

Door een gezamenlijke aanpak en een sterkere rol van de overheid kan de Rotterdamse haven haar koploperspositie verstevigen en zich voorbereiden op een toekomst waarin digitalisering en efficiëntie hand in hand gaan.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: