Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alegra, Italië

"Goed kakiseizoen verwacht ondanks hagelbuien en overstromingen"

Het kakiseizoen van de Italiaanse Gruppo Alegra, een van de grootste Europese spelers in de sector, staat op het punt te beginnen. Om een beeld te schetsen van wat we kunnen verwachten, spraken we met Enrico Bucchi, General Manager van Valfrutta Fresco en Sales Manager Italië bij Alegra.

Enrico Bucchi

"De kaki's die de Gruppo Alegra op de markt brengt," zegt Bucchi, "worden voornamelijk geteeld in Emilia-Romagna. We staan bekend als specialisten in deze streek, maar we hebben ook samenwerkingsverbanden ontwikkeld in het zuiden, met name in Calabrië. In Castrovillari hebben we bijvoorbeeld een prachtig teeltbedrijf van 21 hectare voor de biologische teelt van Rojo Brillante. Daarnaast hebben we in Campania de vanille-kaki, die we onder het merk Valfrutta Fresco aanbieden."

"Momenteel voeren we de laatste kwaliteitsbeoordelingen uit om de exacte startdatum te bepalen. We besteden veel aandacht aan de belangrijkste parameters om te voorkomen dat we te vroeg op de markt komen en om onze partners de kwaliteit te garanderen die ons onderscheidt. Een goede start vanuit kwalitatief oogpunt is de beste manier om een seizoen op te zetten dat de hele toeleveringsketen tevreden zal stellen. Onze strategie begint met het bepalen van het meest geschikte moment voor de oogst. Speculatieve introducties op de markt, met fruit dat niet aan de verwachtingen van de consument voldoet, leiden alleen maar tot een boemerangeffect."

Wat de prognoses betreft, zegt Bucchi: "In ons referentiegebied is er een ongelijke situatie. In het vlakke gebied, dat is getroffen door hagelbuien, zijn er bedrijven zonder product, terwijl de situatie in de heuvelachtige gebieden duidelijk productiever is. De overstromingen van half september hebben enkele leden getroffen, aan wie we ons medeleven betuigen. In de gebieden waar het alleen maar hard heeft geregend, kan dit enerzijds de grootte van de vruchten ten goede komen, maar anderzijds ook leiden tot een aanzienlijke daling van de productie. We blijven dus alert, en over een paar dagen zou de situatie duidelijker moeten zijn. De volumes zijn over het algemeen interessant en zullen ons in staat stellen om verder te plannen en te voldoen aan een vraag die, gezien het herfstweer, nu al op de deur klopt." De export is ook aanzienlijk: "Rekening houdend met de quota absorbeert de buitenlandse markt ongeveer 30 procent van onze totale volumes kaki's, terwijl dit tot voor kort rond de 15 procent lag. De export is de laatste jaren sterk gegroeid, vooral voor de Loto di Romagna-kaki, een zacht fruit dat een ware renaissance doormaakt. We hebben belangrijke samenwerkingen opgezet met Zwitserland, een markt die deze vrucht van oudsher waardeert. Daarnaast hebben we in Frankrijk ketens gevonden die bereid zijn om de juiste waarde aan deze referentie toe te kennen, evenals merken die bijzonder geïnteresseerd zijn in de zachte kaki, die gerijpt wordt met de vaardigheden die onze telers in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Dit is een traject dat ons voldoening schenkt, omdat het ons onderscheidend vermogen vergroot. Wat betreft de wat hardere kaki hangt de export af van de penetratie en de commerciële druk die Spanje uitoefent in Noord-Europa: van onze productie van Rojo Brillante wordt bijna 60 procent geëxporteerd."

Momenteel beslaat het areaal van de groep ongeveer 300 hectare, waarvan ongeveer 60 procent uit Loti di Romagna bestaat en de rest uit Rojo brillante. "De vastvlezige kaki's proberen we zoveel mogelijk onder het merk Valfrutta Fresco te verkopen omdat we, gezien de grote aanwezigheid van het Spaanse product op de Italiaanse markt, de consument een duidelijke boodschap geven over de identiteit en het Italiaanse karakter van ons fruit.

"Een paar jaar geleden lag de focus vooral op de Rojo Brillante, die onbetwistbare voordelen biedt op het gebied van hantering vanwege zijn dikke schil, weerstand tegen beschadiging en aantrekkelijke kleur. Er werd verwacht dat dit een terugslag zou zijn ten opzichte van de traditionele kaki, maar vandaag de dag is de situatie veranderd. We merken namelijk dat de belangstelling van de ketens voor de traditionele kaki weer toeneemt, zelfs in belangrijke mate."

"Het seizoen duurt acht weken en wordt normaal gesproken afgesloten op 1 december. Wat Loti di Romagna betreft, verpakken we 95 procent van de volumes en wat de verpakkingen betreft, handhaven we de lijn van het viervruchtenschaaltje in R-Pet, gezien de delicatesse van het product, dat dan ook de overheersende keuze is van de huismerken: we beheren in feite de ketenproducten en voor de afzet zijn we een solide referentie. De punnet met twee vruchten wordt daarentegen van oudsher verkocht onder het merk Valfrutta Fresco."

"Rojo Brillante heeft daarentegen een lager verpakkingspercentage omdat het ook in een eenlaags tray op de markt kan worden gebracht. We kijken naar enkele alternatieven voor de klassieke tray van twee kilo en denken na over verpakkingen die de verpakkingskosten kunnen optimaliseren en tegelijkertijd kleinere formaten kunnen promoten."

Voor meer informatie
Alegra Soc. Coop. Agricola
Via G. Galilei, 5
48018 Faenza (RA) - Italië
Tel.: +39 0546 624401
[email protected]
www.alegrait.com

Publicatiedatum: