Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Exajo

"Uitdagend Argentijnse knoflookseizoen"

"Vorig seizoen had Spanje problemen in de knoflookteelt, waardoor het op zoek ging naar producten uit landen zoals Argentinië en Chili om aan de binnenlandse vraag te voldoen", vertelt Ezequiel Martínez, CEO van het Argentijnse bedrijf Exajo.

Met 120 hectare eigen grond en nog eens 35 hectare bij contracttelers slaagt Exajo erin om een constant ritme in de export te handhaven. Het laadt ongeveer 40 containers per jaar naar markten zoals Australië, Brazilië, de Verenigde Staten en Spanje.

Het huidige Argentijnse knoflookseizoen blijkt uitdagend te zijn door de sterke concurrentie en stijgende logistieke kosten. "Spanje heeft dit jaar wel een goed seizoen, wat de prijzen beïnvloedt. Brazilië dient altijd als referentie, maar het is wachten tot november, wanneer de oogst begint, om een goed zicht te krijgen op de prijzen", zegt Martínez. "Vorig jaar werd Argentijnse knoflook tegen goede prijzen verkocht. Het gebrek aan knoflook in Spanje en de kwaliteitsproblemen van het Spaanse product zorgden voor mooie prijzen op verschillende markten. Knoflook werd in Europa verkocht tussen € 25 en € 29 per karton en in Australië werd € 32 betaald. De schommelingen op de internationale markt zijn echter een van de grootste uitdagingen voor de sector."

"De vrachtkosten zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen en dat tast het concurrentievermogen aan. De stijging is vooral merkbaar bij zendingen naar verre bestemmingen zoals Australië of Taiwan", voegt Martínez toe.

Ondanks de moeilijkheden heeft Argentijnse knoflook terrein gewonnen dankzij zijn kwaliteit, smaak en maatvoering, waarmee het zich onderscheidt van concurrenten zoals China, Spanje en Peru. Volgens Martínez heeft Argentijnse knoflook een smaak die je niet vindt in andere regio's. Het productieproces is bijna ambachtelijk, veel van het werk wordt met de hand gedaan, van de oogst tot de uiteindelijke verpakking.

Een van de grootste uitdagingen voor Exajo is het vinden van markten waar er geen overaanbod is, zoals Spanje of Nederland, die grote hoeveelheden Chinese knoflook ontvangen. Martínez blijft echter optimistisch: "Als we op tijd komen met een vers product en tegen een concurrerende prijs, kunnen we onze aanwezigheid op de markt behouden. Bovendien voeren we strenge kwaliteitscontroles uit in de hele toeleveringsketen, waarbij we thermografen met satellietvolgsystemen gebruiken om ervoor te zorgen dat de temperatuur en vochtigheid stabiel blijven tijdens het transport."

Via sociale media en een persoonlijke klantenservice promoot het bedrijf niet alleen zijn producten, maar houdt het zijn klanten ook altijd op de hoogte van de status van hun zendingen. "Vanaf het moment dat de knoflook ons pakstation verlaat tot het op de plaats van bestemming aankomt, weet de klant precies in welke staat zijn product zich bevindt", legt Martínez uit. Het bedrijf neemt deel aan de komende Fruit Attraction in Madrid, waar het op zoek gaat naar nieuwe klanten om zijn aanwezigheid op de internationale markt uit te breiden.

"Argentijnse knoflook draagt niet alleen bij aan de lokale economie door het genereren van werkgelegenheid, het is ook het op één na meest geëxporteerde product van de provincie Mendoza geworden, na wijn", besluit Ezequiel Martínez.

Voor meer informatie:
Ezequiel Martínez (CEO)
Exajo
Tel: +54 92615250319 (Argentinië)
[email protected]
www.exajo.com
Instagram: @exajo.mendoza

Publicatiedatum: