Fruit Attraction is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden en wordt nu beschouwd als het belangrijkste platform voor de Zuid-Europese en Spaanstalige fruitsector. Hoewel het aantal exposanten uit Duitstalige landen nog steeds beheersbaar is, heeft de beurs bewezen een goede aanvulling of zelfs een alternatief te zijn voor Fruit Logistica in Berlijn. In lijn met het grote belang van Spaans geïmporteerde goederen op de Duitse markt, komen elk jaar talloze Duitse importeurs en groothandelaren naar Madrid om op één plek ideeën uit te wisselen met zowel klanten als leveranciers. Omgekeerd wordt er ook een bescheiden hoeveelheid groenten en fruit naar Spanje geëxporteerd. Een samenvatting van de commentaren en verwachtingen van talrijke deelnemers uit de DACH-regio.
Evaluatie van het afgelopen overzeese seizoen
Een van de nieuwe exposanten dit jaar was de Hamburgse fruitimporteur Cobana. "We hadden de mogelijkheid om een modulair standconcept te ontwikkelen met een soortgelijk ontwerp als die in Berlijn," zegt Co-Managing Director Patrick Sperl. "Bovendien is Fruit Attraction nu bijna belangrijker dan Berlijn vanuit het oogpunt van de pure importeur, wat weer te maken heeft met de goede timing. In oktober zijn veel overzeese producten bijna aan het einde van het seizoen: Dit betekent dat het seizoen nog vers in het geheugen ligt en dus geanalyseerd kan worden om te handelen met het oog op volgend jaar. Deze constructieve discussies op basis van ervaringen uit het vorige seizoen vinden voornamelijk plaats in Madrid. Dit heeft andere Duitse fruitimporteurs er al toe aangezet om hun aanwezigheid op beurzen in Madrid uit te breiden. Voor ons is dit in eerste instantie een proefproject: we hebben ook iets minder dan de helft van de standruimte als in Berlijn." Volgens Sperl zal er minder aandacht zijn voor klanten- en leverancierswerving. "Voor ons is Madrid het ideale platform om met bestaande klanten en leveranciers tegelijk te praten." (Hal 10, Stand A25)
Het ELO eG-team op Fruit Attraction 2023: Jens Wiele, Katharina Ripke en Josef Lübberding
Nieuw potentieel realiseren
Voor het Noord-Duitse bedrijf ELO uit Vechta-Langförden is Fruit Attraction na Fruit Logistica in Berlijn de belangrijkste fruitvakbeurs. "Voor ons is de beurs in de eerste plaats een centraal contactpunt voor het werven van nieuwe klanten en het onderhouden van bestaande relaties in Zuid-Europa. Het is belangrijk om een persoonlijke dialoog aan te gaan en nieuw potentieel te blijven benutten, omdat we altijd geïnteresseerd zijn in het aangaan en uitbreiden van partnerschappen en het verkrijgen van een voet aan de grond op de Europese markt." ELO heeft zijn positie op het Iberisch schiereiland de afgelopen jaren geleidelijk kunnen uitbreiden. "Producten die vanwege het klimaat niet binnen een bepaalde periode in de regio kunnen groeien, zijn natuurlijk in trek bij Zuid-Europeanen. De goede ligging hier in Noord-Duitsland, met vruchtbare grond, een divers portfolio, betrouwbare producenten en een eigen wagenpark, maakt ons tot een aantrekkelijke partner." (Duits paviljoen, 8C20 / 8D20)
Grote belangstelling voor duurzame verpakkingen
Het Stiermarkse bedrijf Verpackungszentrum (VPZ) en Packnatur zullen dit jaar ook aanwezig zijn op Fruit Attraction in samenwerking met de Spaanse licentie-marketeer Tecny Media Trading S.L. "Samen met onze partner hebben we met succes cellulose buisnetten gelanceerd op de Spaanse markt. Met meer dan 2.000 exposanten en meer dan 100.000 bezoekers is Fruit Attraction een belangrijk ontmoetingspunt voor de sector, vooral voor Spanje, dat een belangrijke hub is voor citrus en diverse andere soorten groenten en fruit. We kijken ernaar uit om dit jaar deel te nemen aan Fruit Attraction, waar we in contact zullen komen met onze klanten en de nieuwste ontwikkelingen en marktbehoeften op het gebied van duurzame verpakkingsoplossingen zullen verkennen," zegt VPZ GmbH.
Internationale beursbezoekers van over de hele wereld
"Vorig jaar bezochten geïnteresseerden uit Spanje, Egypte, India, Guatemala, Zimbabwe en vele andere landen onze stand. Dit toont aan hoe internationaal Fruit Attraction tegenwoordig is," zegt Luis Nunez, Marketing Manager van de in Hamburg gevestigde bedrijven ElbeFruit GmbH en Atlantic Fruit GmbH. Beide bedrijven zijn voornamelijk actief in de import en distributie van overzeese producten, waaronder peulvruchten, limoenen en diverse exotische vruchten, en waren vorig jaar voor het eerst vertegenwoordigd in het Duitse paviljoen. "We zijn dit jaar weer te vinden in het Duitse paviljoen en hebben dit keer gekozen voor een iets grotere standruimte. De belangrijkste meerwaarde van een eigen stand is dat we ons kunnen opsplitsen. Dit betekent dat een deel van ons team op de stand blijft om zowel potentiële leveranciers als klanten te spreken, terwijl andere medewerkers door de hallen lopen. Dit werkt bijzonder goed voor ons." (Duits paviljoen, 8C20 / 8D20)
Luis Nunez en Edgar Günther van ElbeFruit op Fruit Attaction 2023.
Innovaties op het gebied van verssnijmachines
Kronen GmbH, een internationale leverancier van op maat gemaakte machines voor de versindustrie, zal ook dit jaar weer samen met haar Spaanse vertegenwoordiger Danmix S.L. aanwezig zijn. "Dit jaar kijken we er ook naar uit om een innovatief nieuw product te presenteren: de Tona V snijmachine zal live op locatie groenten en fruit in staafjes, plakjes en partjes snijden. Daarnaast zullen andere snijmachines zoals de KUJ V, de GS 10-2 en de HGW ponsmachine en de KS-100 PLUS slacentrifuge direct op de stand in actie te zien zijn. De afgelopen jaren is gebleken dat de bezoekers zeer internationaal zijn. Met het oog op de recente toename van het aantal bezoekers, kijken we uit naar vele goede gesprekken en om onze machines live en in actie te presenteren aan geïnteresseerden," zegt Stefan Köbel, Export Area Manager bij KRONEN GmbH, die er persoonlijk zal zijn. (Hal 3, E25)
Grote deelname uit de aardappelsector
Vorig jaar maakte het aardappelveredelingsbedrijf Europlant van de gelegenheid gebruik om zijn nieuw opgerichte dochteronderneming Europlant España Semillas S.L. in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen. De vakbezoekers toonden grote belangstelling voor de talrijke aardappelrassen van Europlant en door de bijzondere marktsituatie was er meer dan voldoende behoefte aan discussie en navenant hoge bezoekersaantallen. Fruit Attraction wordt volgens Europlant steeds belangrijker voor de 'vroege' export en de uitbreiding van marktaanwezigheid in het Middellandse Zeegebied.
"Dit jaar verwachten we nog meer bezoekers en geïnteresseerden die meer willen weten over onze rassen op de stand," zegt Christian Krahn, verantwoordelijk voor verkoop en export bij het bedrijf. "Corinna en Georgina hebben zich verder gevestigd op de markt en het ras Jelly laat opnieuw zien hoe tolerant dit ras is voor zeer uiteenlopende weersomstandigheden. Europlant zal samen met internationale collega's aanwezig zijn om bezoekers deskundig advies te geven over de rassen." (Hal 10, A03)
DKHV-voorzitter Thomas Herkenrath bezoekt Europlant-baas Jörg Renatus op Fruit Attraction 2023 in Madrid
Groenten exporteren naar Spanje
Judith Beicht, hoofd marketing van Pfalzmarkt: "Vorig jaar waren we voor het eerst vertegenwoordigd in het Duitse paviljoen en dit jaar hebben we gekozen voor een iets grotere standruimte. Pfalzmarkt is betrokken bij zowel de import van Spaanse producten als de export naar het Iberisch schiereiland. "We leveren al een aantal jaren aan het hoofdkantoor van Edeka in Valencia, waaronder kool en een grote verscheidenheid aan slarassen voor de vollegrondsteelt. Een van de belangrijkste importproducten is het complete assortiment vruchtgroenten. Wat dat betreft is Fruit Attraction het ideale platform om op één plek ideeën uit te wisselen met klanten en leveranciers." (Duits paviljoen, 8C20 / 8D20)
Het Pfalzmarkt-team met CEO Reinhard Oerther (2e van rechts) en voorzitter van de Raad van Commissarissen Christian Deyerling (geheel rechts).
Compact platform voor gerichte dialoog
Thomas Grundhöfer is directeur van het gelijknamige bedrijf in Frankfurt en eigenaar van het fruitmerk 'Götterfrucht', waaronder voornamelijk Spaanse sinaasappels en Clementines worden verhandeld. De fruitimporteur is een van de eerste bezoekers van de beurs en was al aanwezig op de eerste editie van Fruit Attraction. "Voor ons, importeurs die gespecialiseerd zijn in Spanje, is Madrid nu belangrijker dan Berlijn. Madrid is compacter - wat misschien ook te maken heeft met het feit dat er minder toeleveranciers uit de industrie, zoals verpakkings- en machineleveranciers, exposeren - en heeft ook die zuidelijke charme. In het verleden hebben we zelfs overwogen om er zelf te exposeren. De toegevoegde waarde van Fruit Attraction ligt voor ons echter vooral in het feit dat we samen met onze klanten de stands van de betreffende producenten bezoeken. Het zou voor ons dus minder zinvol zijn om een eigen stand te hebben."
Logistiek dienstverlener Oliver Schuldes van Palomo Solutions is het eens met zijn branchegenoot. "De timing van de beurs is beter dan Berlijn. Het feit dat het plaatsvindt voor de start van het Spaanse exportseizoen betekent dat er veel besproken kan worden. Wij richten ons sterk op Zuid-Europa en ons hoofdseizoen begint normaal gesproken in november. Dat komt ons eigenlijk heel goed uit."
Grote deelname uit de bananensector
Volgens Maksym Kovalenko, bananenimporteur en Managing Director van Bananiv, is de beurs de afgelopen jaren steeds meer ingeburgerd geraakt in met name de bananensector. "Voor mij is Fruit Attraction al enkele jaren een vaste beursdatum. Het goede aan de beurs is dat hij kort voor het traditionele hoogseizoen voor bananen plaatsvindt, wat ertoe bijdraagt dat er ter plekke over veel deals en programma's wordt onderhandeld. Fruit Logistica vindt daarentegen pas na het hoogseizoen plaats en speelt daarom puur zakelijk gezien een minder grote rol. Het is ook opvallend dat bijna elke bekende speler in de bananensector nu een eigen stand heeft in Madrid."
Klik hier voor de fotoreportage van vorig jaar.
Exposanten uit de DACH-regio:
Duitsland:
- ABC Fresh GmbH - Hal 4 / E15
- BayWa Global Produce - Hal 10 / D20
- Betafruit Handels GmbH - Hal 8 / E16
- Cobana GmbH & Co KG. - Hal 10 / A25
- CompoPac - Hal 10 / F28
- Dsmart GmbH - Hal 8 / D28
- Europlant Pflanzenzucht GmbH - Hal 10 / A03
- Fruchthansa GmbH - Hal 8 / A18
- Global Fruit Point GmbH - Hal 4 / E24
- Hapag-Lloyd AG - Hal 4 / C11
- Hellmann Logistics - Hal 4 / A10B
- HLB Tropical Food GmbH - Hal 4 / E18A
- Import Promotie Desk (IPD)- Hal 4 / 4C27
- Multivac Groep - Hal 8 / A22
- Port International - Hal 10 / F12
- Artevos GmbH - Hal 8 / B07A
- Atlantic Fruit GmbH - Hal 8 / C20
- ElbeFruit GmbH - Hal 8 / C20
- Elbe-Obst GmbH - Hal 8 / C20
- ELO eG - Hal 8 / D20
- Food Freshly - Hal 8 / D20
- Frigotec GmbH - Hal 6 / C10
- Gemüsering Stuttgart GmbH - Hal 8 / C03
- Herbert Widmann GmbH - Hal 8 / C03
- KÖLLA Groep - Hal 8 / D20
- Kronen GmbH - Hal 3 / E25
- Landgard Holding - Hal 8 / D20
- Menno Chemie-Vertrieb GmbH - Hal 8 / C20
- Obst vom Bodensee Vertriebsgesellschaft - Hal 8 / D20
- Pfalzmarkt eG - Hal 8 / C20
- Trofi GmbH - Hal 4 / E15
Oostenrijk:
- Estiriateam/Kropfl - Hal 8D18
Zwitserland:
- Satori S.A - Hal 4 / D25
- Chiquita International - Hal 10 / C13
- Fyffes International - Hal 10 / D16
- Insolight SA - Hal 1 / C07
Meer informatie is te vinden op
https://www.ifema.es/en/fruit-attraction/